Citigroup: Saudyjczycy dramatycznie zmienili zasady

Marek DruśMarek Druś
opublikowano: 2016-04-26 08:29

Arabia Saudyjska po raz pierwszy sprzedała ropę małej, niezależnej chińskiej rafinerii. Największe znaczenie ma jednak to, że złamała dotychczasową zasadę sprzedaży ropy w kontraktach długoterminowych, podkreśla Citigroup.

Arabia Saudyjska sprzedała ropę w kontrakcie spot rafinerii  Shandong Chambroad, dowiedział się nieoficjalnie Bloomberg. Transport 730 tys. baryłek ma pochodzić ze zbiorników, które Saudi Arabian Oil (Aramco) wynajmuje w Japonii.

Fot. Bloomberg
Fot. Bloomberg

- Wiadomość, że Arabia Saudyjska sprzedaje na rynku spot w Azji może sygnalizować punkt zwrotny i dramatyczny nowy rozdział w działaniach Saudyjczyków – twierdzą analitycy Citigroup. - To, co jest niezwykłe, to że jest to kontrakt spot, a nie nowy kontrakt terminowy. Sprzedaż spot  to jedyny sposób, aby królestwo mogło zdobyć nowy udział w rynku, w świecie, gdzie więksi nabywcy są raczej zainteresowani stopniowym zwiększaniem zakupów na rynku spot niż poprzez kontrakty terminowe – dodali.

Ropa Brent staniała o 40 proc. od listopada 2014 roku kiedy  OPEC, któremu przewodzi Arabia Saudyjska zdecydował, że pomimo spadających cen będzie utrzymywał wydobycie w celu utrzymania udziału w rynku.

Aramco unikało dotychczas sprzedaży ropy na rynku spot. Umowa z Shandong Chambroad pokazuje jednak, że należy porzucić wątpliwości co do tego, czy spółka jest gotowa wykorzystać swój system logistyczny i sprzedaż spot do zwiększania udziału w rynku, przekonują analitycy.

- Dopiero okaże się, czy w nowym środowisku rynku ropy, w celu zwiększenia udziału w rynku i kontroli cen królestwo posunie się do agresywniejszej polityki i pozwoli na odsprzedaż jego ropy i w ponownie ustanowi ropę Saudi Light jako globalny benchmark – informuje Citigroup.