Co ceni Chińczyk, a co Europejczyk

DCZ
opublikowano: 2010-07-09 00:00

Aspiracje młodych ludzi z Brazylii, Rosji, Indii i Chin są inne niż ich rówieśników z Europy i USA.

Aspiracje młodych ludzi z Brazylii, Rosji, Indii i Chin są inne niż ich rówieśników z Europy i USA.

Jak pokazują badania firmy doradczej Universum, studenci z krajów BRIC (Brazylia, Rosja, Indie, Chiny) mają inne wymagania wobec pracodawców niż ich rówieśnicy z Europy i Ameryki. Różnią się też studenci jednej narodowości zależnie od ich życiowego doświadczenia.

— Wielu zdolnych młodych ludzi po studiach lub praktyce za granicą ma odpowiednie umiejętności, by odnieść sukces w firmach o zachodniej kulturze organizacyjnej. Jeśli amerykańskie czy europejskie przedsiębiorstwa chcą przyciągnąć i utrzymać najlepszych, muszą zrozumieć różnice kulturowe i różne oczekiwania — mówi Anna Macnar, country director Universum.

Według ostatniego badania Universum Student Survey dla rosyjskich studentów kierunków biznesowych równowaga między życiem zawodowym i prywatnym jest najważniejsza, Chińczycy stawiają ją na drugim miejscu, a Hindusi na czwartym. W Rosji studenci najmniej przejmują się "stabilnością i pewnością zatrudnienia" (7. miejsce) niż ich rówieśnicy z innych krajów, dla których ten cel zawodowy jest w pierwszej trójce.

Studenci na tzw. rynkach wschodzących chcą zostać menedżerami, zarządzać ludźmi i być niezależni w pracy. Ci z Zachodu te cele wymieniają na dalszych miejscach. Oprócz "stabilności i pewności zatrudnienia" najbardziej cenią "wyzwania intelektualne i zawodowe w pracy". Poza tym bardziej niż dla tych z krajów BRIC ważna jest dla nich praca, w której mogliby być oddani sprawie lub mieć poczucie, że służą wyższym celom.

Ale studenci pochodzący z krajów BRIC, którzy studiowali w Europie lub w Stanach Zjednoczonych, podchodzą do kariery zawodowej już nieco inaczej. Na przykład Rosjanie studiujący w innych państwach europejskich nie uważają stabilności i pewności zatrudnienia ani autonomii czy niezależności w pracy za tak atrakcyjne cele zawodowe jak ci, którzy studiują w kraju. Podobnie Hindusom w Europie i USA mniej zależy na stabilności zatrudnienia niż tym, którzy zostali w Indiach (odpowiednio na miejscu 8. i 6. w odróżnieniu od 3. w Indiach). Międzynarodowa kariera okazuje się najważniejsza dla studentów z Indii studiujących w Europie, ale już nie dla studiujących w USA. Podobnie dla studiujących w Europie Rosjan i Chińczyków najważniejszym celem zawodowym jest międzynarodowa kariera. Natomiast dla Chińczyków, którzy studiują w kraju, mniej zależy na niezależności i autonomii w pracy.

— Firmy powinny się skupić na zrozumieniu tych, którzy byli jakiś czas za granicą i chcą wrócić tam, skąd pochodzą. Często pod wpływem doświadczeń zebranych w innych krajach zmienia się ich podejście do pracy i kariery, ich aspiracje i wymagania — podsumowuje Anna Macnar.