Co Polacy kupują przez internet

Justyna Klupa
opublikowano: 2024-04-22 20:00

Największy pod względem wartości sprzedaży jest rynek elektroniki, za którym plasują się branże modowa i meblarska. Co ma znaczenie dla konsumentów podczas składania zamówień?

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • Co najczęściej kupują w Internecie Polacy?
  • Jakie opcje zwiększają szansę na złożenie zamówienia w sklepie?
  • Jaki odsetek Polaków kupuje w Internecie?
Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

DataReportal każdego roku publikuje raporty o cyfrowej aktywności mieszkańców poszczególnych państw. Co z nich wynika? Okazuje się, że Polacy są w czołówce klientów e-commerce. Przynajmniej raz w roku zakupów w internecie dokonuje aż 67,8 proc. konsumentów znad Wisły. Natomiast 58 proc. osób w wieku od 16 do 64 roku życia robi je regularnie.

Jaka branża jest największa pod względem wartości sprzedaży e-commerce? Okazuje się, że rynek elektroniki. Wydatki w tym obszarze wyniosły w minionym roku 3,98 mld dolarów. Na drugim miejscu jest branża modowa (3,37 mld dolarów), a na trzecim – meblowa (1,13 mld dolarów). Kolejne pozycje zajęły kategoria: uroda i pielęgnacja, leki bez recepty, narzędzia, zabawki i hobby. Rzadziej od nich kupowane są media drukowane, dobra luksusowe, żywność, artykuły gospodarstwa domowego, okulary oraz napoje i tytoń.

Natomiast pod względem największego wzrostu wydatków w skali roku zwyciężyły artykuły gospodarstwa domowego (więcej o 15,8 proc.). Na podium znalazły się także apteki internetowe (+ 8,6 proc.) i meble (+ 6,6 proc.).

Duże zmiany zachodzą również w zakupach usług, zwłaszcza jeśli chodzi o rynek turystyczny. W minionym roku polscy klienci na rezerwacje lotów wydali w internecie 2,64 mld dolarów. To o 30,1 proc. więcej w porównaniu z 2022 r. Wzrosły również wydatki na rezerwacje połączeń kolejowych i noclegów, co jest zgodne ze światowymi trendami.

Dobry towar to za mało

Co dla klientów jest ważne podczas zakupów? Według raportów dobry produkt w atrakcyjnej cenie nie zawsze jest czynnikiem wystarczającym. Kluczowe znaczenie odgrywa przede wszystkim darmowa dostawa. To właśnie ona według 58,7 proc. klientów może w największym stopniu zmotywować do zakupu w konkretnym sklepie. 47,9 proc. konsumentów twierdzi, że ważne są kupony i rabaty, a dla 46,3 proc. liczą się wygodne metody płatności. Z kolei dla 41,7 proc. klientów istotna jest dostawa już następnego dnia.

- Wymagania w tym zakresie z roku na rok rosną, a Polska należy do państw, w których czas dostarczania przesyłek jest wyjątkowo krótki – mówi Urszula Rąbkowska, członek zarządu firmy logistycznej XBS Group.

Na co jeszcze zwracają uwagę kupujący? Między innymi na opinie innych klientów, możliwość uczestnictwa w programie lojalnościowym i wygodne zwroty. Poza tym ważna jest dla nich opcja płatności przy odbiorze zamówienia i możliwość dokonywania zakupów bez zakładania konta lub rejestracji na stronie e-sklepu.

- To bardzo ważny czynnik, czasem niedoceniany przez sklepy. W badaniach Instytutu Baymard z 2023 r. 25 proc. klientów stwierdziło, że w ciągu ostatnich trzech miesięcy zrezygnowało z zakupu w sklepie z powodu obowiązkowej rejestracji. I choć badanie dotyczyło amerykańskich klientów, można zakładać, że w Europie wyniki byłyby podobne – zauważa Urszula Rąbkowska.

Trzeba śledzić trendy

Z raportów „Digital 2024” wynika, że rynek e-commerce w wielu segmentach jest już bardzo dojrzały, ale istnieją branże, w których potencjał wzrostów pozostaje niewykorzystany.

- Polscy klienci są otwarci na nowości, ale są też bardzo wymagający. Na rynku wciąż jest miejsce dla nowych firm, ale ich sukces będzie możliwy tylko wtedy, gdy będzie szedł w parze z wygodnym procesem zakupowym, dogodnymi formami płatności oraz perfekcyjnie zorganizowaną logistyką. Tematów takich jak sprawne pakowanie, szybkie dostawy, czy też obsługa zwrotów nie można zostawiać „na później”, ale od początku trzeba je traktować priorytetowo – podkreśla Urszula Rąbkowska.