Burzliwy i niecodzienny przebieg miał przetarg ZUS na serwis oprogramowania Oracle Tuxedo oraz Oracle Salt. W ogłoszonym w kwietniu 2023 r. przetargu oferty złożyło trzech wykonawców. Najtańszą złożyło Transition Technologies — 58,61 mln zł brutto. Oferta Comarchu za 64,96 mln zł była druga, a najdroższa — za 67,63 mln zł — była oferta Advatechu.
ZUS w sierpniu ubiegłego roku wybrał ofertę Transition Technologies jako najkorzystniejszą. W wyniku odwołania Comarchu wybór jednak został unieważniony, a w kolejnym kroku ZUS zdecydował się unieważnić całe postępowanie. Zrobił tak, bo ofertę Transition Technologies odrzucił z przyczyn formalnych (spółka nie udzieliła wyjaśnień i nie dała zgody na przedłużenie terminu związania ofertą), a pozostałe dwie odrzucił, gdyż przekraczały budżet przeznaczony na zamówienie, ustalony na 62,06 mln zł.
Tu kreatywnością wykazali się prawnicy Comarchu. Spółka złożyła odwołanie i przekonała Krajową Izbę Odwoławczą (KIO), że cena złożonej przez nią oferty (64,96 mln zł) nie przewyższa kwoty, jaką ZUS zamierzał przeznaczyć na zamówienie (62,06 mln zł). Karkołomna na pierwszy rzut oka teza sprowadza się do następującej argumentacji: kwota, jaką ZUS zamierzał przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia, odnosi się wyłącznie do pieniędzy, które są przeznaczone na realizację zamówienia podstawowego (gwarantowanego), a co za tym idzie — nie odnosi się do zakresu zamówienia objętego opcją.
Zamówienie podstawowe obejmowało 24 miesiące świadczenia usługi, a opcja przewidywała wydłużenie go o 12 miesięcy. Cena zaoferowana przez Comarch za realizację zamówienia podstawowego była na poziomie 42,98 mln zł, a więc — zgodnie z argumentacją krakowskiej spółki — mieściła się w budżecie ZUS.
Na nic zdała się argumentacja zakładu. Przekonywał on, że żaden przepis nie zakazuje zamawiającemu uwzględnienia w podawanej kwocie wartości prawa opcji. Zakład argumentował też, że żaden z wykonawców nie zgłaszał wątpliwości ani zastrzeżeń do sposobu obliczenia ceny oferty (łącznie na okres 24 miesięcy zamówienia podstawowego i 12 miesięcy opcji). KIO przychyliła się do argumentacji Comarchu i nakazała „unieważnienie czynności unieważnienia postępowania”.
ZUS przez blisko pół roku nie kwapił się do wykonania wyroku KIO. Dopiero na początku czerwca podjął decyzję o jego wykonaniu i anulował decyzję o unieważnieniu postępowania. Pod koniec lipca wybrał ofertę Comarchu jako najkorzystniejszą. W środę podpisano umowę.
Decyzja o zwiększeniu budżetu była mocno nie po myśli ZUS. Wcześniej dało się słyszeć w zakładzie, że koszt licencji Oracle Tuxedo i Oracle Salt, który wyraźnie wzrósł w ostatnich latach, osiągnął już „próg bólu”. ZUS kilkakrotnie rozważał wycofanie się z tej technologii i zastąpienie jej nowocześniejszym rozwiązaniem.
Z przebiegu wydarzeń na pewno niezadowolone jest też Asseco. ZUS miał plan zastąpienia kosztownej technologii Oracle przez rozwiązanie oparte na technologii Kubernetesa. W okresie przejściowym planował zabezpieczenie wsparcia w metryce umowy utrzymaniowej KSI, a wsparcie miało być realizowane przez wykonawcę odpowiedzialnego za utrzymanie KSI. Usługi te świadczy obecnie Asseco Poland, więc to jemu przypadłyby dodatkowe prace związane z okresem przejściowym.
Umowa na serwis oprogramowania Oracle Tuxedo oraz Oracle Salt to kolejny kontrakt krakowskiej spółki z ZUS. Obecnie świadczy ona usługi utrzymania i rozwoju Platformy Usług Elektronicznych, w konsorcjum z Mellon Polska utrzymuje system kierowania ruchem oraz jest stroną umowy ramowej na rozwój KSI.