Czytasz dzięki

Cyfrowe informacje można zamienić na analogowy kapitał

opublikowano: 30-06-2015, 22:00

Analityka biznesowa pozwala zamienić wirtualne dane w realne korzyści finansowe. Przykład daje bankowość.

Wartość anonimowych danych o internautach zgromadzonych w UE w 2020 r. zbliży się do biliona euro. Cyfrowe ślady pozostawione w sieci będą równoważne około 8 proc. PKB krajów Wspólnoty — wynika z raportu „The Value of Our Digital Identity” opracowanego przez Boston Consulting Group.

MOC:
MOC:
Przetwarzanie wielkich zbiorów danych może być motorem napędowym firm, zwiększając ich przychody i wskazując pomysły na usprawnianie produktów i usług — mówi Piotr Prajsnar, prezes Cloud Technologies.
ARC

Sęk w tym, że aby z tych danych czerpać zyski, trzeba je poddać głębokiej analizie spod znaku big data. A z tym radzimy sobie kiepsko. Prawie 90 proc. danych w tym roku nie zostanie przetworzonych (przeanalizowanych). Te szacunki IDC przywołuje Piotr Prajsnar, prezes spółki Cloud Technologies, do której należy jedna z największych platform big data w Europie. I mówi o zjawisku dark data — powodzi cyfrowych danych, zwykle chaotycznych, nieustrukturyzowanych, które mogą zawierać cenne informacje dla biznesu, ale zwykle pozostają bezużyteczne. Menedżer widzi jednak w firmach zalążki nowego myślenia.

— Cyfrowa ekonomia stała się faktem i coraz więcej przedsiębiorstw decyduje się na monetyzację swoich baz danych, czyli ich zamianę nie tylko w przewagę konkurencyjną, lecz również w „analogowy” kapitał — wskazuje Piotr Prajsnar.

To spostrzeżenie jest zbieżne z wynikiem sondażu „18th Global CEO Survey” przeprowadzonego przez PwC: aż 80 proc. prezesów firm określiło analitykę i przetwarzanie danych jako ważne w strategii spółek.

Klient pod lupą

W jakich sektorach już się zarabia na danych? Przykładem może być bankowość i firmy, które stawiają na personalizację obsługi. Nie byłaby ona możliwa bez inteligentnych systemów do monitorowania zachowań klientów.

Zainwestowało w nie 87 proc. firm badanych przez Accenture. W przetwarzaniu danych celuje branża finansowa — wygra ten, kto szybciej przedstawi Kowalskiemu atrakcyjną ofertę, bo wie np. że zaczyna mu brakować pieniędzy na koncie lub zawsze pod koniec roku dużo wydaje.

Stać cię na więcej
Newsletter autorski Mirosława Konkela
ZAPISZ MNIE
×
Stać cię na więcej
autor: Mirosław Konkel
Wysyłany raz w tygodniu
Mirosław Konkel
Jesteś lepszy, niż ci się wydaje, ale nie tak dobry, jak mógłbyś być. Zapisz się na newsletter - znajdź inspiracje i odpowiedzi na ważne pytania.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

— Analitykę kojarzymy z szybko dostępnymi raportami business intelligence (BI), które umożliwiają codzienną analizę sprzedaży, lepsze zarządzanie należnościami albo kontrolę rentowności. Rzadziej mówi się o tym, że dzięki BI lub big data można stworzyć profil każdego klienta, jego potrzeb, nawyków, możliwości finansowych — wskazuje Zbigniew Rymarczyk, wiceprezes i dyrektor sektora ERP Comarchu.

Najseksowniejszy zawód

Zaawansowaną analitykę polubiły też e-sklepy i współpracujące z nimi firmy kurierskie. Niekiedy nawet nie zdążymy pomyśleć o nowym aucie, a już kilka atrakcyjnych modeli sugeruje nam internet. Jutro odpowiadający naszym potrzebom samochód po prostu stanie w naszym garażu, choć nawet nie zaplanowaliśmy jego kupna. Dostawcą niekoniecznie będzie działający także w sieci salon motoryzacyjny, lecz uzbrojony w oprogramowanie analityczne operator logistyczny.

— Raz po raz słyszymy o pilotażowym programie, w którym dostawa towarów odbywa się, zanim klient zdąży złożyć zamówienie — na podstawie historii zakupów i na ryzyko dostawcy. Taka oferta zrazu będzie dotyczyła tzw. spożywki i artykułów codziennego użytku, ale z czasem obejmie także droższe produkty — przewiduje Michał Berezowski, partner zarządzający w CubeResearch.

Co równie ważne: człowiek potrzebuje analiz biznesowych. I na odwrót: analizy biznesowe potrzebują człowieka, który je zinterpretuje. Dzięki temu powstał nowy fach: big data scientist, który Hal Varian, główny ekonomista Google, okrzyknął ostatnio najseksowniejszym zawodem tej dekady.

65 proc. Taki odsetek menedżerów na ponad tysiąc ankietowanych zdaje sobie sprawę, że jeśli zaniedbają wdrożenia systemów analitycznych, to ich firmy przestaną być konkurencyjne — wynika z raportu Capgemini „Big & Fast Data: The Rise of Insight-Driven Business”.

 

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Mirosław Konkel

Polecane