Cyfrowe rozwiązania przyspieszają finansowanie

DK
opublikowano: 09-10-2019, 22:00

Innowacyjne technologie coraz śmielej wkraczają na rynek usług faktoringowych, zwłaszcza że ta branża wiele zyskuje dzięki uczącym się algorytmom.

Możliwości wprowadzenia innowacyjnych cyfrowych rozwiązań do działań i oferty faktorów jest sporo. Dla tej branży, podobnie jak dla innych usług finansowych, kluczowy jest sprawny proces tzw. onboardingu klienta. I już w tym aspekcie technologia okazuje się pomocna.

SYSTEM, KTÓRY SIĘ UCZY:
SYSTEM, KTÓRY SIĘ UCZY:
Nowoczesne rozwiązania oparte na machine learning są przyszłością branży faktoringowej — przekonuje Michał Pawlik, współzałożyciel i prezes zarządu SMEO.pl.
FOT. ARC

— Kluczowym elementem procesu onboardingu jest weryfikacja klienta, którą np. nasza firma opiera zarówno na danych finansowych, jak i behawioralnych. Analizujemy więc dane dotyczące zachowań klienta w trakcie składania wniosku, informacje, z jakiego urządzenia i oprogramowania korzysta, czy dane pochodzące z mediów społecznościowych. Co istotne, nasz system scoringowy jest oparty na machine learning, a więc sam „się uczy”, jak ma się zachowywać — tłumaczy Michał Pawlik, współzałożyciel i prezes SMEO.pl, fintechowej spółki faktoringowej dedykowanej mikroprzedsiębiorcom.

Bezpieczeństwo procesu i skuteczna weryfikacja klienta to jedna strona medalu. Drugą jest satysfakcja klienta. Jeśli czeka on na pieniądze zbyt długo, na pewno nie będzie zadowolony, więc każdy faktor musi pracować nad tym, by jak najszybciej dostarczyć środki finansowe. Również i w tym obszarzetechnologia przychodzi w sukurs. Alternatywą jest stworzenie tzw. inteligentnej matrycy płatniczej, która automatycznie dobiera optymalną metodę wypłaty środków, uwzględniając czas, koszt i kanał przeprowadzanej transakcji.

— Dzięki temu klient otrzymuje środki na swoje konto nawet w 15 minut od pozytywnej decyzji o sfinansowaniu faktury. System sam wybiera, czy pieniądze przesyła za pomocą zwykłego przelewu bankowego, płatności natychmiastowej (usługi Express Elixir) czy innej metody płatności — wyjaśnia Michał Pawlik.

Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
×
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

Atrakcyjne dla branży faktoringowej są dziś wszystkie rozwiązania typu „wallet”, czyli cyfrowe portfele, które pozwalają na dostęp do gotówki bez potrzeby logowania do banku, posiadania karty itp.

— Cyfrowe portfele mogą przyspieszyć przekazywanie pieniędzy klientom, a także pozwalają nam myśleć o rozwiązaniach, które nie są możliwe tam, gdzie bank jest jedynym pośrednikiem między nami a klientem — zapewnia Michał Pawlik.

Zaznacza przy tym, że aby wyprzedzać konkurencję, nie można opierać się na gotowych rozwiązaniach. Trzeba tworzyć własne. Według ekspertów SMEO.pl, dla faktorów dużą zmianą, również z poziomu technologii, okazało się wejście w życie unijnej dyrektywy PSD2 dotyczącej usług płatniczych. Polska, dostosowując się do jej wymagań, znowelizowała ustawę o usługach płatniczych, a jej przepisy zostały wdrożone przez banki i inne instytucje finansowe do 14 września 2019 r. Główne założenia dyrektywy PSD2 to zwiększenie bezpieczeństwa konsumentów i ochrona przed nadużyciami finansowymi w obrocie bezgotówkowym oraz wzrost szybkości realizacji płatności bezgotówkowych.

— Dyrektywa PSD2 umożliwia korzystanie z dużo szerszego dostępu do bankowych danych, a tym samym ściślejszą współpracę banków i fintechów. W perspektywie czasu daje ona zarówno dostęp do szeregu informacji bankowych, jak i umożliwia lepszą integrację rozwiązań oferowanych przez fintechy w bankowych systemach. To pozwala wyobrazić sobie, np. oferowanie przez banki rozwiązań faktoringowych stworzonych przez fintechowe spółki w dużo szerszym zakresie niż obecnie — opowiada Michał Pawlik.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: DK

Polecane