Dizajn metodą na wyższe przychody

Dorota Zawiślińska
08-08-2018, 22:00

Wzornictwo to najszybsza i najtańsza droga do nietuzinkowych rozwiązań. Warto, by firmy zaczęły korzystać z dorobku speców z tej dziedziny

Rząd stawia na zwiększanie innowacyjności polskich przedsiębiorstw m.in. przez budowanie narodowych marek. Chce odczarować myślenie o wzornictwie i przekonać przedstawicieli biznesu, że projektanci to nie tylko spece od wyposażenia mieszkań, doboru mebli, poduszek, zasłon czy koloru ścian, ale również znawcy technologii.

MADE IN POLAND:
Zobacz więcej

MADE IN POLAND:

Nina Dobrzyńska, wiceprezes PARP, podkreśla, że dobrze zaprojektowane produkty i usługi mogą być znakiem rozpoznawczym Polski, a w konsekwencji wpłynąć na konkurencyjność rodzimych firm. Fot. ARC

— Dizajn to przede wszystkim jedna z dróg do opracowania lub udoskonalenia nowego produktu, a także do zwiększenia innowacyjności firm — mówi Nina Dobrzyńska, wiceprezes Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP).

Również Komisja Europejska zaleca przedsiębiorcom, aby — obok prowadzenia prac badawczo-rozwojowych — w większym stopniu angażowali dizajnerów do realizacji swoich projektów.

— Kraje europejskie stopniowo wdrażają rekomendacje Brukseli w ramach strategii Europa 2020. W tym dokumencie podkreślono, że wzornictwo powinno być nurtem równoległym do prowadzonych przez firmy prac badawczo-rozwojowych — wyjaśnia wiceprezes PARP.

Przedsiębiorcy z krajów słabiej rozwiniętych konkurują przede wszystkim ceną. Nie mogą jednak pozwolić sobie na to przedstawiciele biznesu działający w gospodarkach bardziej rozwiniętych. Polskie firmy coraz mocniej odczuwają presję konkurentówze Wschodu, dlatego powinny szukać przewag biznesowych w dobrze zaprojektowanych produktach, które są użyteczne, funkcjonalne i mają dobry dizajn. Anna Forin, dyrektor departamentu usług proinnowacyjnych w PARP, zwraca uwagę, że już na wczesnym etapie tworzenia nowych wyrobów przedsiębiorca musi myśleć, jak je sprzedać.

— Warto, aby skorzystał z pomocy dizajnera czy wręcz zespołu tego typu fachowców. Nie chodzi tylko o artystów, którzy zrobią rysunki, lecz o grupy projektowe składające się ze znawców sztuki, badaczy trendów, inżynierów, a także specjalistów od technologii i marketingu. To oni zaprojektują produkt w taki sposób, aby się sprzedał, przyniósł firmie zysk i przyczynił się do jej rozwoju — podkreśla Anna Forin.

Podążać za trendami

Granty z poddziałania 2.3.5 programu Inteligentny Rozwój (Design dla przedsiębiorców) mają pomóc maluchom podążać za nowymi trendami. Specjaliści od wzornictwa wesprą firmy w opracowaniu nowych produktów i usług, które będą odpowiadać jednej z 17 krajowych inteligentnych specjalizacji. Firmy zainteresowane unijnym dofinansowaniem muszą przeprowadzić wstępny audyt potwierdzający zasadność i planowany zakres projektu wzorniczego.

Budżet konkursu, którego organizatorem jest PARP, wynosi 70 mln zł. Do naboru nie mogą jednak przystąpić przedsiębiorcy z makroregionu Polski Wschodniej, czyli województw: lubelskiego, podlaskiego, podkarpackiego, świętokrzyskiego i warmińsko-mazurskiego. Dla nich rządowa agencja ma inną ofertę dotacyjną — działanie 1.4 programu Polska Wschodnia (Wzór na konkurencję).

— Warto, aby dobrze zaprojektowane produkty i usługi były znakiem rozpoznawczym Polski. To przełoży się na rozwój i konkurencyjność firm, a w konsekwencji — całej gospodarki. Kraje skandynawskie słyną z dobrego dizajnu. My również mamy znanych projektantów. Niestety są oni popularni głównie dlatego, że odnoszą sukcesy za granicą — ubolewa Nina Dobrzyńska.

Zauważa, że wielu przedsiębiorców nie ma świadomości, że wzornictwo to jedna z dróg do skutecznego konkurowania na rynku i utrzymania się na nim. Współpraca z dobrym projektantem to dla firmy gwarancja stworzenia produktu innowacyjnego, funkcjonalnego, ekologicznego lub optymalnie wykorzystującego surowce.

— Dizajnerzy i przedsiębiorcy zaczynają zwracać na siebie uwagę. Są branże, w których ta kooperacja nabiera rozpędu. Widać to szczególnie w sektorze średnich firm meblarskich, bo mikro i małych na to nie stać. Również producenci sanitariatów, armatury i wyposażeń wnętrz stawiają na wzornictwo. Są to przedstawiciele tzw. sektorów kreatywnych, które łapią w lot różne trendy i relatywnie szybko rozwijają innowacje — wylicza wiceprezes PARP.

Mandat zaufania

Anna Forin nie ma wątpliwości, że w procesie projektowania produktów niezbędne jest zaufanie między projektantami i przedsiębiorcami.

— Nowy instrument dotacyjny z poddziałania 2.3.5 POIR pomoże im nawiązaćrzetelną współpracę. Firma dostanie wsparcie dizajnera aż do momentu uruchomienia produkcji docelowej. Natomiast projektant będzie miał zabezpieczone wynagrodzenie za prawa autorskie — tłumaczy dyrektor PARP.

Zdaniem Bożeny Gargas, prezes Instytutu Wzornictwa Przemysłowego (IPW), rodzimi przedsiębiorcy coraz chętniej współpracują ze specjalistami od wzornictwa przemysłowego. Jednak w Europie sytuacja ta wygląda zdecydowanie lepiej. Powód? W Polsce często brakuje zrozumienia dla roli dizajnerów w budowaniu nowych marek.

— Przedsiębiorca, który wypuszcza nowy produkt na rynek, powinien mieć głęboko przemyślaną strategię jego sprzedaży. To proces często kilkuletni — zaznacza prezes IPW. W jej ocenie, projektanci są otwarci na współpracę z przedstawicielami przemysłu.

— Doskonale znają się na technologiach, potrafią porozumieć się z konstruktorami, inżynierami. Dlatego przedsiębiorcy powinni zaufać dizajnerom i przestać widzieć w nich tylko plastyków. Z drugiej jednak strony firmy chętnie uczestniczą w światowych targach i wystawach, podczas których zapoznają się z ofertą świetnie zaprojektowanych wyrobów. Chcą dołączyć do grona swoich konkurentów. Z pomocą mogą im przyjść reprezentanci przemysłu kreatywnego — i wspólnie z nimi tworzyć nowe wzory dające przewagę biznesową. To najszybsza i najtańsza droga do innowacji — konkluduje Bożena Gargas.

Sprawdź program "Research&Innovation Forum", 13-14.11.2018, Warszawa >>

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Dorota Zawiślińska

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Wyniki spółek / Dizajn metodą na wyższe przychody