Dizajn metodą na wyższe przychody

Dorota Zawiślińska
opublikowano: 08-08-2018, 22:00

Wzornictwo to najszybsza i najtańsza droga do nietuzinkowych rozwiązań. Warto, by firmy zaczęły korzystać z dorobku speców z tej dziedziny

Rząd stawia na zwiększanie innowacyjności polskich przedsiębiorstw m.in. przez budowanie narodowych marek. Chce odczarować myślenie o wzornictwie i przekonać przedstawicieli biznesu, że projektanci to nie tylko spece od wyposażenia mieszkań, doboru mebli, poduszek, zasłon czy koloru ścian, ale również znawcy technologii.

Nina Dobrzyńska, wiceprezes PARP, podkreśla, że dobrze zaprojektowane produkty i usługi mogą być znakiem rozpoznawczym Polski, a w konsekwencji wpłynąć na konkurencyjność rodzimych firm.
Zobacz więcej

MADE IN POLAND:

Nina Dobrzyńska, wiceprezes PARP, podkreśla, że dobrze zaprojektowane produkty i usługi mogą być znakiem rozpoznawczym Polski, a w konsekwencji wpłynąć na konkurencyjność rodzimych firm. Fot. ARC

— Dizajn to przede wszystkim jedna z dróg do opracowania lub udoskonalenia nowego produktu, a także do zwiększenia innowacyjności firm — mówi Nina Dobrzyńska, wiceprezes Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP).

Również Komisja Europejska zaleca przedsiębiorcom, aby — obok prowadzenia prac badawczo-rozwojowych — w większym stopniu angażowali dizajnerów do realizacji swoich projektów.

— Kraje europejskie stopniowo wdrażają rekomendacje Brukseli w ramach strategii Europa 2020. W tym dokumencie podkreślono, że wzornictwo powinno być nurtem równoległym do prowadzonych przez firmy prac badawczo-rozwojowych — wyjaśnia wiceprezes PARP.

Przedsiębiorcy z krajów słabiej rozwiniętych konkurują przede wszystkim ceną. Nie mogą jednak pozwolić sobie na to przedstawiciele biznesu działający w gospodarkach bardziej rozwiniętych. Polskie firmy coraz mocniej odczuwają presję konkurentówze Wschodu, dlatego powinny szukać przewag biznesowych w dobrze zaprojektowanych produktach, które są użyteczne, funkcjonalne i mają dobry dizajn. Anna Forin, dyrektor departamentu usług proinnowacyjnych w PARP, zwraca uwagę, że już na wczesnym etapie tworzenia nowych wyrobów przedsiębiorca musi myśleć, jak je sprzedać.

— Warto, aby skorzystał z pomocy dizajnera czy wręcz zespołu tego typu fachowców. Nie chodzi tylko o artystów, którzy zrobią rysunki, lecz o grupy projektowe składające się ze znawców sztuki, badaczy trendów, inżynierów, a także specjalistów od technologii i marketingu. To oni zaprojektują produkt w taki sposób, aby się sprzedał, przyniósł firmie zysk i przyczynił się do jej rozwoju — podkreśla Anna Forin.

Podążać za trendami

Granty z poddziałania 2.3.5 programu Inteligentny Rozwój (Design dla przedsiębiorców) mają pomóc maluchom podążać za nowymi trendami. Specjaliści od wzornictwa wesprą firmy w opracowaniu nowych produktów i usług, które będą odpowiadać jednej z 17 krajowych inteligentnych specjalizacji. Firmy zainteresowane unijnym dofinansowaniem muszą przeprowadzić wstępny audyt potwierdzający zasadność i planowany zakres projektu wzorniczego.

Budżet konkursu, którego organizatorem jest PARP, wynosi 70 mln zł. Do naboru nie mogą jednak przystąpić przedsiębiorcy z makroregionu Polski Wschodniej, czyli województw: lubelskiego, podlaskiego, podkarpackiego, świętokrzyskiego i warmińsko-mazurskiego. Dla nich rządowa agencja ma inną ofertę dotacyjną — działanie 1.4 programu Polska Wschodnia (Wzór na konkurencję).

— Warto, aby dobrze zaprojektowane produkty i usługi były znakiem rozpoznawczym Polski. To przełoży się na rozwój i konkurencyjność firm, a w konsekwencji — całej gospodarki. Kraje skandynawskie słyną z dobrego dizajnu. My również mamy znanych projektantów. Niestety są oni popularni głównie dlatego, że odnoszą sukcesy za granicą — ubolewa Nina Dobrzyńska.

Zauważa, że wielu przedsiębiorców nie ma świadomości, że wzornictwo to jedna z dróg do skutecznego konkurowania na rynku i utrzymania się na nim. Współpraca z dobrym projektantem to dla firmy gwarancja stworzenia produktu innowacyjnego, funkcjonalnego, ekologicznego lub optymalnie wykorzystującego surowce.

— Dizajnerzy i przedsiębiorcy zaczynają zwracać na siebie uwagę. Są branże, w których ta kooperacja nabiera rozpędu. Widać to szczególnie w sektorze średnich firm meblarskich, bo mikro i małych na to nie stać. Również producenci sanitariatów, armatury i wyposażeń wnętrz stawiają na wzornictwo. Są to przedstawiciele tzw. sektorów kreatywnych, które łapią w lot różne trendy i relatywnie szybko rozwijają innowacje — wylicza wiceprezes PARP.

Mandat zaufania

Anna Forin nie ma wątpliwości, że w procesie projektowania produktów niezbędne jest zaufanie między projektantami i przedsiębiorcami.

— Nowy instrument dotacyjny z poddziałania 2.3.5 POIR pomoże im nawiązaćrzetelną współpracę. Firma dostanie wsparcie dizajnera aż do momentu uruchomienia produkcji docelowej. Natomiast projektant będzie miał zabezpieczone wynagrodzenie za prawa autorskie — tłumaczy dyrektor PARP.

Zdaniem Bożeny Gargas, prezes Instytutu Wzornictwa Przemysłowego (IPW), rodzimi przedsiębiorcy coraz chętniej współpracują ze specjalistami od wzornictwa przemysłowego. Jednak w Europie sytuacja ta wygląda zdecydowanie lepiej. Powód? W Polsce często brakuje zrozumienia dla roli dizajnerów w budowaniu nowych marek.

— Przedsiębiorca, który wypuszcza nowy produkt na rynek, powinien mieć głęboko przemyślaną strategię jego sprzedaży. To proces często kilkuletni — zaznacza prezes IPW. W jej ocenie, projektanci są otwarci na współpracę z przedstawicielami przemysłu.

— Doskonale znają się na technologiach, potrafią porozumieć się z konstruktorami, inżynierami. Dlatego przedsiębiorcy powinni zaufać dizajnerom i przestać widzieć w nich tylko plastyków. Z drugiej jednak strony firmy chętnie uczestniczą w światowych targach i wystawach, podczas których zapoznają się z ofertą świetnie zaprojektowanych wyrobów. Chcą dołączyć do grona swoich konkurentów. Z pomocą mogą im przyjść reprezentanci przemysłu kreatywnego — i wspólnie z nimi tworzyć nowe wzory dające przewagę biznesową. To najszybsza i najtańsza droga do innowacji — konkluduje Bożena Gargas.

Sprawdź program "Research&Innovation Forum", 13-14.11.2018, Warszawa >>

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Dorota Zawiślińska

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Wyniki spółek / Dizajn metodą na wyższe przychody