Według danych urzędu statystycznego ONS, w marcu 2025 r. detaliści z Wielkiej Brytanii odnotowali 0,4-proc. wzrost sprzedaży w ujęciu miesięcznym. I choć dynamika jej zwyżki osłabła, po skorygowanym w dół z 1 proc. wzroście o 0,7 proc. w lutym, jednak odczyt pozytywnie zaskoczył. Mediana prognoz ekonomistów zakładała bowiem spadek rzędu 0,4 proc.
Z kolei licząc rok do roku sprzedaż detaliczna zwiększyła się o 2,6 proc. przy prognozie na poziomie 1,8 proc. i zwyżce o 2,2 proc. miesiąc wcześniej.
Sprzedaż w sklepach niespożywczych wzrosła o 1,7 proc. m/m, osiągając najwyższy poziom od marca 2022 r. Sklepy odzieżowe odnotowały najsilniejszy wzrost (+3,7 proc.), przy czym sprzedawcy detaliczni przypisują ten wzrost sprzyjającej pogodzie (rekordowa liczba słonecznych dni). Niepokoić jednak może spadek sprzedaży w sklepach spożywczych (-1,3 proc.). Z wyłączeniem paliwa sprzedaż detaliczna wzrosła o 0,5 proc. w porównaniu z miesiącem poprzednim.
W całym pierwszym kwartale 2025 r. wskaźnik sprzedaży detalicznej odnotował wzrost o 1,6 proc., co jest najwyższą trzymiesięczną dynamiką od lipca 2021 r.
Specjaliści ostrzegają jednak przed nadmiernym optymizmem. Długo oczekiwane ożywienie wydatków konsumpcyjnych może bowiem okazać się krótkotrwałe, ponieważ napięcia handlowe i seria corocznych podwyżek cen, od podatku lokalnego po rachunki za energię, osłabiły zaufanie gospodarstw domowych w kwietniu. Osiągnęło ono najniższy poziom od końca 2023 r.