EIU: Konkurencja wymusza zmiany w sektorze usług finansowych

Polska Agencja Prasowa SA
20-07-2005, 18:10

Nasilająca się konkurencja w sektorze usług finansowych powoduje, że największym wyzwaniem dla firm w nim działającym jest obniżka kosztów - sądzi 61 proc. respondentów ankiety Economist Intelligence Unit wyłonionych spośród 300 dyrektorów czołowych, globalnych firm tego sektora.

Nasilająca się konkurencja w sektorze usług finansowych powoduje, że największym wyzwaniem dla firm w nim działającym jest obniżka kosztów - sądzi 61 proc. respondentów ankiety Economist Intelligence Unit wyłonionych spośród 300 dyrektorów czołowych, globalnych firm tego sektora.

"Źródłami rosnącej konkurencji jest z jednej strony technologia, która obniża wstępne koszta uruchomienia operacji i inne przeszkody związane z wejściem na rynek, a z drugiej odgórne regulacje mające na celu podniesienie standardów sprawozdawczości finansowej i przejrzystości działania" - stwierdza raport opublikowany w środę.

Z raportu EIU wynika, że presja cenowa i nasilająca się konkurencja skłonią coraz większą liczbę firm sektora usług finansowych do tworzenia i rozbudowy ośrodków wykonujących czynności dla kilku firm na raz oraz do zlecania niektórych usług podwykonawcom, zarówno krajowym, jak i zagranicznym.

Ankietowani przez EIU wskazują na rozbudowę usług finansowych oferowanych przez firmy internetowe, a także placówki handlu detalicznego jak np. supermarkety. Ani firmy internetowe, ani supermarkety nie ponoszą wysokich kosztów utrzymania sieci placówek, z którymi muszą liczyć się np. banki, czy towarzystwa hipoteczne, a ich usługi finansowe są szybkie i powszechnie dostępne.

Blisko połowa ankietowanych dyrektorów nosi się z zamiarem usprawnienia operacji pod kątem procesu ich prowadzenia, a 13 proc. pod kątem produktu. Tylko 8 proc. ankietowanych nie dostrzega potrzeby zmiany modelu operacji i profilu usług.

Firmy sektora usług finansowych odpowiadają na nowe zjawiska rynkowe centralizując niektóre procesy w ramach wewnętrznej struktury organizacyjnej lub korzystają z ośrodków obsługujących kilka firm na raz. W coraz szerszym zakresie korzystają też z tzw. outsourcingu - ze względu na potrzebę ochrony danych, głównie na szczeblu lokalnym, choć z czasem także międzynarodowym.

 "Stosunkowo bardziej otwarte na nowe tendencje i skłonne do wprowadzania nowych rozwiązań w reakcji na rosnącą konkurencję są banki. Towarzystwa ubezpieczeniowe pozostają z tyłu, choć z czasem będą musiały pójść w tym samym kierunku" - ocenia raport.

Niektóre rodzaje usług są łatwiejsze do skonfigurowania od innych, np. procedura rozpatrywania wniosków o wydanie kart kredytowych i rozliczanie płatności dają się zautomatyzować i usprawnić. To one też ulegną najszybszemu przekształceniu w krótkim czasie.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Polska Agencja Prasowa SA

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Inne / EIU: Konkurencja wymusza zmiany w sektorze usług finansowych