Ericsson i Sony rozmawiają o "komórkowym" sojuszu

Centrozap Spółka Akcyjna
opublikowano: 2001-04-19 11:48

SZTOKHOL/TOKIO (Reuters) - Szwedzki producent sprzętu telekomunikacyjnego Ericsson i japoński koncern Sony Corp. poinformowały w czwartek, że rozmawiają na temat współpracy w branży telefonów komórkowych. Akcje obu spółek zyskały po tej informacji.

Dzięki takiemu sojuszowi Ericsson zyskałby bardzo potrzebnego partnera, który pomógłby mu uzdrowić przynoszący straty dział telefonów komórkowych, a dodatkowo zyskał dostęp do atrakcyjnego rynku japońskiego.

W zamian za to Sony wzmocniłoby swoją słabnącą pozycję w Europie, uważają analitycy.

Pogłoski na temat sojuszu Sony i Ericssona krążyły na rynku od początku roku. Inwestorzy wywierali presję na szwedzki koncern, aby ten albo sprzedał swój dział telefonów komórkowych, albo związał się z dużym azjatyckim producentem elektroniki użytkowej.

Sojusz pomiędzy trzecim na świecie producentem telefonów komórkowych i japońskim potentatem elektronicznym mógłby zmienić układ sił na światowym rynku komórek i zagrozić obecnym liderom - fińskiej Nokii i amerykańskiej Motoroli.

Według japońskich mediów oba koncerny wydzielą swoje działy telefonów komórkowych, by je nastepnie połączyć. Do końca roku miałaby powstać spółka joint-venture w Wielkiej Brytanii, nie wiadomo jednak jeszcze, czy telefony byłyby sprzedawane pod jedną marką.

Ericsson i Sony potwierdziły, że prowadzą rozmowy, nie podały jednak żadnych szczegółów.

Kurs Ericssona wzrósł w czwartek o ponad osiem procent, ale według analityków dalsze wzrosty będą uzależnione od podania bliższych szczegółów całego przedsięwzięcia.

Rosnące koszty badań technologicznych i coraz większa konkurencja na rynku sprawiły, że dział telefonów komórkowych Ericssona przynosił straty od drugiego kwartału ubiegłego roku.

By obniżyć koszty szwedzki koncern zredukował zatrudnienie o 10.000 ludzi i wyprowadził produkcję poza strukturę firmy, nadal jednak zajmując się badaniami technologicznymi i marketingiem.

"Wszystko jednak zależy od tego, czy uda im się stworzyć telefony, które będą atrakcyjne dla rynku" - powiedział menadżer jednego z funduszy, który ma duże udziały w Ericssonie.

W ubiegłym roku Ericsson sprzedał 43 miliony telefonów, a Sony około siedmiu milionów.

((Reuters Serwis Polski, tel. +48 22 653 9700, fax +48 22 653 9780, [email protected]))