Famur nadal nie zwalnia

opublikowano: 02-09-2019, 22:00

Jeszcze niedawno producent maszyn górniczych spodziewał się, że spowolnienie przyjdzie w drugiej połowie roku. Tak się nie stało.

Wprawdzie w pierwszym półroczu przychody grupy Famur skurczyły się o 6,5 proc., do 994 mln zł, ale jej zyskowność wzrosła. Zysk EBITDA urósł o jedną trzecią, do 292 mln zł, zaś wynik netto — o ponad 46 proc., do 143 mln zł.

Idzie kryzys
Idzie kryzys
W drugiej połowie 2020 r. spodziewamy się zmniejszenia liczby projektów inwestycyjnych ze względu na schłodzenie koniunktury. Dlatego przygotowujemy się na ten okres – deklaruje Mirosław Bendzera, prezes Famuru.
Fot. Marek Wiśniewski

— Wzrost rentowności w minionym półroczu to przede wszystkim skutek pozyskanych kontraktów, które dotyczyły przede wszystkim segmentu tzw. aftermarketu i dzierżaw, gdzie rentowność jest wyższa — wyjaśnia Mirosław Bendzera, prezes spółki.

W całym roku zarząd Famuru liczy na osiągnięcie przychodów na podobnym poziomie jak w minionym, ale bez uwzględnienia wyników spółki PBSz, której grupa pozbyła się w II kwartale. W 2018 r. Famur mógł się pochwalić rekordowym wynikiem sprzedażysięgającym 2,23 mld zł. Przychodowy wkład PBSz do grupy wynosił około 12 mln zł miesięcznie, wynik należałoby skorygować w dół o 80- 90 mln zł.

— Z kolei marża EBITDA powinna się mieścić w granicach 22-26 proc. — dodaje prezes Famuru.

To oznacza spadek w stosunku do poziomu, jakim grupa mogła się pochwalić w ostatnim okresie. W pierwszym kwartale tego roku marża EBITDA wynosiła 29 proc., a w drugim — 30 proc.

— Nie widzimy zagrożeń dla realizacji założeń strategii opublikowanej w zeszłym roku — twierdzi Mirosław Bendzera.

Według niego bieżący rok pod względem koniunktury nie różni się istotnie od poprzedniego.

— Natomiast w drugiej połowie 2020 r. spodziewamy się zmniejszenia liczby projektów inwestycyjnych ze względu na schłodzenie koniunktury. Dlatego przygotowujemy się na ten okres — deklaruje prezes. Kilka miesięcy wcześniej Mirosław Bendzera obawiał się, że spowolnienie może

przyjść już w drugiej połowie tego roku. Za kilka dni upływa termin przyjmowania zapisów w ogłoszonym przez Famur wezwaniu do sprzedaży akcji Primetech (dawniej Kopeksu). Wzywający zaproponował 1,45 zl za papier.

— Taka cena odpowiada wartości godziwej i uwzględnia premię. Czekamy na odpowiedź rynku i nie przewidujemy podniesienia ceny — deklaruje prezes Mirsław Bendzera.

Przypomnijmy, że w lipcu Famur przedłużył termin przyjmowania zapisów w wezwaniu z proponowanego uprzednio 5 sierpnia na 12 września. Grupa chce przejąć prawie 5,34 mln akcji Primetechu, które odpowiadają około 34,18 proc. kapitału i głosów na walnym zgromadzeniu spółki. Famur to jeden z największych na świcie wytwórców maszyn i urządzeń stosowanych w górnictwie. Na warszawskiej giełdzie jest notowany od 2006 r. Największym akcjonariuszem Famuru jest należąca do Tomasza Domogały grupa TDJ, która posiada 47,3 proc. akcji i tyleż głosów na walnym.

OŚ, czyli Obserwator Środkowoeuropejski
Newsletter autorski Bartłomieja Mayera
ZAPISZ MNIE
×
OŚ, czyli Obserwator Środkowoeuropejski
autor: Bartłomiej Mayer
Wysyłany raz w tygodniu
Bartłomiej Mayer
Autorski przegląd informacji gospodarczych z krajów Europy Środkowej: Ukrainy, Białorusi, Czech, Słowacji i Węgier.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Bartłomiej Mayer

Polecane