Firmy mają gotówkę na czarną godzinę

opublikowano: 08-06-2021, 08:00

Trzy czwarte przedsiębiorców nie jest bez grosza przy duszy. Połowa MŚP mogłaby przeżyć za odłożone pieniądze nawet pół roku.

Bezpośrednią konsekwencją pandemii dla mikro-, małych i średnich firm są trudności z utrzymaniem płynności finansowej – wynika z badania Krajowego Rejestru Długów (KRD) i Narodowego Funduszu Gwarancyjnego (NFG) „Płatności i finasowanie przedsiębiorstw w czasie pandemii”, zrealizowanego w kwietniu przez firmę IMAS International. Co druga badana spółka ma z tym problem. Najwięcej wśród nich jest mikrofirm.

Utrzymanie płynności to obecnie największe wyzwanie dla przedsiębiorstw z branży przemysłowej, handlowej i budowlanej. Kolejne to pozyskiwanie nowych kontrahentów (45,2 proc.) oraz utrzymanie stałych zleceń (40,5 proc.). Dla co trzeciej firmy z sektora MŚP głównym wyzwaniem są terminowe płatności od kontrahentów (34,4 proc.) oraz pozyskanie pieniędzy na prowadzenie działalności (32,4 proc.).

Sytuacja finansowa przedsiębiorców nie jest jednak aż tak zła, jak mogłoby się wydawać. Mimo obaw o płynność finansową aż 75 proc. firm ma oszczędności, z których może skorzystać w razie potrzeby. 42 proc. firm mogłoby dzięki nim przetrwać od jednego do trzech miesięcy, a co trzecia firma deklaruje, że może finansować działalność z rezerw przez około 3-6 miesięcy. 19 proc., czyli prawie co piąte przedsiębiorstwo, przeżyłoby natomiast za zgromadzone oszczędności ponad pół roku.

O poduszkę finansową najtrudniej jest w mikrofirmach - ma ją tylko 62 proc. W grupie średniaków do oszczędności przyznaje się 85 proc. firm.

– Posiadanie poduszki finansowej przez trzy czwarte firm z sektora MŚP to naprawdę dobre wieści dla gospodarki. Z drugiej strony aż 25 proc., czyli co czwarta firma, nie ma żadnych rezerw, a wśród mikrofirm bez gotówki na czarną godzinę jest aż 38 proc. To może być niebezpieczne zarówno dla kontrahentów takich firm, jak i dla ich pracowników, ponieważ jedna nierozważna decyzja czy niezapłacona faktura mogą skutecznie zachwiać płynnością finansową takiego przedsiębiorstwa – mówi Adam Łącki, prezes KRD.

Puls Firmy
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
×
Puls Firmy
autor: Sylwester Sacharczuk
Wysyłany raz w tygodniu
Sylwester Sacharczuk
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane