Wyniki raportu „Wsparcie IT w logistyce, marketingu i obsłudze klienta w e-commerce” Alsendo, platformy do zarządzania wysyłką i dostawami, wskazują, że rola logistyki ulega zmianie. Firmy zaczynają dostrzegać w niej przestrzeń do budowania komunikacji i relacji z klientem. Jak podkreślają eksperci Alsendo, aż 61 proc. badanych przedsiębiorstw regularnie wysyła spersonalizowane powiadomienia mejlowe dotyczące zamówień. Efekt? 44 proc. z nich zauważa wyraźny wzrost zaangażowania klientów, a 39 proc. - średni.
Jak wskazuje raport, klienci często odwiedzają strony śledzenia zamówień, dlatego mogłyby one pełnić funkcję dodatkowego kanału sprzedaży. Jednak większość firm nie wykorzystuje ich potencjału. Ponad połowa firm (59 proc.) nie bierze pod uwagę stron śledzenia przesyłek, planując działania marketingowe. Na taki krok decyduje się tylko 8 proc. przedsiębiorstw. Firmy wykorzystują te strony m.in. do rekomendacji produktów czy prezentowania specjalnych ofert.
- Obsługa klienta po kliknięciu „dodaj do koszyka” to dziś coś znacznie więcej niż logistyka. To pole ogromnych możliwości – technologicznych, komunikacyjnych i wizerunkowych. Firmy, które umieją je zagospodarować, nie tylko szybciej dostarczają, ale również skuteczniej przyciągają klientów na dłużej – mówi Michał Wójcik, dyrektor ds. klientów biznesowych w Alsendo.
Jak firmy mogą wykorzystać możliwości stron śledzenia przesyłek? Na przykład wdrażając personalizowane rekomendacje, np. uzupełniające produkty na podstawie historii zakupów. Inną opcją są oferty specjalne, czyli publikacja rabatów na kolejne zakupy, dostępnych tylko na stronie śledzenia. Kolejną możliwością są interaktywne treści – na przykład dynamiczne bannery, zmieniające się w zależności od statusu przesyłki.
Z raportu wynika, że wielu przedsiębiorców widzi korzyści płynące z cyfryzacji, ale mimo to nie planuje takich procesów. Pytani o plusy cyfryzacji respondenci wymieniają najczęściej łatwiejsze zarządzanie zwrotami (48 proc.) i większą kontrolę nad procesami (45 proc.). 38 proc. widzi korzyść w postaci możliwości obniżenia kosztów. Taki sam odsetek firm twierdzi, że narzędzia cyfrowe znacząco poprawiają doświadczenia klientów. Co zatem stoi na przeszkodzie cyfryzacji? Przede wszystkim ograniczony budżet (47 proc. odpowiedzi). 41 proc. respondentów wskazało na niewielką skalę działalności, a 33 proc. na brak specjalistów do ich obsługi. Problemem jest również brak kompatybilności nowych narzędzi z istniejącymi już systemami IT (29 proc.).