Firmy wystawiają mniej faktur

opublikowano: 25-01-2021, 15:05

Słabszy popyt na produkty i usługi, ograniczenia w działalności kontrahentów i problemy finansowe klientów – to przyczyny mniejszej liczby faktur.

Jedna trzecia firm z sektora MŚP wystawia miesięcznie mniej faktur niż przed pandemią – wynika z badania Krajowego Rejestru Długów (KRD) i spółki faktoringowej NFG.

Najgorzej w małych firmach:
Najgorzej w małych firmach:
Kontrakty i zlecenia w największym stopniu tracą małe firmy działające w branży budowlanej. Więcej faktur obecnie wystawiają średnie firmy produkcyjne.
Adobe Stock

Tak stwierdziło 34,4 proc. badanych przedsiębiorstw. Na drugim biegunie są firmy, które w czasie pandemii wystawiają miesięcznie więcej faktur niż wcześniej. Ich odsetek wynosi 26,8 proc. Natomiast 38,8 proc. przedsiębiorców nie potrafi określić, czy i jak zmieniła się miesięczna liczba wystawianych przez nich faktur.

Przy tym 13,4 proc. przedsiębiorców wystawia aż o 100 faktur mniej niż przed pandemią. To głównie średnie spółki produkcyjne. Z kolei nieco ponad jedna czwarta badanych firm wystawia do 10 faktur mniej. To przede wszystkim mikroprzedsiębiorcy działający w branży budowlanej. Natomiast małe firmy działające handlowe straciły w czasie pandemii do 30 faktur w miesiącu.

– Trzeba jednak pamiętać, że faktura fakturze nierówna. Dla jednej firmy utrata stu kontraktów może oznaczać 10-procentową lukę w budżecie, natomiast dla innej jedna czy dwie faktury mniej to może być już gwóźdź do trumny, zwłaszcza jeśli wiąże się to z utratą strategicznych klientów. Taka sytuacja często ma miejsce w mikrofirmach, w których jedna niezapłacona faktura może realnie zagrozić płynności finansowej – zwraca uwagę Dariusz Szkaradek, prezes NFG.

Z badania wynika, że zjawisko utraty kontraktów lub zleceń najbardziej widoczne jest w firmach małych i tych działających w branży budowlanej. Więcej faktur obecnie wystawiają średnie firmy działające w produkcji.

Puls Firmy
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
×
Puls Firmy
autor: Sylwester Sacharczuk
Wysyłany raz w tygodniu
Sylwester Sacharczuk
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

– Obecnie w przemyśle mamy relatywnie najlepszą koniunkturę. Indeks PMI [wskaźnik aktywności gospodarczej w sektorze produkcyjnym – przyp .red.] w grudniu wzrósł do 51,7 pkt. z 50,8 pkt w listopadzie. Firmy produkcyjne, zwłaszcza te kooperujące z zagranicą, notują wręcz zwyżki zamówień. Gorzej natomiast radzą sobie spółki działające w sektorach budowlanym, handlowym i usługach. W przypadku tej pierwszej branży aż 42 proc. firm skarży się na spadek liczby wystawianych faktur. Tymczasem mniejsza liczba faktur to także niższe wpływy do firmowych budżetów – mówi Dariusz Szkaradek.

Najważniejsze przyczyny, dla których przedsiębiorcy wystawiają mniej faktur, to przede wszystkim słabszy popyt na ich produkty i usługi (55,2 proc.), ograniczenia w działalności kontrahentów na skutek obostrzeń (53,5 proc.) i problemy finansowe klientów (44,8 proc.). Przedsiębiorcy wskazują, że sami też działają w ograniczonym zakresie na skutek obostrzeń (35,5 proc.). Niektórzy zgłaszali, że ich kontrahenci albo klienci zamknęli działalność (18 proc.).

Wielu firmom brakuje gotówki na bieżącą działalność (12,8 proc.). Część badanych ma natomiast trudności z uzyskaniem od dostawców surowców niezbędnych do produkcji bądź świadczenia usług (6,4 proc.). Prawie 6 proc. badanych zgłasza natomiast zbyt małą liczbę rąk do pracy, a 4,7 proc. brak wystarczającej ilości towaru.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane