GM wycofuje się z produkcji aut w Australii

Tadeusz StasiukTadeusz Stasiuk
opublikowano: 2013-12-11 07:52

Należący do amerykańskiego General Motors australijski oddział Holden zakończy produkcję samochodów w 2017 r. po 69-ciu latach obecności na tym rynku, informuje Bloomberg.

Największy australijski koncern motoryzacyjny dołączy tym samym do innego amerykańskiego rywala, Ford Motor, który już w maju zapowiedział, że wycofa się z Antypodów w 2016 r. Produkował tam pojazdy przez ponad dziewięć dekad. Specjaliści spekulują, że podobną decyzje może też w najbliższym czasie podjąć japońska Toyota, która po wyjściu GM i Forda zostałaby jedynym zagranicznym producentem aut na tym kontynencie.

fot. Bloomberg
fot. Bloomberg
None
None

Podstawowym powodem „zwinięcia interesu” są wysokie koszty produkcji oraz wysoka „moc” lokalnej waluty. Australijski dolar zyskał niemal 50 proc. w stosunku do amerykańskiego odpowiednika w okresie od 2009 do 2012 r., znacząco zmniejszając konkurencyjność eksportu i zwiększając atrakcyjność importu.

Udział sektora wytwórczego (w tym branży motoryzacyjnej) w PKB Australii spadł od 1960 r. z 29 do „zaledwie” 7,1 proc.

W przypadku Holdena, prace straci około 2,9 tys. zatrudnionych w zakładach w stanach Południowej Australii i Victoria.

„Konkurencja ze strony importu, rozdrobniony rynek samochodów krajowych, wysokie koszty i siła dolara australijskiego stworzyły "perfect storm” negatywnych czynników dla australijskiego przemysłu samochodowego” – ocenił Dan Akerson, odchodzący prezes i dyrektor generalny GM.  Koszt produkcji auta w Australii (przez Holden) jest średnio o 3423 USD wyższy niż w przypadku innych zagranicznych zakładów GM.

Holden zaczął działalność w Australii Południowej w 1856 r. jako firma rymarska. Od 1948 r. zadebiutował w sektorze produkcji samochodów. Od 2004 r. spółka zależna GM odnotowała dodatni wynik netto tylko dwa razy: w 2010 i 2011 r.

Amerykanie nadal będą obecni w Australii, choć jedynie poprzez spółki zajmujące się sprzedażą samochodów, centrum dystrybucji części i biuro projektowe.

Udział samochodów produkowanych w Australii w sprzedaży krajowej obniżył się do 13 proc. w 2012 r. z aż 80 proc. w roku 1984.