Grażyna Kulczyk wystawia na aukcję dzieła ze swojej kolekcji. Są warte fortunę
DI
opublikowano: 2022-09-26 13:57
Skąd pomysł na sprzedaż? Kolekcjonerka wierzy, że sztuka musi żyć. „Te dzieła przez lata dały mi wiele radości, spełniły swoją rolę w mojej kolekcji – czas, by żyły dalej, nie chcę ich zawłaszczyć” – mówi Grażyna Kulczyk. Pod młotek trafią prace klasyków, m.in. Wojciecha Fangora, Tadeusza Kantora i Jerzego Nowosielskiego, a także polskich i zagranicznych artystów młodszych pokoleń.
Posłuchaj
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Wierzę w siłę sztuki:
Patrzę na tę aukcję jak na naturalny krok – wszystko, co robię, od stworzenia Starego Browaru przez kolekcję czy aktywność w radach światowych muzeów i fundacji po Muzeum Susch pozwalało mi zawsze wpływać na rzeczywistość, kształtować ją poprzez kulturę. Bardzo wierzę w taką siłę sztuki. Dziś jestem pewna, że tej siły trzeba użyć, by z jednej strony zasiać ferment i wykreować impuls energii do innych kolekcji, a z drugiej – wspierać rolę i pozycję kobiet we współczesnym świecie. Mogę i chcę wykorzystać dziś swoje zasoby, by dawać kobietom głos. I temu poświęcę następne lata – mówi Grażyna Kulczyk.
Adam Pluciński
Desa Unicum organizuje sprzedaż prawie 200 wybitnych dzieł sztuki z kolekcji Grażyny Kulczyk: obrazów, zdjęć i instalacji.
– Wierzę, że te dzieła mogą dać początek lub rozwinąć wiele kolejnych kolekcji, zainspirować innych, dać energię do promocji sztuki innym kolekcjonerom. A ja pójdę dalej, w kierunku, który jest mi najbliższy od lat: poświęcę się w 100 proc. promocji kobiet w świecie sztuki – zapowiada bizneswoman.
Twórczyni Fundacji Art Stations i Muzeum Susch w Szwajcarii zalicza się do najwybitniejszych kolekcjonerek na świecie. Jej zbiory od lat figurują na liście Top 200 Collectors magazynu „Artnews”. Aukcja będzie więc jednym z najważniejszych wydarzeń dla polskiego rynku sztuki – na sprzedaż trafią dzieła od lat będące poza jego zasięgiem.
Michael Najjar „Bionic Angel”, 2007:
Portret młodej kobiety z nałożoną na niego wizualizacją włókien nerwowych jej mózgu. Do stworzenia fotografii wykorzystano innowacyjną technologię DIT, za której pomocą przeskanowano mózg kobiety, a następnie zebrane dane pomiarowe obliczono i przełożono na obraz. Artysta łączy w ten sposób zewnętrzny wizerunek osoby z jej wewnętrzną, neuronową osobowością.
materiały prasowe
Prace przeznaczone na sprzedaż pogrupowano w pięć katalogów tematycznych. „Awangarda” prezentuje dzieła najważniejszych artystek i artystów współczesnych z Polski i ze świata. Katalog „Klasyka” jest opracowaniem monograficznym poświęconym Tadeuszowi Kantorowi, najważniejszemu klasykowi sztuki powojennej. „Pasja” ukazuje kolekcjonerskie fascynacje Grażyny Kulczyk i jej niestandardowe wybory prac twórców, których inni jeszcze długo nie dostrzegali. Katalog koncentruje się na dziełach Eugeniusza Markowskiego, Andrzeja Szewczyka i Marka Chlandy. „Powiększenie” odnosi się do terminologii fotograficznej, lecz także do zwiększania znaczenia fotografii w świecie kolekcjonerskim. To m.in. prace Bronisława Schlabsa, Joanny Zastróżnej, Doroty Nieznalskiej, Thomasa Ruffa i Zhang Huana. Ostatni katalog, „Odkrycia”, poświęcony jest dziełom, które przełamują konwencje. Głównym akcentem będzie odwaga – zarówno artystyczna, jak i kolekcjonerska.
Wojciech Fangor, SU2, 1971-1975:
Jeden z najsłynniejszych i jednocześnie najbardziej przełomowych polskich artystów. W latach 50. stworzył pierwszy w historii environment. Wojciech Fangor był autorem własnych teorii i praktyk malarskich, z których najsłynniejszą była „Pozytywna przestrzeń iluzyjna” – oparta na inaczej pojmowanej przestrzeni obrazu, która nie ogranicza się do płótna, a opiera na tym, co zachodzi pomiędzy widzem a dziełem. Jego dzieła są obiektem zainteresowania kolekcjonerów z całego świata.
materiały prasowe
Pracą o najwyższej estymacji (1,5 mln – 2,3 mln zł zł) jest „SU2” Wojciecha Fangora. „Monsieur Incroyable”, 1980 r., Tadeusza Kantora zostało wycenione na 1 mln – 1,5 mln 500 zł, a „Jurry” Przed (Genesis), 1971 r., Jerzego Ryszarda Zielińskiego na 600 tys. – 1 mln zł.
Jerzy Ryszard Zieliński „Jurry” Przed (Genesis), 1971:
Malarz, jedna z legend życia artystycznego lat 60. i 70. w Warszawie. Pozostały po nim nie tylko obrazy, lecz także krótkie refleksyjne teksty, poetyckie wyznania-diagnozy, dotyczące zarówno spraw egzystencjalnych, jak i sztuki.
materiały prasowe
Aukcje odbędą się w dniach 18 – 20 października 2022 r. Wystawę obiektów aukcyjnych będzie można oglądać w Desie Unicum w Warszawie od 4 do 20 października.
Tadeusz Kantor, „Monsieur Exotique“, 1982:
Artysta totalny i ponadczasowy, oryginalna osobowość teatru podziemnego i eksperymentalnego, niekwestionowany reformator i animator życia kulturalnego w odradzającej się po wojnie Polsce. Tadeusz Kantor wierzył w postęp i ciągle poszukiwał nowych, niezużytych jeszcze form wypowiedzi artystycznej. Dlatego też każdy z wyjazdów autora owocował importowaniem na polski grunt nowych zachodnich kierunków i tendencji.