Grunwald jak w zegarku

Krzysztof Nowak, Dział Badań i Analiz Emmerson S.A.
opublikowano: 19-11-2010, 14:15

Grunwald to dzielnica Poznania, znajdująca się w południowo – zachodniej części miasta. W III kwartale 2010r. właśnie na tym obszarze znajdowało się najwięcej mieszkań dostępnych na poznańskim rynku pierwotnym.

W III kwartale br. na terenie dzielnicy w ramach 26 projektów deweloperskich będących w sprzedaży oferowano 937 mieszkań spośród wszystkich 3 137 dla całego Poznania. Oznacza to, że w porównaniu z ubiegłym kwartałem liczba mieszkań deweloperskich znajdujących się w ofercie Grunwaldu obniżyła się o 1,4%. Taką zmianę można traktować jako odreagowanie wzrostu z okresu kwiecień - czerwiec, kiedy to podaż takich lokali powiększyła się aż o jedną piątą. Opisany rozwój wypadków jest zgodny z tendencją dla całego miasta, w II kwartale w Poznaniu zanotowano bowiem wzrost oferty aż o jedną czwartą, natomiast w kolejnym okresie monitoring rynku pierwotnego wykazał zmniejszenie się liczby oferowanych mieszkań o 2,6%. Jednak nawet mimo wspomnianego spadku pod względem wielkości oferty na rynku pierwotnym w miesiącach lipiec – wrzesień, Grunwald powrócił po trzymiesięcznej przerwie na pierwsze miejsce wśród obszarów stolicy Wielkopolski wyprzedzając drugie w zestawieniu Stare Miasto.

Na omawianym terenie wśród oferty mieszkań dostępnych z pierwszej ręki systematycznie rośnie udział lokali gotowych - na koniec września wynosił on już 27%. Do takiego rozwoju wypadków przyczynił się po pierwsze nieznaczny przyrost liczby inwestycji deweloperskich znajdujących się tutaj w sprzedaży - o jedynie 2 nowe realizacje oraz w jeszcze większym stopniu - zakończenie budowy kilku kolejnych obiektów. W III kwartale 2010r. na rozpatrywanym obszarze w sprzedaży znajdowały się 494 mieszkania dostępne w ramach programu „Rodzina na swoim”, a więc ponad połowa całej oferty. Nieruchomości mieszkaniowe, które kwalifikowały się do rządowych dopłat dostępne były w każdych dwóch na trzy realizowane tu inwestycje deweloperskie.

Na poznańskim osiedlu Grunwald
Na poznańskim osiedlu Grunwald
None
None

Zgodnie z prawem popytu i podaży spadek liczebności oferty przy stabilnym poziomie wielkości popytu musi wywołać wzrost ceny. W III kwartale 2010r. na omawianym terenie spadek liczby oferowanych mieszkań o 1,4% wywołał wzrost ceny w zł/mkw. o 1,4%. Można więc stwierdzić, że obszar dzielnicy Grunwald jest książkowym przykładem występowania niewidzialnej ręki rynku, który samoistnie dąży do osiągnięcia poziomu równowagi. Po tej zmianie średnia cena ofertowa na koniec września zatrzymała się tutaj na poziomie 6 966 zł/mkw. W tym samym czasie analogiczna cena dla całego Poznania obniżyła się o 3,2% do poziomu 6 755 zł/mkw. Grunwald był drugą, obok Wildy, dzielnicą z ceną wyższą od średniej poznańskiej - różnica ta wyniosła 211 zł.

Ogólnie rzecz biorąc w chwili obecnej w Poznaniu, tak jak ma to miejsce w innych dużych miastach, deweloperzy mieszkaniowi starają się wprowadzać do sprzedaży tańsze mieszkania. Inaczej niż w całym mieście przedstawia się sytuacja dla Grunwaldu, gdzie zmniejszeniu oferty towarzyszyły wzrosty cen. Można wnioskować, że taka sytuacja jest odzwierciedleniem strategii deweloperów, którzy obecnie wstrzymują się z decyzjami o nowych inwestycjach w tym rejonie, obserwując jak lokalny rynek poradzi sobie z dużą ofertą mieszkań wprowadzonych do sprzedaży w poprzednim kwartale. Postępująca sprzedaż wywołująca spadek liczby dostępnych mieszkań przy niewielkiej, ale jednak dodatniej zmianie ceny może świadczyć o tym, że firmy deweloperskie wierzą, że popyt będzie w stanie „wchłonąć” obecną podaż bez potrzeby obniżki cen.

Na terenie Grunwaldu tak jak w całym Poznaniu deweloperzy stawiają na najpopularniejsze segmenty mieszkań. W dzielnicy tej mieszkania 2- oraz 3-pokojowe stanowią taki sam odsetek w ofercie, co w całym mieście, kształtuje się on na poziomie ponad 80%. Wartość ta jest wyższa niż dla trzech największych rynków mieszkaniowych, a więc Warszawy, Krakowa oraz Wrocławia, w przypadku których grupa takich mieszkań stanowi około trzy czwarte całkowitej oferty.

Nieruchomości
Najważniejsze informacje z branży nieruchomości mieszkaniowych i komercyjnych. Wiadomości, komentarze i analizy rynkowe.
ZAPISZ MNIE
×
Nieruchomości
autor: Dominika Masajło, Paweł Berłowski
Wysyłany raz w tygodniu
Najważniejsze informacje z branży nieruchomości mieszkaniowych i komercyjnych. Wiadomości, komentarze i analizy rynkowe.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Krzysztof Nowak, Dział Badań i Analiz Emmerson S.A.

Polecane