Grupa Eurocash w szale zakupów

Wiktor Szczepaniak
opublikowano: 08-05-2008, 00:00

Konsolidacja handlu zamieniła się w wyścig. Firmy wyrywają sobie z rąk co lepsze kąski. Właśnie trwa bitwa o Nasze Sklepy.

Emperia, Eurocash i Bomi walczą o 180 placówek sieci Nasze Sklepy

Konsolidacja handlu zamieniła się w wyścig. Firmy wyrywają sobie z rąk co lepsze kąski. Właśnie trwa bitwa o Nasze Sklepy.

Od kiedy giełdowe Eldorado połączyło się z grupą BOS i utworzyło Emperię Holding, konsolidacja rynku handlowego gwałtownie przyspieszyła. Wiele jednak wskazuje na to, że apogeum rywalizacji dużych firm handlowych o przejęcie jak największej liczby hurtowni i sklepów nastąpi w tym roku. Wszystkie liczące się firmy handlowe prowadzą negocjacje w sprawie akwizycji na wielu frontach jednocześnie i coraz bardziej wchodzą sobie w drogę. Giełdowe spółki: Emperia, Eurocash oraz grupa Bomi właśnie kruszą kopie o liczącą 180 placówek sieć Nasze Sklepy.

Siła perswazji

— Szukamy partnera strategicznego, który zapewni rozwój i promocję naszej sieci. Rozmawiamy w tej sprawie z różnymi firmami: z Eurocashem, z Emperią i Rabatem Pomorze (wkrótce w grupie Bomi — przyp. red). Za dwa tygodnie sprawa wyboru powinna się wyjaśnić — mówi Adam Abramowicz, jeden z założycieli i udziałowców spółki Sieć Detalistów Nasze Sklepy, która na zasadach franczyzy zrzesza 180 sklepów spożywczych działających we wschodniej części Polski (od Stalowej Woli po Białystok).

Przyznaje jednak, że największe szanse na zakup udziałów w spółce ma Eurocash, którego oferta dla sklepów sieci wydaje się najbardziej korzystna.

Czynnikiem zniechęcającym udziałowców Naszych Sklepów do oferty Emperii jest rozwijanie przez nią własnych sklepów, które mogą stanowić dla nich konkurencję.

Nasze Sklepy byłyby cennym nabytkiem dla starających się o nie firm nie tylko z powodu skali działania (mają obroty wartości 300 mln zł rocznie), ale także tego, że jest to jedna z ostatnich dużych sieci franczyzowych, które jeszcze nie przyłączyły się do żadnej z grup hurtowych. Dla grupy Eurocash byłoby to już piąte znaczące przejęcie od 2003 r. Firma ma już na swoim koncie przejęcie sieci sklepów franczyzowych Delikatesy Centrum. Obecnie trwa przejmowanie McLane Polska.

Stosy ofert

To nie wszystko. O tym, że dziś prawie każdy z każdym rozmawia w branży w sprawie fuzji i przejęć, może świadczyć to, co mówią inne nieskonsolidowane jeszcze sieci.

— Otrzymaliśmy już wiele ofert w sprawie możliwej konsolidacji. Na razie jednak radzimy sobie dobrze sami — mówi Ryszard Olkowski, prezes Ogólnopolskiej Sieci Handlowej FJ, która skupia na zasadzie franczyzy 270 sklepów.

Jego zdaniem, konsolidacja w handlu będzie dalej postępować, ale docelowo obejmie pod postacią różnych form sieciowych i grup zakupowych nie więcej niż 20-30 proc. wszystkich działających w Polsce sklepów spożywczych. Tymczasem całkowita liczba niezależnych sklepów spożywczych na naszym rynku szacowana jest wciąż na blisko 100 tys., choć z każdym rokiem się zmniejsza.

— W samej tylko Warszawie liczbę niezrzeszonych sklepów spożywczych różnej wielkości szacuje się na blisko tysiąc — mówi Ryszard Olkowski.

NajwaŻniejsze ruchy konsolidacyjne na polskim rynku

V 2006

Giełdowe Eldorado podpisuje list intencyjny z grupą dystrybucyjną BOS w sprawie fuzji. Po przyłączeniu BOS, w 2007 r., Eldorado zmienia nazwę na Emperia Holding i rozpoczyna trwającą do dziś serię przejęć firm z branży handlowej, zarówno detalicznych, jak i hurtowych

VII 2006

Po podjęciu decyzji o wycofaniu się z polskiego rynku przez francuską grupę handlową Casino jej sieć sklepów dyskontowych Leader Price kupuje Tesco, zaś jej sieć hipermarketów Geant przejmuje Grupa Metro, prowadząca w Polsce m.in. sieć Real.

XII 2006

Grupa Carrefour zawiera umowę przewidującą przejęcie firmy Ahold Polska. Wartość transakcji sięga aż 375 mln EUR. Ahold Polska sprzedaje sieć 194 sklepów, w tym 15 hipermarketów Hypernova i prawie 180 supermarketów Albert.

V 2007

Mariusz Świtalski i fundusz AIG Global Investment Group decydują się sprzedać sieć 1,8 tys. sklepów Żabka. Kupuje ją czesko-słowacki fundusz Penta Investments. Wartość transakcji przekracza 500 mln zł. Penta ma też w Polsce m.in. sieć punktów bukmacherskich Profesjonal.

XII 2007

Portugalska firma Jeronimo Martins zawiera porozumienie z niemiecką Grupą Tengelmann w sprawie przejęcia jej sieci sklepów Plus w Polsce (210 placówek). Dzięki temu skokowo zwiększa się liczba sklepów sieci Biedronka w Polsce.

XII 2007

Giełdowa spółka Advanced Distribution Solutions finalizuje przejęcia dziewięciu spółek, zajmujących się dystrybucją alkoholi i na-pojów. Ich łączne przychody netto sięgają 500 mln zł. W planach są przejęcia kolejnych i budowa grupy o obrotach 1,5 mld zł.

XII 2007

Giełdowy Eurocash podpisuje przedwstępną umowę zakupu firmy McLane Polska, dystrybutora produktów szybko zbywalnych, który rozwinął też sieć 300 supermarketów franczyzowych IGA. Dzięki temu zakupowi Eurocash stanie się czołowym dystrybutorem dóbr szybko zbywalnych w Polsce o rocznych przychodach ponad 5,5 mld zł.

XII 2007

Giełdowe Bomi podpisuje listy intencyjne z firmami Rabat Pomorze oraz Rast w sprawie utworzenia grupy kapitałowej. Po przyłączeniu tych podmiotów Bomi potroi poziom rocznych obrotów. Ich wartość wzrośnie aż do 1,5 mld zł.

III 2008

Giełdowa Emperia podpisuje umowę o strategicznej współpracy z Polską Siecią Handlową Lewiatan Holding, która zrzesza około 2 tys. sklepów franczyzowych w całej Polsce. Współpraca ma doprowadzić do połączenia kapitałowego obu organizacji.

Wiktor

Szczepaniak

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Wiktor Szczepaniak

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu