Brytyjski regulator nałożył na TGP Europe karę w wysokości 3,3 mln GBP za naruszenia przepisów dotyczących przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz niedostateczne procedury weryfikacyjne. W następstwie tej decyzji firma wycofała się z rynku brytyjskiego.
Kluby Premier League promowały nielegalnych bukmacherów
Komisja poinformowała pięć klubów – Bournemouth, Fulham, Newcastle United, Wolverhampton Wanderers i Burnley – że promowały witryny hazardowe, które nie posiadają już ważnej licencji na działalność w Wielkiej Brytanii. Urzędnicy klubowi zostali ostrzeżeni, że wspieranie nielegalnych operatorów może skutkować sankcjami karnymi, włącznie z karą więzienia.
– Mamy do czynienia z operatorem, który nie chciał lub nie potrafił spełnić standardów, jakich oczekujemy od naszych licencjobiorców – skomentował John Pierce, szef działu egzekwowania przepisów w Komisji ds. Hazardu.
Brytyjskie władze coraz mocniej przyglądają się branży hazardowej, zwłaszcza w kontekście narastających problemów społecznych. Narodowa Służba Zdrowia ostrzega, że zmaga się z narastającą falą uzależnień od hazardu. Wcześniej w tym roku, po odrębnym dochodzeniu w sprawie praktyk reklamowych, rynek brytyjski opuścił sponsor Evertonu – firma Stake, również działająca na licencji TGP Europe. Wcześniej regulator ukarał tę spółkę grzywną w wysokości 316 tys. GBP.
Reklamy bukmacherów znikną z koszulek Premier League w 2026 roku
Komisja wezwała kluby do zadbania o to, by użytkownicy z Wielkiej Brytanii nie mogli korzystać z usług sponsorów, którzy utracili licencje. W szczególności chodzi o skuteczne blokady geolokalizacyjne, które nie mogą być łatwo obchodzone przy użyciu np. wirtualnych sieci prywatnych (VPN).
Wolverhampton Wanderers, którego sponsorem jest DEBET, poinformował, że do końca obecnego sezonu nie zamierza zmieniać oznaczeń na koszulkach meczowych. Fulham, wspierane przez SBOTOP, zapowiedziało, że przygląda się sprawie i rozważa dalsze kroki. Z kolei Newcastle United nie umieszcza nazw swoich partnerów bukmacherskich – Fun88 i Sportsbet.io – na strojach, tłumacząc, że kampanie reklamowe tych firm są skierowane do odbiorców spoza Wielkiej Brytanii.
Od sezonu 2026/27 Premier League planuje zakazać reklam firm bukmacherskich na froncie koszulek meczowych. Nadal będą jednak dopuszczalne inne formy współpracy, w tym reklamy na rękawkach.