Hiszpania zwalnia, ale wciąż prowadzi w strefie euro

Tadeusz Stasiuk, Reuters
opublikowano: 2025-10-29 11:33

W trzecim kwartale 2025 roku gospodarka Hiszpanii nieco spowolniła rozwój. Ten południowoeuropejski kraj nadal jednak pozostaje jednym z liderów wzrostu w strefie euro. Silny popyt krajowy, ożywienie w turystyce i rosnące wydatki konsumenckie wciąż napędzają hiszpańską gospodarkę, mimo poważnych problemów w globalnym handlu.

Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Według wstępnych danych Narodowego Instytutu Statystycznego (INE), hiszpańskie PKB wzrosło w trzecim kwartale 2025 r. o 0,6 proc. względem poprzednich trzech miesięcy, wyhamowując po wzroście o 0,8 proc. w drugim kwartale. Wynik ten jest zgodny z oczekiwaniami ekonomistów i oznacza dziewiąty z rzędu kwartał, w którym gospodarka rosła w tempie co najmniej 0,6 proc.

W ujęciu rocznym tempo wzrostu PKB wyniosło 2,8 proc., co jest nieco poniżej prognozowanego przez ekonomistów poziomu 3 proc. INE skorygował także dane za drugi kwartał – z 3,1 proc. do 3,0 proc.

Popyt krajowy kluczowym motorem wzrostu

Największy wkład w rozwój gospodarczy w trzecim kwartale miał popyt krajowy, który dodał do wzrostu 1,2 punktu procentowego. Konsumpcja gospodarstw domowych wzrosła o 1,2 proc., wydatki publiczne o 1,1 proc., a inwestycje o 1,7 proc.

Z drugiej strony, handel zagraniczny osłabił ogólny wynik – eksport towarów i usług spadł o 0,6 proc., podczas gdy import wzrósł o 1,1 proc., co obniżyło wkład popytu zewnętrznego o 0,6 punktu procentowego.

Po stronie produkcji gospodarczej najlepiej radził sobie sektor budownictwa i usług, gdzie aktywność wzrosła po 0,8 proc. Produkcja przemysłowa zwiększyła się o 0,5 proc., podczas gdy sektor rolny skurczył się o 0,4 proc.

Turystyka i rynek pracy podtrzymują tempo wzrostu

Hiszpania nadal wyróżnia się na tle partnerów ze strefy euro dzięki silnej turystyce, która po pandemii odnotowuje rekordowe wyniki. Wsparciem dla gospodarki pozostaje także stabilny rynek pracy oraz fundusze unijne, które napędzają inwestycje infrastrukturalne i innowacyjne.

Silna sprzedaż detaliczna potwierdza odporność konsumentów

We wrześniu sprzedaż detaliczna w Hiszpanii wzrosła o 4,2 proc. rok do roku, co wskazuje na utrzymującą się siłę konsumpcji. Największy wzrost odnotowano w kategorii produktów nieżywnościowych – o 4,8 proc. – w tym sprzętu gospodarstwa domowego (+6,1 proc.) oraz artykułów osobistych i zdrowotnych (po +5 proc.).