Linie lotnicze prawdopodobnie wygenerują zysk netto rzędu 12,7 mld USD w 2013 r. Marcowa projekcja mówiła o wartości na poziomie około 10,6 mld USD. W stosunku do 2012 r. zysk ma szansę zwiększyć się o 67 proc.
Poprawa rentowności to w dużej mierze rezultat rosnącego zainteresowania tą formą transportu ze strony pasażerów i spadku kosztów ponoszonych przez przewoźników.
Prognoza IATA zakłada, że w tym roku po raz pierwszy linie lotnicze przewiozą ponad 3 mld pasażerów. Wskaźnik obłożenia lotów ma tym samym wzrosnąć do rekordowego poziomu 80,3 proc.
„Przewoźnicy wykonali dobrą robotę będąc zyskownymi w tak trudnym otoczeniu, obejmującym wysokie ceny paliw i spowolnienie wzrostu gospodarczego” – ocenia Tony Tyler, szef IATA.
Mimo optymistycznych prognoz wskaźnik rentowności netto dla branży wynieść ma „jedynie” 1,8 proc. podczas gdy najwyższy jego poziom w minionej dekadzie odnotowany został w 2010 r. i wynosił 3,3 proc.
Najwyższe zyski powinni odnotować przewoźnicy w Azji (4,6 mld USD) zaś najniższe w Afryce (zaledwie 100 mln).
IATA zrzesza 240 przewoźników lotniczych, generujących ponad 84 proc. światowego ruchu lotniczego.