PARYŻ (Reuters) - Nastroje francuskich konsumentów nie uległy zmianie w ubiegłym miesiącu po niewielkiej poprawie w październiku. Pogorszeniu uległa natomiast ocena przyszłej sytuacji na rynku pracy i kształtowania się inflacji.
Urząd statystyczny INSEE podał we wtorek, że w listopadzie indeks zaufania francuskich konsumentów, opracowywany na podstawie ankiety przeprowadzonej wśród 2000 gospodarstw domowych, nie zmienił się w stosunku do października i wyniósł minus 16 punktów.
Indeks oczekiwań dotyczących bezrobocia zwiększył się natomiast do 53 punktu z 50 punktu w październiku.
Według INSEE konsumenci mniej optymistycznie oceniają szanse dalszego spadku inflacji.
"Według gospodarstw domowych w ostatnich miesiącach presja inflacyjna wyraźnie osłabła. Są jednak mniej optymistyczne jeżeli chodzi o ocenę kształtowania się cen w przyszłości" - głosi komunikat urzędu.
Ostatnio z drugiej co do wielkości gospodarki strefy euro napływają dość sprzeczne dane. W październiku stopa bezrobocia utrzymała się na niezmienionym od czterech miesięcy poziomie 9,0 procent. Natomiast nastroje francuskich przedsiębiorców poprawiły się w listopadzie po czterech kolejnych miesiącach spadku.
Jednak w trzecim kwartale gospodarka wzrosła tylko o 0,2 procent, co zdaniem ekonomistów oznacza, że w całym roku wzrost wyniesie około 1,0 procent.
Natomiast paryska Organizacja Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) ocenia, że w 2003 roku wzrost francuskiej gospodarki przyspieszy do 1,9 procent. To mniej niż 2,5 procent zakładane przez rząd.
((Reuters Serwis Polski, tel +48 22 653 9700, fax +48 22 653 9780, [email protected]))