Innowacje produktowe i odpowiedzialność za środowisko

Partnerem publikacji jest Henkel
opublikowano: 2025-09-24 20:00

Branża budowlana, odpowiedzialna za około 40 proc. globalnej emisji CO2, stanowi jedno z największych wyzwań w kontekście transformacji ekologicznej przemysłu.

Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Producenci materiałów budowlanych stoją przed koniecznością ograniczenia negatywnego wpływu na środowisko przy jednoczesnym utrzymaniu wysokiej jakości i funkcjonalności produktów. Firma Henkel, działająca w segmencie materiałów budowlanych i klejów profesjonalnych, pokazuje, jak skutecznie łączyć zrównoważoną produkcję z innowacjami produktowymi, tworząc efekt synergii i wyznaczając nowe standardy w branży budowlanej.

Henkel od lat aktywnie włącza się w zmiany prowadzące do bardziej zrównoważonych spo­sobów działania, obejmujące wszystkie etapy łańcucha wartości. Wspiera ich w tym strategia „Ukierunkowanego wzrostu”, która integruje cele biznesowe z troską o środowisko i społeczeństwo. Jak wyjaśnia Tomasz Zembrowski, Senior Head of Application Engineering Region EU, Henkel Polska:

– Nasze działania są zgodne z nową europejską legislacją CPR, która kładzie nacisk na redukcję emisji CO₂. Skuteczna transformacja wymaga konsekwentnych działań na każdym etapie życia produktu, a każde, nawet najmniejsze usprawnie­nie, ma znaczenie.

Globalna strategia zrównoważonego rozwoju firmy Henkel opiera się na trzech filarach: regenera­cji planety, rozwoju społeczności i zaufanym partnerstwie. W ramach działań na rzecz planety Henkel zobowiązał się do osiągnięcia neutralności klimatycznej netto do 2045 r. poprzez redukcję całkowitej emisji gazów cieplarnianych o 90 proc. w porównaniu z rokiem bazowym 2021. Cele te zostały potwierdzone przez Science Based Targets initiative, co podkreśla ich naukowe uzasadnienie i zgodność z Porozumieniem Paryskim. W Polsce, gdzie świadomość ekologiczna konsumentów i wykonawców branży budowlanej dopiero się kształtuje, Henkel przyjął strategię małych kroków.

– Koncentrujemy się na praktycznych zastosowa­niach naszych produktów, pokazując konkretne korzyści środowiskowe i wartość dla rynku. Systematyczne budowanie świadomości pozwala wykonawcom docenić przewagi ekologicznych rozwiązań – podkreśla Zembrowski.

Firma już teraz realizuje szereg inicjatyw – od wprowadzania innowacyjnych rozwiązań w swoich produktach, które ułatwiają aplikację i przyspie­szają pracę, po realizację webinarów i szkoleń podnoszących poziom wiedzy ekspertów.

Kultura innowacji fundamentem rozwoju

Henkel kontynuuje prawie 150-letnią tradycję innowacji technologicznych zapoczątkowaną przez swojego założyciela. Na całym świecie w obsza­rze R&D pracuje ponad 2900 osób tworzących formuły i rozwiązania zmieniające doświadczenia użytkowników. Wyrazem tego podejścia jest m.in. Międzynarodowe Centrum Innowacyjnych Technologii Budowlanych Ceresit w Stąporkowie – jeden z najważniejszych ośrodków badawczych firmy. Dysponuje ono unikatową komorą klima­tyczną umożliwiającą testy produktów w dowolnie zasymulowanych warunkach. Opracowywane są tam rozwiązania dla wszystkich grup produktów budowlanych Henkla, jak systemy termoizolacji, hydroizolacji, do klejenia i spoinowania płytek czy posadzki. Specjaliści projektują także wyroby tra­fiące na rynki zagraniczne, m.in. do Chile, Rumunii, Serbii, Ukrainy, Bułgarii czy krajów bałtyckich.

Innowacje idą w parze z jakością

W portfolio firmy Henkel szczególne miejsce zajmuje marka Ceresit – od lat dobrze znana inwestorom i wykonawcom. Jej siłę i rozpoznawalność zbudowały rozwiązania, które stały się standardem w branży: kleje do płytek, od których rozpoczęła się działal­ność Henkla w Polsce, legendarny grunt CT 17, który uświadomił budownictwu konieczność gruntowania, oraz kompleksowe systemy ociepleń. Henkel jest dziś jednym z liderów rynku technologii ociepleniowych.

– To nasz realny wkład w budownictwo ener­gooszczędne – lepsze docieplenie budynków oznacza mniejsze zużycie energii, niższe koszty dla właścicieli i redukcję emisji CO₂ – podkreśla Tomasz Zembrowski.

Na uwagę zasługuje system mieszalników do tyn­ków i farb, który pozwala wybarwić produkt od razu na miejscu. W Polsce działa już ponad 500 punktów sprzedaży, gdzie klienci mogą kupić farby i tynki Ceresit oraz dobrać ich kolor zgodnie ze swoimi

preferencjami. Przełomowym rozwiązaniem jest też tynk Ceresit CT 76 z technologią UV Protect, stworzony z myślą o trwałości elewacji w wymaga­jących warunkach pogodowych.

– Po latach pracy udało nam się opracować produkt, którego odporność na działanie UV i wa­runków atmosferycznych osiągnęła granicę tech­niczną. Jest aż o 30 proc. trwalszy niż większość standardowych tynków – wyjaśnia Zembrowski.

Synergia innowacji i zrównoważonego rozwoju

Henkel konsekwentnie wdraża zasady gospodarki obiegu zamkniętego w segmencie budowlanym. Wśród przykładów są tzw. eko-wiadra zawierające 50 proc. plastiku z recyklingu, wykorzystywane do fug, folii w płynie, farb i tynków. Firma szuka też innych rozwiązań pozwalających na wykorzystanie plastiku z recyklingu w opakowaniach produktów.

– W ramach pilotażu testowaliśmy odzyskiwanie wiader z placów budowy, we współpracy z partne­rem zajmującym się recyklingiem oraz producentem opakowań. Wciąż jednak w naszej branży brakuje myślenia w duchu gospodarki o obiegu zamkniętym i wiele jest jeszcze do zrobienia – mówi Zembrowski.

Firma rozwija nową generację opakowań papiero­wych, które mają być bardziej ekologiczne, m.in. dzięki zmniejszeniu zawartości dwutlenku tytanu. W ramach działań na rzecz ograniczenia emisji CO₂ Henkel przeszedł też na cement CEM2 o niższej emi­syjności, a dzięki certyfikatowi Red Cert stosuje w wybranych produktach surowce o statusie biomasy – wszystko w duchu bardziej przyjaznego środowi­sku budownictwa, będąc częścią zielonej rewolucji.

Dzięki połączeniu kultury innowacji z celami zrów­noważonego rozwoju Henkel tworzy efekt synergii, który przynosi korzyści zarówno firmie, jak i środo­wisku naturalnemu.

– Wdrażanie takich zmian wymaga czasu, rosną­cej świadomości oraz odpowiednich regulacji prawnych, które mogą przyspieszyć transformację. Skuteczność działań zależy nie tylko od jednej firmy, ale od całej branży i od tempa, w jakim nowe stan­dardy zostaną zaakceptowane przez inwestorów, wykonawców i konsumentów – dodaje Zembrowski.

Innowacje w branży

W ciągu ostatniej dekady Henkel wprowadził na rynek szereg innowacyjnych rozwiązań, które znacząco wpłynęły na branżę budowlaną. Wśród nich znajdują się:

  • System Fibre Force - zwiększający trwałość i odporność produktów poprzez zastosowanie wzmocnionej kompozycji włókien.
  • Technologia Solar Protect - chroniąca elewacje przed blaknięciem i uszkodzeniami przy wykorzystaniu zaawansowanych stabilizatorów UV.
  • Technologia Aero - poprawiająca jakość aplikacji oraz trwałość produktów poprzez zoptymalizowaną mikrostrukturę.
  • Technologia Low Dust - zmniejszająca pylenie i zwiększająca bezpieczeństwo wykonawców.