Producenci materiałów budowlanych stoją przed koniecznością ograniczenia negatywnego wpływu na środowisko przy jednoczesnym utrzymaniu wysokiej jakości i funkcjonalności produktów. Firma Henkel, działająca w segmencie materiałów budowlanych i klejów profesjonalnych, pokazuje, jak skutecznie łączyć zrównoważoną produkcję z innowacjami produktowymi, tworząc efekt synergii i wyznaczając nowe standardy w branży budowlanej.
Henkel od lat aktywnie włącza się w zmiany prowadzące do bardziej zrównoważonych sposobów działania, obejmujące wszystkie etapy łańcucha wartości. Wspiera ich w tym strategia „Ukierunkowanego wzrostu”, która integruje cele biznesowe z troską o środowisko i społeczeństwo. Jak wyjaśnia Tomasz Zembrowski, Senior Head of Application Engineering Region EU, Henkel Polska:
– Nasze działania są zgodne z nową europejską legislacją CPR, która kładzie nacisk na redukcję emisji CO₂. Skuteczna transformacja wymaga konsekwentnych działań na każdym etapie życia produktu, a każde, nawet najmniejsze usprawnienie, ma znaczenie.
Globalna strategia zrównoważonego rozwoju firmy Henkel opiera się na trzech filarach: regeneracji planety, rozwoju społeczności i zaufanym partnerstwie. W ramach działań na rzecz planety Henkel zobowiązał się do osiągnięcia neutralności klimatycznej netto do 2045 r. poprzez redukcję całkowitej emisji gazów cieplarnianych o 90 proc. w porównaniu z rokiem bazowym 2021. Cele te zostały potwierdzone przez Science Based Targets initiative, co podkreśla ich naukowe uzasadnienie i zgodność z Porozumieniem Paryskim. W Polsce, gdzie świadomość ekologiczna konsumentów i wykonawców branży budowlanej dopiero się kształtuje, Henkel przyjął strategię małych kroków.
– Koncentrujemy się na praktycznych zastosowaniach naszych produktów, pokazując konkretne korzyści środowiskowe i wartość dla rynku. Systematyczne budowanie świadomości pozwala wykonawcom docenić przewagi ekologicznych rozwiązań – podkreśla Zembrowski.
Firma już teraz realizuje szereg inicjatyw – od wprowadzania innowacyjnych rozwiązań w swoich produktach, które ułatwiają aplikację i przyspieszają pracę, po realizację webinarów i szkoleń podnoszących poziom wiedzy ekspertów.
Kultura innowacji fundamentem rozwoju
Henkel kontynuuje prawie 150-letnią tradycję innowacji technologicznych zapoczątkowaną przez swojego założyciela. Na całym świecie w obszarze R&D pracuje ponad 2900 osób tworzących formuły i rozwiązania zmieniające doświadczenia użytkowników. Wyrazem tego podejścia jest m.in. Międzynarodowe Centrum Innowacyjnych Technologii Budowlanych Ceresit w Stąporkowie – jeden z najważniejszych ośrodków badawczych firmy. Dysponuje ono unikatową komorą klimatyczną umożliwiającą testy produktów w dowolnie zasymulowanych warunkach. Opracowywane są tam rozwiązania dla wszystkich grup produktów budowlanych Henkla, jak systemy termoizolacji, hydroizolacji, do klejenia i spoinowania płytek czy posadzki. Specjaliści projektują także wyroby trafiące na rynki zagraniczne, m.in. do Chile, Rumunii, Serbii, Ukrainy, Bułgarii czy krajów bałtyckich.
Innowacje idą w parze z jakością
W portfolio firmy Henkel szczególne miejsce zajmuje marka Ceresit – od lat dobrze znana inwestorom i wykonawcom. Jej siłę i rozpoznawalność zbudowały rozwiązania, które stały się standardem w branży: kleje do płytek, od których rozpoczęła się działalność Henkla w Polsce, legendarny grunt CT 17, który uświadomił budownictwu konieczność gruntowania, oraz kompleksowe systemy ociepleń. Henkel jest dziś jednym z liderów rynku technologii ociepleniowych.
– To nasz realny wkład w budownictwo energooszczędne – lepsze docieplenie budynków oznacza mniejsze zużycie energii, niższe koszty dla właścicieli i redukcję emisji CO₂ – podkreśla Tomasz Zembrowski.
Na uwagę zasługuje system mieszalników do tynków i farb, który pozwala wybarwić produkt od razu na miejscu. W Polsce działa już ponad 500 punktów sprzedaży, gdzie klienci mogą kupić farby i tynki Ceresit oraz dobrać ich kolor zgodnie ze swoimi
preferencjami. Przełomowym rozwiązaniem jest też tynk Ceresit CT 76 z technologią UV Protect, stworzony z myślą o trwałości elewacji w wymagających warunkach pogodowych.
– Po latach pracy udało nam się opracować produkt, którego odporność na działanie UV i warunków atmosferycznych osiągnęła granicę techniczną. Jest aż o 30 proc. trwalszy niż większość standardowych tynków – wyjaśnia Zembrowski.
Synergia innowacji i zrównoważonego rozwoju
Henkel konsekwentnie wdraża zasady gospodarki obiegu zamkniętego w segmencie budowlanym. Wśród przykładów są tzw. eko-wiadra zawierające 50 proc. plastiku z recyklingu, wykorzystywane do fug, folii w płynie, farb i tynków. Firma szuka też innych rozwiązań pozwalających na wykorzystanie plastiku z recyklingu w opakowaniach produktów.
– W ramach pilotażu testowaliśmy odzyskiwanie wiader z placów budowy, we współpracy z partnerem zajmującym się recyklingiem oraz producentem opakowań. Wciąż jednak w naszej branży brakuje myślenia w duchu gospodarki o obiegu zamkniętym i wiele jest jeszcze do zrobienia – mówi Zembrowski.
Firma rozwija nową generację opakowań papierowych, które mają być bardziej ekologiczne, m.in. dzięki zmniejszeniu zawartości dwutlenku tytanu. W ramach działań na rzecz ograniczenia emisji CO₂ Henkel przeszedł też na cement CEM2 o niższej emisyjności, a dzięki certyfikatowi Red Cert stosuje w wybranych produktach surowce o statusie biomasy – wszystko w duchu bardziej przyjaznego środowisku budownictwa, będąc częścią zielonej rewolucji.
Dzięki połączeniu kultury innowacji z celami zrównoważonego rozwoju Henkel tworzy efekt synergii, który przynosi korzyści zarówno firmie, jak i środowisku naturalnemu.
– Wdrażanie takich zmian wymaga czasu, rosnącej świadomości oraz odpowiednich regulacji prawnych, które mogą przyspieszyć transformację. Skuteczność działań zależy nie tylko od jednej firmy, ale od całej branży i od tempa, w jakim nowe standardy zostaną zaakceptowane przez inwestorów, wykonawców i konsumentów – dodaje Zembrowski.
W ciągu ostatniej dekady Henkel wprowadził na rynek szereg innowacyjnych rozwiązań, które znacząco wpłynęły na branżę budowlaną. Wśród nich znajdują się:
- System Fibre Force - zwiększający trwałość i odporność produktów poprzez zastosowanie wzmocnionej kompozycji włókien.
- Technologia Solar Protect - chroniąca elewacje przed blaknięciem i uszkodzeniami przy wykorzystaniu zaawansowanych stabilizatorów UV.
- Technologia Aero - poprawiająca jakość aplikacji oraz trwałość produktów poprzez zoptymalizowaną mikrostrukturę.
- Technologia Low Dust - zmniejszająca pylenie i zwiększająca bezpieczeństwo wykonawców.