InPost, Allegro, DHL i DPD z zarzutami od UOKiK. Chodzi o greenwashing

PAP
opublikowano: 2025-07-29 11:29

UOKiK postawił zarzuty spółkom Allegro, DHL, DPD i InPost. Zarzuca im stosowanie „pseudoekologicznego marketingu”, który wprowadza konsumentów w błąd.

Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

„Prezes UOKiK postawił czterem spółkom – Allegro Polska, DHL eCommerce Poland, DPD Polska i InPost – zarzuty stosowania greenwashingu, czyli pseudoekologicznego marketingu wprowadzającego konsumentów w błąd co do rzeczywistego wpływu na środowisko świadczonych przez nich usług” - poinformował UOKiK w opublikowanym we wtorek komunikacie.

Urząd wyjaśnił, że stosowanie komunikatów, takich jak „zielona flota”, „zeroemisyjny” czy „neutralny dla środowiska”, opierało się na niepełnych danych lub dotyczyły one jedynie fragmentu ich działalności.

UOKiK dodał, że hasło „sadzimy drzewa” opierało się na warunkach, o których konsumenci nie byli informowani w sposób jasny i zrozumiały. Na przykład firma Allegro obiecywała, że za każde 10 przesyłek zostanie posadzone drzewo „w imieniu” klienta. Zdaniem UOKiK drzewa te były sadzone „z wyprzedzeniem”, niezależnie od działań konsumentów w danym roku.

„Długofalową konsekwencją nieuczciwych działań przedsiębiorców stosujących greenwashing może być zniechęcenie konsumentów do wyboru produktów i usług mających rzeczywiście neutralny bądź pozytywny wpływ na środowisko. Zniechęca to także rzetelnych i odpowiedzialnych przedsiębiorców, wdrażających ekologiczne i często kosztowne rozwiązania na rzecz środowiska, do podejmowania proekologicznych działań” - wyjaśnił Urząd.

UOKiK postawił dwa zarzuty Allegro, cztery firmie DHL, sześć DPD i trzy zarzuty InPostowi. W komunikacie zaznaczono, że jeśli zarzuty się potwierdzą, spółkom grożą kary finansowe w wysokości do 10 proc. obrotów za każdą zakwestionowaną praktykę.

Allegro w kwestii potencjalnego greenwashingu znajduje się pod lupą UOKiK od 2022 roku. Wówczas Urząd zainteresował się „wykorzystywaniem przez Allegro aspektów ekologicznych do promocji swoich usług" związanych z automatami paczkowymi.