Insights pokazuje jak zarządzać kadrą

Marlena Kaczmarek
09-08-2002, 00:00

Program Insights Discovery uczy pracowników, nawet dużej międzynarodowej korporacji, porozumiewać się jednym językiem. Jest to nowa na polskim rynku metoda wsparcia rozwoju indywidualnego pracowników, oparta na teorii osobowości Junga. Znalazła szerokie zastosowanie na Zachodzie, a w Polsce, w celu rekrutacji i przygotowania kadry, wykorzystują ją mBank, Multibank i Ciba Vision. Podstawą Insights Discovery (ang. odkrywanie wnętrza) jest teoria osobowości Carla Gustawa Junga, a twórcą metody jest Andrew Lothian. In-sights to zintegrowany system podnoszenia efektywności funkcjonowania w środowisku zawodowym, oparty na systemie psychometrycznym.

— Insights przekłada język psychologii — orientacji oraz preferencji jungowskich — na język kolorów, symbolizujących określony zespół kompetencji psychologicznych. Każdy człowiek posiada pewną unikalną kombinację energii kolorystycznych, jednak zwykle jeden kolor jest kolorem dominującym i to on determinuje styl komunikacyjny jednostki, jej procesy decyzyjne itd. W pierwszej fazie określamy indywidualne preferencje, czyli wskazujemy, w jakim stopniu dana osoba wykorzystuje poszczególne energie kolorystyczne. Pojęcie energii kolorystycznych to obrazowe określenie czterech różnych stylów funkcjonowania, gdzie czerwony symbolizuje typ rywalizujący, zdeterminowany, zdecydowany i o silnej woli; żółty — towarzyski, zaangażowany, entuzjastyczny i otwarty. Zielony oznacza troskliwość, cierpliwość i empatię, a niebieski — skupienie na szczególe, precyzyjność i dociekliwość — wyjaśnia Magdalena Ostrowska, prezes Insights Polska.

Pracownik poddany programowi Insights wypełnia przygotowany w formie ankiety kwestionariusz preferencji, będący podstawą sporządzenia raportu indywidualnego o danej osobie. Raport wskazuje, która z energii jest dominującą w przypadku konkretnego pracownika oraz określa porządek wszystkich energii, ich intensywność, a nawet pokazuje, nad którymi energiami — obszarami kompetencji — respondent w danej chwili pracuje.

— Metoda Insights posługuje się kołem 56 typów osobowości. Każdy badany znajduje swoje miejsce w kole, a wynika to bezpośrednio z preferencji indywidualnych respondenta. W raporcie określamy, czy dana osoba ma skłonność do ekstrawersji lub też introwersji. Czy podejmując decyzje, kieruje się jedynie przesłankami faktycznymi, czy też bierze pod uwagę uczucia, a także w jaki sposób postrzega świat: doznaniowo czy intuicyjnie. W rezultacie raport daje pracownikowi szerokie spectrum informacji o nim samym. Nie są to jednak żadne „prawdy objawione” — z twierdzeniami raportu każdy przeszkolony może się po prostu nie zgodzić, ale może też wyciągnąć z niego wnioski na przyszłość. Zwykle respondenci identyfikują się z ponad 80 proc. treści przedstawianych w raporcie. Ważne jest także to, że Insights różnicuje nasze świadome „ja” od „ja nieuświadomionego” — pokazuje, jak dana osoba ocenia siebie sama, a jak może być postrzegana przez innych — opowiada Magdalena Ostrowska.

Praktycy podkreślają, że największą zaletą metody jest jej elastyczność, co pozwala na dowolną zmianę profilu czy zakresu szkolenia — a w rezultacie na implementację programu w warunkach każdego przedsiębiorstwa.

— Program Insights jest od dawna szeroko wykorzystywany przez firmy na Zachodzie. Od 1993 r. Insights — jako podstawowe narzędzie w projekcie dotyczącym rozwoju zespołów pracowniczych — wykorzystuje British Airways. W Polsce metoda towarzyszyła projektowi budowy bankowości detalicznej BRE Banku od początku jego realizacji (mBank i Multibank). Znane są także zupełnie „egzotyczne” aplikacje narzędzia, np. w Wielkiej Brytanii metodą posługuje się organizacja prowadząca terapię par małżeńskich. W Niemczech natomiast wykorzystują ją sędziowie piłkarscy w programach pracy nad stresem oraz klub piłkarski w procesie budowy poprawnych relacji w zespole — twierdzi Magdalena Ostrowska.

Robert Bitner, dyrektor międzynarodowych rynków dystrybutorów Ciba Vision, z metodą po raz pierwszy spotkał się w Szwajcarii, następnie wdrożył ją w polskim oddziale Ciba Vision.

— Program Insights zrobił na mnie wrażenie, ponieważ jest obrazowy, ciekawy dla uczestników, łatwy do zapamiętania i bardzo prosty do wdrożenia. Często organizuję szkolenia z firmami zewnętrznymi i miałem już do czynienia z kilkoma podobnymi metodami, jak np. Myers-Brigg czy Ashridge — ale spośród nich najlepiej, moim zdaniem, działa Insights. Szkolenie przyniosło wymierne efekty. Przede wszystkim w grupie moich pracowników zmieniła się forma komunikacji i pojawiła się wszechstronność — wzbogaciliśmy się o wyczucie: z kim lepiej kontaktować się bezpośrednio, a z kim przez telefon czy mailem. Szkolenie pomogło wykorzystać potencjał każdego członka zespołu, ponieważ pozwoliło poznać najważniejsze wartości, jakie dana osoba wnosi do firmy — wyjaśnia Robert Bitner.

Okiem eksperta

Piotr Kuźdub, psycholog,

trener Hill International

- Metoda wywarła na mnie dobre wrażenie. Nie jest typowo selekcyjna, wartościująca człowieka w kategoriach: zły/dobry. Raport indywidualny jest pewnym opisem funkcjonowania pracownika w środowisku zawodowym, daje mu praktyczne wskazówki, jednak nie piętnuje wad. Szkolenie na pewno okaże się skuteczne w dziedzinie tworzenia zespołu, wyznaczania mu nowych celów czy też tworzenia w nim skutecznej komunikacji. Moje wątpliwości budzi jedynie sposób skonstruowania kwestionariusza preferencji, który musi wypełnić badany. Jest on krótki, więc jego wypełnienie nie zabiera dużo czasu. Jednak dla kogoś nieobeznanego z tematem metodologia może nastręczać trudności. Dlatego na początku dodałbym kilka pozycji tzw. buforowych, nie mających znaczenia merytorycznego, ale które ułatwiłyby „wejście w temat”.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marlena Kaczmarek

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Kariera / / Insights pokazuje jak zarządzać kadrą