ISO w informatyce

Justyna Płudowska
opublikowano: 23-05-2006, 00:00

Rynek informatyczny oferujący usługi oraz gotowe produkty ma bardzo dużo powodów, aby wdrażać systemy zarządzania jakością.

Branża informatyczna wciąż się rozwija. Spadek cen sprzętu spowodował rozwój rynku detalicznego. Wraz ze wstąpieniem Polski do Unii Europejskiej wzrosła liczba transakcji z firmami działającymi w krajach zachodnich, jednocześnie bardzo pojemne okazały się rynki wschodnie. Sprzedaż zestawów komputerowych i akcesoriów prowadzi do wzrostu zapotrzebowania na usługi świadczone firmom i odbiorcom indywidualnym. Aby pozyskać nowych i utrzymać już istniejących klientów, firmy z branży informatycznej powinny wdrażać systemy zarządzania jakością.

Same korzyści

— Chęć udoskonalenia organizacji oraz zapewnienia odpowiedniej jakości naszym produktom zmotywowała nas do wdrożenia systemu zarządzania jakością. Nie ukrywam, że możliwość współfinansowania ze środków Phare miała duże znaczenie w podjęciu decyzji — mówi Gerard Halski, pełnomocnik ds. systemu zarządzania jakością w firmie Probit.

Sprawne zarządzanie to również obniżenie kosztów, a uzyskanie certyfikatu wiąże się ze zwiększeniem prestiżu firmy. Coraz częściej powtarzanym powodem wdrożenia norm wg ISO 9001 są wymogi stawiane przez kontrahentów.

— W latach 1996-97 zaczęto zwracać baczniejszą uwagę na jakość oferowanych produktów i usług. Certyfikat ISO 9002 przestał być wystarczający. W coraz większej liczbie ofert kontraktowych pojawiał się wymóg posiadania certyfikatu ISO 9001 według najszerszego zakresu normy, obejmującego obok produkcji i świadczenia usług także spełnienie określonych wymagań jakościowych na etapie projektowania. Z analiz prowadzonych w latach 1997-98 wynika, że wdrożenie systemu jakości pozwoliło spółce przystępować do składania ofert i wygrywać w przetargach o znacznie większej wartości i prestiżu — podkreśla Zbigniew Kornaś, pełnomocnik zarządu ds. jakości w spółce Optimus.

Właściwa polityka doboru i oceny dostawców oraz podwykonawców gwarantuje, że wszystkie użyte w wyrobie komponenty spełniają określone wymagania jakościowe.

— Stosowanie wymagań normy w procesach produkcji zapewnia powtarzalność wyrobu. Ma to istotne znaczenie w świetle unijnych przepisów dotyczących systemu oceny zgodności i oznakowania CE. Producent, który wdrożył system zarządzania jakością, może zapewnić, że każdy egzemplarz wyrobu będzie miał parametry powtarzalne i zgodne z egzemplarzem wzorcowym, przetestowanym przez laboratorium badawcze — zapewnia Zbigniew Kornaś.

Być konkurencyjnym

Specyfika branży informatycznej polega na konieczności świadczenia wielu usług. Jest to zarówno sprzedaż gotowych komponentów, produkcja zestawów komputerowych, jak i doradztwo oraz wsparcie. Tak szeroki wachlarz usług oraz różnorodni klienci wymagają sprawnego zarządzania firmą, która, by utrzymać się na rynku, musi wzbudzać zaufanie. Klienci zwracają uwagę na to, czy firma ma odpowiedni potencjał i kompetencje do zrealizowania powierzonych zadań. Często właśnie od tego uzależniają podpisanie kontraktu. Dlatego tak ważne jest, by realizowane procesy spełniały odpowiednie wymagania, w tym normy ISO 9001: 2000.

— Klienci postrzegają nas przede wszystkim jako firmę dobrze zorganizowaną. Dzięki dostępności księgi jakości przed podjęciem ważnych decyzji np. o zakupie naszych produktów mogą wniknąć niejako do wnętrza firmy, by sprawdzić, czy rzeczywiście potrafimy robić to, co deklarujemy. Certyfikaty mają dwojakie znaczenie: z jednej strony zwiększają zaufanie klientów, z drugiej są powodem do zadowolenia pracowników naszej firmy — przekonuje Gerard Halski.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Justyna Płudowska

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu