Jak dbać o relacje w zespole w czasach pracy zdalnej

Dorota ZawiślińskaDorota Zawiślińska
opublikowano: 2023-02-08 20:00

Coraz częściej pracownicy odchodzą z firm, bo nie czują się częścią grupy lub mają złe relacje z szefem.

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • Jak zwiększyć zaangażowanie osób zatrudnionych w wypełnianie obowiązków służbowych
  • Jak ograniczyć rotację pracowników w firmie
  • Jakie są nowe metody budowania zgranych zespołów w przedsiębiorstwach
Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Eksperci międzynarodowej grupy doradczej Hays podkreślają, że możliwość integracji pracownika z zespołem to jeden z kluczowych elementów budowania przyjaznej atmosfery w firmie. Jest ona istotna w aspekcie wzmacniania pozytywnych relacji międzyludzkich w miejscu pracy, które – jak zaznaczają specjaliści – mają spory wpływ na wzrost zaangażowania zatrudnionych w wypełnianie obowiązków służbowych. Eksperci zwracają uwagę, że brak okazji do budowania i pielęgnowania relacji w zakładzie pracy sprawia, że wśród podwładnych wzrasta poczucie osamotnienia.

– Kiedy czują, że są częścią zespołu, którego członkowie mogą na sobie polegać, są mniej skłonni zmienić miejsce zatrudnienia. Jak wynika z naszych corocznych badań, złe relacje pomiędzy współpracownikami i ich przełożonym to jeden z najczęstszych powodów odchodzenia specjalistów z firm – mówi Łukasz Grzeszczyk, dyrektor wykonawczy w Hays Poland.

Zwraca uwagę, że elastyczne modele pracy, w tym zdalny, nie osłabiają możliwości nawiązywania kontaktów między pracownikami. Cyfrowe sposoby wykonywania obowiązków służbowych – jak podkreśla – umożliwiły stosowanie nowych metod budowania zgranych zespołów.

– Pracownicy chcą mieć poczucie, że dążą do wspólnego celu i mają wpływ na podejmowane w firmie decyzje. Chcą funkcjonować w zespołach wolnych od konfliktów, w których każdy czuje się swobodnie i bezpiecznie – wyjaśnia Łukasz Grzeszczyk.

Z badań przeprowadzonych przez Hays Poland wynika, że aż 87 proc. menedżerów uważa, że integracja ze współpracownikami jest bardzo ważna.

– Chęć wzmacniania partnerskich relacji w miejscu pracy i spędzania wspólnie czasu minimalizuje ryzyko poczucia osamotnienia wśród osób zatrudnionych. To wpływa również na wzrost ich satysfakcji z wykonywania obowiązków służbowych i spadek wskaźnika rotacji w firmach – przekonuje Łukasz Grzeszczyk.

Eksperci Hays podkreślają, że po pandemii integracja z zespołem jest postrzegana przez specjalistów zupełnie inaczej niż jeszcze kilka lat temu. Z przygotowanego przez firmę „Raportu płacowego 2023” wynika, że aż 45 proc. specjalistów i menedżerów pracuje w trybie zdalnym lub hybrydowym, natomiast 17 proc. ma pełną dowolność w wyborze miejsca, z którego świadczą obowiązki służbowe. To oznacza, że ponad połowa ekspertów widuje swoich współpracowników zaledwie kilka razy w tygodniu lub rzadziej.

Poznaj program konferencji “Komunikacja wewnętrzna”, 29 marca 2023, Warszawa >>

– Popularyzacja pracy zdalnej zmieniła sposób budowania relacji w firmach. Wielu pracowników nie utożsamia integracji z zespołem z koniecznością obecności w biurze. Coraz częściej spotykają się w przestrzeni online, tworzą mikro zespoły projektowe – wyjaśnia Łukasz Grzeszczyk.

Jego zdaniem pracodawcy powinni systematycznie zachęcać podwładnych do jak najczęstszych kontaktów ze sobą. Obok bezpośrednich spotkań, warto rozważyć – jak podkreśla Łukasz Grzeszczyk – wyjazdy, akcje charytatywne i projekty, w których będą uczestniczyli pracownicy z różnych działów firmy.

– Takie przedsięwzięcia są świetną okazją do podejmowania kreatywnych zadań oraz poznawania swoich opinii i doświadczeń. Natomiast w przypadku firm praktykujących pracę wyłącznie zdalną sposobem na integrację mogą być cykliczne wideorozmowy w gronie całego zespołu i projekty grywalizacyjne – zaznacza Łukasz Grzeszczyk.