Młodzi pracownicy oczekują przyjaznej atmosfery w firmach, chcą unikać stresu i mają nadzieję na coroczną podwyżkę wynagrodzenia. Warto, aby pracodawcy zastanowili się nad tym, jak utrzymać odpowiedni poziom motywacji wśród przedstawicieli pokoleń Y i Z.
Z danych Pracuj.pl wynika, że to właśnie reprezentanci wspomnianych generacji najczęściej odczuwają wypalenie zawodowe i niechęć do wykonywania obowiązków służbowych. Aż 40 proc. osób w wieku 18-24 lat (pokolenie Z) i 44 proc. w wieku 25-34 (Y) lat boryka się z takimi problemami. Prawie połowa z nich deklaruje, że porzuciłaby pracę, gdyby ta źle wpływała na ich zdrowie psychiczne. Wśród czynników sprzyjających wypaleniu zawodowemu wymieniają intensywne tempo wykonywania obowiązków służbowych, ich nadmiar oraz stres.
Informacja zwrotna
Eksperci podkreślają, że młode osoby oczekują od przełożonego szybkiej informacji zwrotnej dotyczącej wykonywanych przez nich zadań oraz wzajemnego zrozumienia. Najważniejszym dla nich benefitem jest dostęp do kursów i szkoleń. Autorzy raportu Deloitte “Global 2022 Gen Z & Millennial Survey” przypominają, że w przypadku starszych pokoleń głównymi wyznacznikami zadowolenia z miejsca pracy są atrakcyjne wynagrodzenie i stabilność zatrudnienia.
– Wyniki najnowszych raportów dotyczących rynku pracy wskazują, co jest istotne dla generacji Y i Z. Ważną dla nich kwestią jest poczucie bezpieczeństwa i dbanie o work-life balance, czyli o zachowanie równowagi między pracą a życiem prywatnym – mówi Michał Kanarkiewicz, strateg korporacyjny.
Natomiast jedną z głównych przesłanek decydujących o podjęciu pracy wśród młodych osób – jak podkreśla Michał Kanarkiewicz – jest możliwość rozwijania kompetencji zawodowych.
– Kursy i szkolenia są atrakcyjne zarówno dla przedstawicieli pokolenia Y, jak i Z. Zapewnienie im udziału w we wspomnianych kursach rozwijających ich umiejętności zawodowe może być sposobem na utrzymanie odpowiedniego poziomu motywacji wśród tej grupy pracowników – zaznacza Michał Kanarkiewicz.
Energia z wystąpień
Zauważa, że osoby zatrudnione, które uczestniczą w grupowych szkoleniach, mają też dobrą okazję do zacieśnienia więzi w zespole.
– Warto je zorganizować w formie power speech. Celem tej niekonwencjonalnej i popularnej w ostatnim czasie formuły wystąpień jest dostarczanie pracownikom dużej dawki pozytywnej energii. Chodzi o spojrzenie na dotychczasowe problemy z szerszej perspektywy. W ten sposób można podnieść efektywność działania zespołu, zainspirować go do lepszego planowania i organizacji pracy, a jednocześnie rozwinąć jego kompetencje miękkie – wylicza Michał Kanarkiewicz.