Proces związany z przygotowaniem do pierwszej oferty publicznej (IPO) może zająć pół roku lub nawet kilka lat. Wiele zależy od warunków rynkowych, odpowiedniego ustawienia priorytetów oraz stopnia profesjonalizacji przygotowań. Podmioty, które z powodzeniem przeprowadziły pierwszą ofertę publiczną wiedzą, że wymaga to transformacji procesów, a także zmiany sposobu myślenia oraz przebudowy kultury organizacyjnej.
Wybór odpowiedniej daty notowania na parkiecie jest niezmiernie ważny, a odpowiedni moment doboru giełdowego debiutu zależy od bardzo wielu różnych czynników. Bez pełnego zrozumienia złożoności tego skomplikowanego zagadnienia już na wstępnym etapie podejmowania strategicznej decyzji o rozważeniu przeprowadzeniu IPO nie sposób dokonać oceny stanu gotowości spółki oraz przeanalizować wszystkich dostępnych na rynku alternatywnych opcji. Firmy myślące o IPO muszą przyjmować elastyczne strategie finansowe i reagować na bieżąco na zmienne otoczenie rynkowe.
Gotowość do IPO obejmuje ocenę procesów sprawozdawczości finansowej, raportowania ESG, aspektów podatkowych, ładu korporacyjnego i innych istotnych kwestii, jak strategia i komunikacja z inwestorami, zasoby ludzkie technologie, czy środowisko kontroli wewnętrznej. Te przykładowe zagadnienia są bowiem nierozerwalnie powiązane z każdym kluczowym etapem przeprowadzonego procesu, który jest rozłożony w czasie. Okres ten obejmuje zarówno czas przeprowadzania pierwszej oferty publicznej, jak i tuż po niej, kiedy firma zaczyna funkcjonować jako notowana spółka publiczna. Rodzą się tez dodatkowe pytania. Np. w jaki sposób innowacyjne technologie mogą wpłynąć na proces IPO, w tym przejrzystość informacyjną i budowanie zaufania inwestorów?
Dobre przygotowanie finansowe przed IPO, zaangażowanie kluczowych inwestorów oraz rozważenie alternatywnych metod finansowania mogą pomóc w zmniejszeniu niepewności, poprawie wyceny i podjęciu wielu ważnych decyzji.