Boże Narodzenie to wyjątkowy czas, który jednak obciąża domowe budżety. Według badania Mind&Roses na zlecenie Związku Banków Polskich w 2023 roku statystyczny Polak planował wydać na świąteczne przygotowania około 1500 zł, a w czteroosobowej rodzinie ta kwota mogła wynieść nawet 3700 zł. W tym samym badaniu aż 20% Polaków przyznało, że ich budżet nie pozwala na pokrycie wszystkich wydatków związanych z Bożym Narodzeniem. Wiele wskazuje na to, że w tegoroczne święta jeszcze mocniej odczujemy skutki wzrostu cen. Inflacja wprawdzie spada, ale ceny wielu podstawowych artykułów są nadal wyższe niż rok temu. Koszyk tradycyjnych produktów świątecznych, takich jak ryby, wędliny, napoje czy słodycze, zdrożał w niektórych segmentach nawet o 18%. W tym kontekście wsparcie finansowe od pracodawcy zyskuje na znaczeniu jako wydatna pomoc równoważąca świąteczne wydatki. Aby w pełni wykorzystać potencjał gestu, wartość pieniężną prezentu pracodawcy mogą uzupełnić także o budowanie poczucia docenienia i lojalności zatrudnionych wobec firmy.
Na jakie wsparcie w Boże Narodzenie liczą pracownicy?
Prezenty od pracodawców to już niemal standard. Według badań aż 89% firm w Polsce przekazuje pracownikom upominki na święta, a ich średnia wartość wynosi 573 zł i z każdym rokiem rośnie. Co roku wraz z nadchodzącymi świętami pracodawcy i działy HR stają przed wyzwaniem – jak podarować pracownikom prezenty, które nie tylko spełnią ich oczekiwania, ale także wzmacniają relacje i wpłyną na zaangażowanie.
Pracownicy oczekują, że świadczenia pozapłacowe będą wspierać ich domowe budżety. W ogólnopolskim badaniu pracowników PBS na zlecenie Pluxee Polska 86% deklarowało, że z uwagi na wysokie koszty życia powinni mieć większy dostęp do benefitów finansowych. Nie inaczej jest w przypadku prezentów świątecznych: na oczekiwania wpływają trudna sytuacja gospodarcza i koszty organizacji świąt. Z tego względu pracownikom zależy na wartości finansowej prezentu. Zasilenie konta premią czy bonusem na pewno ich zadowoli… jednak na krótko. Przemyślana forma też gra ważną rolę.
Rola prezentu świątecznego dla pracowników
Przekazywanie świątecznych prezentów to nie tylko tradycja. Świąteczne benefity mogą być częścią strategii personalnej i wizerunkowej firmy. Katarzyna Turska, dyrektorka HR w Pluxee Polska, radzi, żeby formy wsparcia dobierać z myślą o szerszym kontekście rynkowym, wsłuchiwać się w potrzeby pracowników, a prezenty traktować go jako elementu kultury doceniania.
– Poprzez prezenty z okazji Bożego Narodzenia firma ma okazję pokazać, że rozumie emocje i potrzeby członków swojego zespołu oraz docenić ich w wyjątkowy sposób. Trafny w tym kontekście jest angielski idiom „read the room”, który oznacza umiejętność wyczuwania emocji i nastrojów w otoczeniu. To cenna umiejętność zespołów HR, które są wrażliwe na atmosferę w organizacji i wzmacniają to wśród managerów. Dziś w wielu firmach dominuje niepokój związany z trudną sytuacją gospodarczą, obciążeniami finansowymi i rosnącymi kosztami życia– podkreśla ekspertka.
Psychologia prezentów: dlaczego nie gotówka
Idealny prezent świąteczny dla pracownika powinien spełniać kryteria finansowe, jednak forma przekazania tego wsparcia również ma znaczenie. Przelew na konto jest najprostszą formą świątecznego bonusu, ale gotówka nie spełnia wszystkich oczekiwań – zarówno pracowników, jak i pracodawców. Dlaczego? Wynika to z jej transakcyjnego wymiaru i mechanizmów psychologicznych, które uruchamia. Ucieszy na moment, ale nie wpływa na zaangażowanie, dlatego rozważanie czynników niematerialnych jest niezwykle ważne w procesach motywacyjnych.
Według dwuczynnikowej teorii Herzberga na zadowolenie z pracy wpływają czynniki higieniczne – takie jak wynagrodzenie i bonusy – zapobiegają niezadowoleniu, a motywacyjne (np. uznanie) wzmacniają zaangażowanie. W świetle tej teorii gotówka minimalizuje potencjalne niezadowolenie pracowników związane z brakiem benefitów świątecznych i spełnia podstawowe potrzeby, ale nie wywołuje emocjonalnego zaangażowania ani długoterminowego poczucia docenienia. O to można zadbać łącząc te dwa aspekty, np. przekazując pracownikom karty przedpłacone jak Pluxee Prezent.
Karta podarunkowa – gest, który zostaje w pamięci
Środki z przelewu najczęściej przeznaczamy na codzienne wydatki i pilne potrzeby. W efekcie prezent przekazany w tej formie traci swój emocjonalny charakter niemal natychmiast po jego otrzymaniu i nie zostawia trwałego wrażenia. To niewykorzystana szansa na budowanie trwałej motywacji. Arkadiusz Rochala, Dyrektor Generalny i Wiceprezes Zarządu Pluxee Polska, wyjaśnia to m.in. zjawiskiem księgowania mentalnego.
– Przelew na konto pracownika często ginie w codziennych wydatkach, przez co nie pozostawia miejsca na budowanie relacji czy elementy docenienia. Tymczasem karta podarunkowa, jak Pluxee Prezent, wręczona osobiście przez przełożonego z podziękowaniem za zaangażowanie, to nie tylko wsparcie finansowe, ale również gest, który podkreśla uznanie wkładu pracownika w sukces firmy – zaznacza Arkadiusz Rochala. – To rozwiązanie jest coraz popularniejsze również dlatego, że łączy praktyczność z wyjątkowym doświadczeniem. Korzystanie z karty, którą można spersonalizować elementami brandingu firmy, tworzy pozytywne skojarzenia z gestem pracodawcy i dodatkowo wzmacnia więzi. Środki na karcie podarunkowej częściej wydaje się na coś wyjątkowego. Psychologicznie działa tu efekt księgowania mentalnego”, czyli skłonność do przypisywania w umysłach pieniędzy do osobnych szufladek. Premia trafia do tej z funduszami na zobowiązania i potrzeby, a karta – na przyjemności – tłumaczy.
Karta podarunkowa Pluxee Prezent dla pracownika na święta? Pasuje idealnie
Ogólnopolskie badanie pracowników pokazuje, że prezenty okazjonalne to numer 1 wśród benefitów. Dlatego karty podarunkowe to jeden z najbardziej cenionych prezentów świątecznych. Pluxee Prezent spełnia wszystkie kryteria: ma zaletę gotówki czy przelewu ze względu na jej wyraźną wartość pieniężną, przy czym stanowi elegancki i personalny symbol uznania.
Karta Pluxee Prezent to rozwiązanie, które pozwala pracownikowi w pełni decydować o tym, jak wykorzystać przekazane środki – czy to na zakupy świąteczne dla rodziny, czy na coś, co sprawi mu indywidualną przyjemność. Można ją realizować w wszędzie tam, gdzie akceptowane są płatności Mastercard: w tysiącach punktów handlowych i gastronomicznych, zarówno stacjonarnych, jak i internetowych, w Polsce i za granicą. Pozwala też kreować w pracy wyjątkowe chwile, które wyrażają troskę i uznanie, poprzez osobisty gest wręczenia prezentu. W tak wymagających czasach ma to ogromne znaczenie. Nie tylko buduje relacje na linii pracodawca–pracownik, ale również pozwala poczuć się docenionym w okresie, który dla wielu jest pełen stresu i napięcia.
Wartość dodana karta podarunkowej Pluxee Prezent
Oprócz wartości pieniężnej, swobody wyboru i symbolicznej wymowy podarunku karta Pluxee Prezent oferuje też wartość dodaną. Z perspektywy pracownika bezpośrednią korzyścią jest to, że ma wartość wyższą niż nominalna wartość. Kwota 500 zł na karcie to w rzeczywistości równowartość 560 zł dzięki dostępowi dostępowi do wyjątkowych promocji wyłącznie dla nich w popularnych sieciach, takich jak Biedronka, Żabka, Auchan czy CCC. To też korzystne rozwiązanie dla firm, ponieważ karty finansowane z ZFŚS są zwolnione z podatku PIT do kwoty 1000 zł.
Pluxee Prezent to nie tylko gest wsparcia wobec pracowników: firma Pluxee przeznacza część wartości karty na finansowanie posiłków w ramach program Pajacyk. To ważne działanie na rzecz lokalnych społeczności i budowania odpowiedzialnego biznesu, które może uzupełnić strategię CSR firmy i wzmocnić jej pozytywny wizerunek.
Karta podarunkowa jako narzędzie wspierające kulturę doceniania
Świąteczne prezenty to nie tylko obowiązek, ale także doskonała okazja do budowania kultury doceniania w firmie. Badania HRM Institute „Siła Doceniania 2024” pokazują, że aż 76% pracowników uważa docenianie za kluczowy element budowania zaangażowania. Tego typu działania mają również pozytywny wpływ na dobrostan zespołu – 36% badanych twierdzi, że docenianie pomaga im unikać wypalenia zawodowego. W Benefit Trendbooku 2025 z kolei aż 95% osób wskazało, że docenianie – rozumiane jako dawanie poczucia, że pracownicy są ważni dla firmy – wpływa na satysfakcję z pracy.
Pluxee Prezent pomaga firmom rozwijać kulturę doceniania i wzmacniać więzi z pracownikami z uwagi na wartość finansową i jednocześnie osobisty charakter karty. Kiedy pracownik otrzymuje prezent, który podkreśla jego wkład w sukces firmy, wzrasta jego poczucie wartości i zaangażowanie. Emocjonalny wymiar prezentu wzmacnia też moment przekazania. Osobiste wręczenie karty przez szefa lub przełożonego wzmacnia relacje i sprawia, że prezent jest odbierany jako autentycznie i indywidualne docenienie.
Podsumowanie
Boże Narodzenie to wyjątkowy czas, w którym firmy pokazać swoim pracownikom, że ich wkład w sukces organizacji jest zauważany i doceniany. Świąteczny prezent to więcej niż tylko upominek – to inwestycja w relacje z zespołem. W świecie rosnących oczekiwań i kosztów warto postawić na rozwiązanie, które wzmacnia relacje, motywuje i sprawia, że pracownik czuje się doceniony.
Zamów Pluxee Prezent już dziś i podaruj swoim pracownikom niezapomniane święta!