Zrozumienie, czego tak naprawdę szukają zagraniczni inwestorzy oraz jak wyeksponować atuty naszej spółki, jest pierwszym krokiem do przyciągnięcia uwagi potencjalnie zainteresowanych.
- Polska dzięki dynamicznie rozwijającemu się rynkowi, coraz wyższym wycenom oraz silniejszej pozycji na rynku międzynarodowym staje się jednym z kluczowych kierunków inwestycyjnych w Europie Środkowo-Wschodniej. Jednak głównie firmy, które umiejętnie połączą swoją innowacyjność, potencjał wzrostu i zdolność do ekspansji międzynarodowej, mają szansę na prawdziwy sukces – podkreśla Patrycja Biernat, analityk w firmie doradczej CMT Advisory.
Zrozumienie potrzeb
Zagraniczni kupcy poszukują głównie firm, które oferują im nie tylko stabilne przychody ale przede wszystkim mają potencjał na dalszy dynamiczny rozwój. Patrycja Biernat uważa, że inwestorzy z reguły preferują większe przedsiębiorstwa, aby potencjalne korzyści istotnie przewyższały ponoszone koszty analizy i całego procesu przejęcia, czyli przynosiły wyższy zwrot z inwestycji.
- Obszar Europy Środkowo-Wschodniej staje się coraz częściej wybieranym kierunkiem akwizycji. Jeśli weźmiemy pod uwagę także dynamiczny wzrost rynku, inwestowanie w polską firmę może okazać się wyjątkowo opłacalne. Firmy zagraniczne szukają przedsiębiorstw, które oferują unikalne rozwiązania technologiczne, nowatorskie produkty oraz mają silną przewagę konkurencyjną. Przedsiębiorstwa te, dysponując odpowiednim know-how, często wyróżniają się na tle konkurencji i oferują realny potencjał skalowania działalności, co jest szczególnie istotne dla kupujących, którzy patrzą na możliwość dalszego rozszerzenia portfolio i uzyskania wysokich zysków w przyszłości – zwraca uwagę Patrycja Biernat.
Podkreśla, że jednym z głównych argumentów, które mogą zdecydować o przejęciu konkretnej polskiej firmy, jest jej zdolność do wejścia na rynki zagraniczne. Międzynarodowe podmioty często poszukują bowiem partnerów, którzy mogą rozszerzyć działalność na inne kraje.
- Warto więc pokazać, że firma posiada już dynamiczne rosnące przychody z rynków zagranicznych, ponieważ posiadanie klientów zagranicznych stanowi potwierdzenie możliwości dalszego rozwoju i osiągnięcia globalnego zasięgu. Firmy, które dopiero planują rozpoczęcie działalności na rynkach międzynarodowych, mogą nie być atrakcyjne w oczach zagranicy. Sam proces pozyskiwania klientów za granicą jest czasochłonny i wymaga odpowiedniego przygotowania. Inwestorzy preferują więc przedsiębiorstwa, które mają już unikalną bazę klientów zagranicznych, a także precyzyjnie zaplanowaną strategię dalszej ekspansji – podkreśla ekspertka z CMT Advisory.
Specjalizacja i finanse
Polska firma może więc zyskać przewagę dzięki niszowemu podejściu i charakterowi biznesu. Patrycja Biernat zaznacza, że zagraniczni potentaci szczególnie doceniają firmy, które dominują w wąsko zdefiniowanych sektorach, takich jak na przykład B2B SaaS (oprogramowanie jako usługa), biotechnologia czy specyficzne segmenty produktowo-usługowe. Silnym atutem są doceniane w branży innowacyjne produkty lub usługi. Zdaniem ekspertki specjalizacja pozwala nie tylko na precyzyjne dopasowanie oferty do potrzeb określonych grup klientów, ale także na efektywne rozwijanie działalności.
- Dobrze zaprojektowane rozwiązania mogą być łatwo zaadaptowane na rynkach zagranicznych, co czyni je atrakcyjnymi dla kupców szukających możliwości ekspansji. Taki strategiczny model daje także szansę na uzupełnienie portfolio inwestora o interesujący segment, tworzący synergię z istniejącymi już rozwiązaniami – uważa Patrycja Biernat.
Jej zdaniem dobrze zorganizowane finanse są podstawą do przyciągnięcia zainteresowanych zagranicznych inwestorów. Zwracają oni uwagę na stabilność finansową oraz przewidywalność wyników, dlatego konieczne jest, aby firma miała dobrze ułożoną politykę zarządzania finansami, kontrolowania kosztów i planowania przyszłych inwestycji.
- Równie ważny jest zarząd oraz kadra kierownicza. Poszukiwani są liderzy z silnymi kompetencjami, którzy posiadają doświadczenie nie tylko w danej branży, ale także w skutecznym zarządzaniu firmą na każdym etapie jej rozwoju. Właściwy zespół zarządzający stanowi fundament, na którym można zbudować dalszy rozwój i skalowanie działalności – uważa Patrycja Biernat.
Warto zwrócić uwagę na to, że region Europy Środkowo-Wschodniej charakteryzuje się niższą wyceną firm w porównaniu z zachodnimi rynkami. To oznacza, że decydując się na przejęcie przedsiębiorstw w naszym regionie, inwestorzy mogą uzyskać dostęp do wartościowych aktywów po znacznie korzystniejszej cenie niż w swoich krajach.