Komisja ds. Regulacji Energii przeprowadziła badanie wśród 44 podmiotów – o zróżnicowanej strukturze właścicielskiej i pochodzących z różnych krajów – aby lepiej zrozumieć przyczyny gwałtownych wzrostów cen hurtowych energii w trakcie kryzysu energetycznego, zwłaszcza w sezonie zimowym 2022–2023. JPMorgan odmówił pełnego udziału w badaniu, twierdząc, że francuski urząd nie ma uprawnień do stawiania żądań wobec firm zarejestrowanych w innych państwach Unii Europejskiej.
Tymczasem zgodnie z francuskim prawem, wszystkie firmy – nawet te działające pośrednio – które uczestniczą w krajowym rynku energii, są zobowiązane do przekazywania regulatorowi wymaganych danych. JPMorgan, który prowadził działania na francuskim rynku hurtowym w sposób pośredni, udzielił jedynie częściowych odpowiedzi. Nie przekazał m.in. informacji o tożsamości klientów i kontrahentów, którzy handlowali produktami objętymi ankietą – podała Komisja ds. Regulacji Energii.
JPMorgan z lukami w kontroli transakcji
Francuska kara wpisuje się w szerszy kontekst problemów banku JPMorgan związanych z nadzorem i jakością raportowania transakcji. W marcu 2024 roku instytucja została ukarana grzywną w wysokości 348,2 mln USD przez Fed i amerykańskie organy nadzoru bankowego za wieloletnie zaniedbania w monitorowaniu transakcji swoich klientów i własnych operacji handlowych.
Regulatorzy stwierdzili, że JPMorgan przez niemal dekadę – od 2014 do 2023 roku – nieprawidłowo nadzorował miliardy transakcji realizowanych na ponad 30 globalnych platformach handlu. Bank sam wykrył wówczas nieprawidłowości i zapowiedział poprawę systemów nadzoru. Jak zapewniał rzecznik JPMorgan, klienci ani rynek nie ponieśli z tego powodu żadnych strat.
