Kanada przygotowuje się do wprowadzenia dodatkowych ceł na chińskie samochody

PAP
opublikowano: 2024-06-25 05:56

Kanada przygotowuje się do wprowadzenia dodatkowych ceł na samochody elektryczne importowane z Chin. W przyszłym tygodniu rozpoczną się niezbędne konsultacje w tej sprawie – poinformowała w poniedziałek wicepremier Chrystia Freeland.

Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

„Kanadyjscy robotnicy i sektor motoryzacyjny stoją wobec nieuczciwej konkurencji wynikającej z prowadzonej przez Chiny polityki nadprodukcji, podważającej zdolność kanadyjskiego sektora samochodów elektrycznych do konkurencji na rynku krajowym i rynkach zagranicznych” - powiedziała Freeland podczas konferencji prasowej.

Po wprowadzeniu przez Unię Europejską i USA dodatkowych ceł na samochody elektryczne sprowadzane z Chin, Kanada obawia się, że ta część chińskiego eksportu, która trafiała dotychczas na rynek amerykański i rynki europejskie, może zostać przerzucona na jej rynek.

Freeland podkreśliła, że chińscy producenci tworzą globalną nadprodukcję, która może zniszczyć zachęty dla producentów samochodów elektrycznych na całym świecie, w tym w Kanadzie. Obecnie z Chin trafiają do Kanady wyłączne samochody Tesla produkowane w Szanghaju – przypomniała agencja The Canadian Press, ale chińskie firmy są również dostawcami akumulatorów i komponentów do produkcji samochodów elektrycznych, co oznacza konkurencję dla produkcji, w którą Kanada znacząco inwestowała w ciągu minionych lat.

Kanadyjskie prawo wymaga, by przed wprowadzeniem dodatkowych ceł Kanadyjski Trybunał Handlu Międzynarodowego przeprowadził postępowanie w sprawie subsydiów, stąd konsultacje. USA zapowiedziały 14 maja br. zwiększenie ceł o 100 proc. od 1 sierpnia br. Komisja Europejska 12 czerwca zapowiedziała wprowadzenie przejściowych dodatkowych ceł już od 4 lipca, przed ostateczną decyzją, która zapadnie jesienią.

W konsultacjach, które zaczną się 2 lipca i potrwają 30 dni, będą rozważane możliwości takie jak dodatkowe cła, wymogi środowiskowe, restrykcje inwestycyjne. Będą też sprawdzane kwestie takie jak cyberbezpieczeństwo i bezpieczeństwo danych, także w kontekście bezpieczeństwa państwa.

Produkcja samochodów w Kanadzie daje pracę dla ponad 125 tys. osób, to sektor z silnymi związkami zawodowymi. „Potencjał kanadyjskiego łańcucha dostaw w produkcji samochodow elektrycznych jest uważany za pierwszy na świecie, a rząd federalny wykorzystuje możliwości wzrostu (sektora – PAP) samochodów elektrycznych” - podkreślono w poniedziałkowym komunikacie.

Od 2020 r. w projekty w sektorze samochodów elektrycznych w Kanadzie zainwestowano ponad 46 mld CAD, a rządy zobowiązały się do 53 mld CAD ulg podatkowych dla inwestorów, subsydiów i inwestycji kapitałowych. Rząd federalny i rządy prowincji rozwijają też wydobycie surowców, jednocześnie zamykając dostęp chińskich firm do wydobywanych w Kanadzie minerałów krytycznych. W ub. tyg. firma Vital Metals, która planowała sprzedać chińskiej Shenghe Resources swoje zapasy pierwiastków ziem rzadkich, poinformowała o sprzedaży swoich zapasów Radzie Naukowej Saskatchewan (Saskatchewan Research Council). Transakcję ułatwił rząd federalny.

Od 2020 r. Chiny stały się największym producentem i eksporterem samochodów elektrycznych, sektor jest silnie wspierany przez rządowe subsydia – wskazano w komunikacie. W 2023 r. chiński eksport samochodów elektrycznych miał wartość 47,2 mld CAD, podczas gdy w 2018 r. było to tylko 0,2 mld CAD.