Kieszonkowe komputery ułatwiają obsługę klienta

Marcin Złoch
opublikowano: 2002-09-04 00:00

Urządzenia mobilne stały się narzędziami pracy w firmach handlowych. Za pomocą komputerów kieszonkowych klienci mogą składać zamówienia wprost w centralnej bazie producenta.

Coraz częściej firmy mające wielu pracowników działających poza centralą wyposażają ich w urządzenia elektroniczne. W wykorzystywaniu do komunikacji z firmą komputerów kieszonkowych typu palmtop lub notebook prym wiodą przedsiębiorstwa handlowe. Przedstawiciele handlowi, wykorzystując możliwości oprogramowania zainstalowanego na palmtopach przesyłają do centrali drogą elektroniczną uzyskane zamówienia lub raporty sprzedaży. Stworzone przez nich pliki trafiają bezpośrednio do centralnej bazy danych, redukując czas potrzebny do wysłania klientowi zamówionego towaru. Oczywiście, takie działania wymagają od firmy posiadania systemu informatycznego, który obsługuje wszystkie istotne procesy i umożliwia pracownikom uzyskanie żądanych informacji. Oprócz centralnej bazy danych, modułów magazynowych czy księgowych ważną rolę odgrywa wewnętrzna sieć komunikacji, czyli Intranet i jego udostępniona dla partnerów część, czyli Ekstranet.

Firma Techmex stworzyła w wykonanym przez siebie zintegrowanym systemie wspomagającym zarządzanie Morfeusz funkcję Mobilny Handlowiec. Umożliwia ona złożenie zamówienia z siedziby klienta. Handlowiec, będący często kilkaset kilometrów od centrali firmy, ma wgląd w bieżący stan rozliczeń finansowych swojego klienta, jak również w historię jego zamówień oraz dostęp do wszelkich dodatkowych informacji, takich jak stan realizacji zamówień, informacje o terminach dostępności brakujących towarów oraz informacje o wszelkiego rodzaju akcjach promocyjnych organizowanych przez centralę firmy.

— Handlowiec wyposażony w Pocket PC lub notebooka oraz aktywację GPRS ma dostęp do zasobów systemu sprzedaży w trybie on-line poprzez przeglądarkę internetową. Dzięki takiemu rozwiązaniu handlowiec może przedstawić swoją ofertę bezpośrednio u klienta, co wpływa korzystnie na skuteczność sprzedaży. Jak wykazują badania, naturalną reakcją człowieka jest uległość pod wpływem presji, wywołanej samą obecnością handlowca. Klient deklaruje chęć zakupu określonej ilości towarów, po czym, już w zaciszu własnego gabinetu, zamówienie to poddawane jest procesowi dalszej weryfikacji, w wyniku której jego wartość może obniżyć się nawet o 30 proc. w stosunku do wartości pierwotnej. Rozwiązaniem tego problemu jest składanie zamówień w imieniu i w obecności klienta — uważa Maciej Siedlaczek, szef zespołu internetowego Techmexu.

Tylko największe firmy decydują się na wykorzystywanie aplikacji przeznaczonych na komputery kieszonkowe, usprawniających pracę przedstawicieli handlowych. Spowodowane to jest ceną takich rozwiązań. Do niemałych kosztów związanych z zakupem urządzeń należy doliczyć opłaty związane z wdrożeniem aplikacji. Poza tym firmy oczekują od oprogramowania różnych funkcjonalności, co nierzadko oznacza całkowitą zmianę zestandaryzowanego oprogramowania lub pisanie go od nowa. Wydaje się, że firma Logotec Engineering znalazła rozwiązanie tego problemu wprowadzając na rynek aplikację Mobile@Connector. Jest to program pozwalający na tworzenie aplikacji umożliwiających mobilny dostęp do danych w firmie. Koszt licencji dla jednego użytkownika ustalono na 134 EUR (około 540 zł).

— Po długim okresie dostarczania klientom gotowych rozwiązań doszliśmy do wniosku, że trudno jest trafić w ich indywidualne potrzeby standardową aplikacją. W związku z tym opracowaliśmy narzędzie do samodzielnego utworzenia optymalnego rozwiązania. Wykorzystanie tego rozwiązania pozwala obniżyć koszty i skraca czas utworzenia aplikacji z miesięcy na dni. Aplikacja umożliwia pracę on-line, off-line, synchronizację danych, definiowanie praw dostępu, zróżnicowania ich w zależności od grup użytkowników, rozwiązywania konfliktów przy jednoczesnej pracy wielu użytkowników. Aplikacja mobilna nie wymaga żmudnego testowania i dojrzewania, a przyszłe modyfikacje systemu może wykonywać nawet administrator-użytkownik — uważa Jerzy Dryndos, prezes Logotec Engineering.

Ofertę Logotec Engineering stanowią trzy grupy rozwiązań. Pierwszą są produkty należące do klasy systemów zarządzania wiedzą DDM9000 i PDM9000, jak również system CRM9000. Wszystkie te rozwiązania funkcjonują też na komputerach kieszonkowych w wersjach Mobile@DDM, Mobile@CRM oraz na palmtopach i telefonach komórkowych (Wap@DDM, Wap@CRM). W związku z wprowadzeniem aplikacji Mobile@Connector te rozwiązania nie znikną.

— Nasze gotowe produkty cały czas będą sprzedawane, ale wyłącznie klientom, którzy poszukują dokładnie takiej funkcjonalności, jaką te produkty oferują. Jednak w większości wypadków klient oczekuje zindywidualizowanego rozwiązania — twierdzi Jerzy Dryndos.

Także firmy sektora finansowego znajdują zastosowanie dla mobilnych aplikacji. W 2001 roku firma Blue Media wykonała mobilny Ekstranet wykorzystywany przez agentów i brokerów współpracujących z Nordea Ubezpieczenia. Rozwiązanie wykorzystywane jest do komunikacji towarzystwa ubezpieczeniowego z agentami i brokerami. Za pośrednictwem Ekstranetu przekazywane są informacje trzech kategorii: marketingowej, ubezpieczeniowej i logistycznej. Pierwsza z nich to informacje o charakterze marketingowym, np. powiadamianie o nowych produktach i promocjach. Drugi rodzaj dotyczy informacji o produktach ubezpieczeniowych, np. powiadomienia o polisach wygasających lub zmianie ogólnych warunków ubezpieczeń. Informacje o treści logistycznej to np. statuty realizacji zamówień materiałów promocyjnych.

— Dostęp do Ekstranetu możliwy jest poprzez serwis internetowy towarzystwa ubezpieczeniowego oraz telefon komórkowy, za pośrednictwem SMS. Po autoryzowanym zalogowaniu do systemu Ekstranetu, agent ubezpieczeniowy może przesłać zapytanie do firmy, przeczytać wiadomości otrzymane od pracowników centrali, a także zamówić materiały promocyjne. Za pośrednictwem telefonów komórkowych, przez SMS, agenci i brokerzy otrzymują powiadomienia o otrzymanej wiadomości w Ekstranecie, statusy realizacji zamówień materiałów promocyjnych, a także niezależnie od miejsca oraz czasu mogą wysłać zapytanie do centrali firmy, dotyczące produktu ubezpieczeniowego lub ogólnych warunków jego zawarcia — informuje Konrad Kucharski z firmy Blue Media.

Rozwiązania oparte na technologii mobilnego Ekstranetu są wykorzystywane również u operatorów telefonii komórkowej. PTC, operator sieci Era, korzysta z rozwiązań opartych na SMS, jednak w przyszłości, w związku z planowaną zmianą platformy intranetowej, wewnętrzna komunikacja firmy ma zostać oparta na protokole WAP.

— W zaawansowanych technologicznie firmach pewne rzeczy to oczywistości. Każdy szef ma możliwość wysłania do wszystkich podległych mu pracowników w dowolnym momencie wiadomości tekstowej. Pracownicy otrzymują wewnętrzne przeglądy prasy i są powiadamiani o spotkaniach czy innych wydarzeniach. Jeżeli chodzi o wykorzystanie WAP, to obecnie w PTC dokonuje się przejście technologiczne polegające na przełożeniu Intranetu na WAP. Robimy to korzystając z wymiany systemu komunikacji wewnętrznej. Protokół WAP wymaga innej aktywności niż SMS. WAP nie zawiadamia, żeby sprawdzić, czy coś się wydarzyło, użytkownik musi sam się połączyć. Możliwością jest przesłanie informacji SMS, że coś ważnego jest umieszczone w serwisie WAP. Jednak przeniesienie zasobów Intranetu do WAP jest trudne, bo są pewne procedury i określone struktury, które trzeba przełożyć na WAP, tak żeby było czytelne na ekranie telefonu — twierdzi Antoni Mielniczuk, dyrektor departamentu spraw publicznych, komunikacji i integracji w PTC, będącej operatorem sieci Era.