Klient w centrum zainteresowania MŚP

Paulina Kostro
opublikowano: 25-11-2018, 22:00

Mimo słabszej kondycji finansowej maluchy nie tracą optymizmu. W przyszłym roku chcą skupić się na pozyskaniu konsumentów i rozwijaniu działalności.

56 proc. firm z sektora MŚP ocenia swoją obecną sytuację finansową jako dobrą lub bardzo dobrą — wynika z czwartej edycji badania „Kondycja finansowa polskich MŚP”, zrealizowanego na zlecenie Diners Club Polska. Mimo że nastawienie małych i średnich przedsiębiorców jest pozytywne, w porównaniu do ubiegłego roku widoczne jest wyraźne pogorszenie nastrojów.

— Polskie MŚP są w gorszej sytuacji niż przed rokiem, jednak lepszej niż w 2015 r. i 2016 r. Tegoroczna słabsza kondycja finansowa może wynikać m.in. z coraz większej liczby zatorów płatniczych — komentuje Paweł Pomianowski, prezes zarządu Diners Club Polska.

Jak bowiem wynika z najnowszego raportu Krajowego Rejestru Długów (KRD), z problemem niezapłaconych na czas faktur zetknęło się aż 89 proc. przedsiębiorstw.

— Do tego dochodzi rosnąca liczba firm, które bankrutują. Od lipca 2017 r. do czerwca 2018 r. upadło aż 650 przedsiębiorstw, z czego większość z sektora MŚP. Długi według KRD wynosiły 50 mln zł — mówi Paweł Pomianowski.

Za główny cel, podobnie jak w 2017 r., przedsiębiorcy stawiają sobie pozyskanie nowych klientów (41,4 proc. wskazań). Co czwarty chce skupić się na utrzymaniu obecnych kupujących — to o 10 pkt. proc. więcej niż w minionym roku. Coraz więcej ankietowanychzamierza stawiać na inwestycje.

— Od początku naszego badania systematycznie rośnie liczba przedsiębiorstw, które chcą wdrażać przede wszystkim inwestycje pozwalające na zwiększenie skali działania. W 2015 r. odpowiedziało tak 5 proc. badanych, w tym roku — prawie 14 proc. — opowiada Paweł Pomianowski.

Ponadto 7 proc. pytanych za najważniejsze zadanie uznaje zwiększenie zatrudnienia. Co istotne, liczba MŚP, które zamierzają ograniczać koszty, utrzymuje się na stałym poziomie — ok. 9 proc. Wyjątkiem był tylko 2016 r., kiedy takie plany miało ponad 40 proc. przedsiębiorców. W porównaniu z ubiegłym rokiem spadł odsetek małych i średnich firm, które przewidują, że ich kondycja się polepszy — z 35,6 proc. do 28,5 proc.

Wzrosła również liczba przedsiębiorstw, które prognozują, że w ciągu najbliższych 12 miesięcy ich sytuacja może się pogorszyć — z 6,3 proc. w 2017 r. do 11 proc. w 2018r. Co drugi przedsiębiorca twierdzi, że kondycja jego firmy nie zmieni się.

— Mniej optymistyczne prognozy mogą wynikać z kilku powodów. Pierwszym jest rekordowo niskie bezrobocie, które wymusza na przedsiębiorcach podniesienie płac. Firmy nie mogą już konkurować kosztem pracy. MŚP źle wróżą również rosnące ceny paliw oraz energii elektrycznej. Nie bez znaczenia są także prognozy o ogólnym pogorszeniu koniunktury na świecie, która pośrednio wpłynie na sytuację gospodarczą w naszym kraju — podsumowuje Paweł Kałudow, dyrektor działu sprzedaży i marketingu w Diners Club Polska.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Paulina Kostro

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy

MSP

Puls Biznesu

Gospodarka / Klient w centrum zainteresowania MŚP