Czytasz dzięki

Kobiety coraz częściej stawiają na biznes online

opublikowano: 03-09-2020, 22:00

Płeć piękna — bardziej poszkodowana przez zawirowania na rynku pracy w efekcie pandemii — szuka nowych ścieżek kariery i próbuje swoich sił w e-commerce

Wymuszone przez COVID-19 zmiany związane z pracą zawodową w największym stopniu odczuły kobiety. Czy w nowej sytuacji spróbowały wejść na drogę biznesu online? To sprawdziły fundacja Kobiety e-biznesu i agencja Atena Research & Consulting, przygotowując raport „Potencjał kobiet w e-biznesie. Wiedza o e-commerce”.

Dobre chęci, za mało wiedzy

Z badania wynika, że panie chcą prowadzić działalność onlinie. Aż 38 proc. badanych zadeklarowało chęć rozpoczęcia biznesu w sektorze e-commerce. Przy tym 62 proc. spośród kobiet planujących sprzedaż w sieci chce otworzyć działalność gospodarczą w ciągu najbliższych sześciu miesięcy.

Najbardziej aktywne w e-biznesie są kobiety w przedziale wiekowym 35-44 lata. Aż 91 proc. pań stawiających na sektor online ma wykształcenie wyższe.

Wyniki raportu pokazują, że zdecydowana większość kobiet już zajmujących się handlem przez internet robi to od co najmniej dwóch lat. 10 proc. kobiet prowadzących własną działalność w tym zakresie działa zaledwie od dwóch miesięcy, co oznacza, że rozpoczęły działania podczas lockdownu, krótko po wybuchu pandemii. Tylko dla 24 proc. kobiet prowadzących własne firmy sprzedaż internetowa stanowi jedyne źródło dochodu. Dla większości pań prowadzących własną działalność w dziedzinie e-biznesu jest to tylko dodatkowe źródło utrzymania.

— Duża część kobiet, które zabierają się za e-commerce, traktuje to jako coś, co można robić po godzinach. A to ogromny błąd, bo e-biznes, tak samo jak każda inna działalność, wymaga absolutnie 100-procentowego zaangażowania. Tylko wtedy możliwe jest zbudowanie czegoś, co będzie trwale prosperować i sukcesywnie się rozwijać — twierdzi Zuzanna Schön, dyrektor marketingu w Canon Polska.

Większość kobiet, niezależnie od tego, czy już działają w e-commerce, czy dopiero rozważają wejście w ten obszar, nie potrafi spontanicznie wymienić nazw platform do budowy sklepów internetowych (31 proc.), chociaż 46 proc. z nich zamierza korzystać z gotowych rozwiązań w tym zakresie.

Duża konkurencja

Kobiety mówiły także o wyzwaniach, jakie wiążą się z prowadzeniem e-biznesu. Okazuje się, że w największym stopniu obawiają się konkurencji. Problemem jest również m.in. brak wystarczającej wiedzy na temat sposobów dotarcia do klienta oraz umiejętności technologicznych.

Puls Firmy
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
×
Puls Firmy
autor: Sylwester Sacharczuk
Wysyłany raz w tygodniu
Sylwester Sacharczuk
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

— Kobietom po prostu brakuje pewności siebie. Sądzę, że po udostępnieniu im dobrze przygotowanych narzędzi wszystko dla każdej z nich stanie się oczywiste, a własny biznes online przyniesie nie tylko satysfakcję, ale też pieniądze — twierdzi Renata Kasprzyk, menedżer generalny w firmie Queisser Pharma Poland.

Filip Iwański, prezes agencji Imagine, zwraca uwagę, że założenie własnego biznesu i podbijanie rynku, na którym panuje duża konkurencja, zawsze jest sporym wyzwaniem.

— Trzeba zdawać sobie sprawę z tego, że e-commerce to nie tylko rozważny wybór platformy, ale też wiele innych aktywności, takich jak na przykład umiejętność ściągnięcia klientów na stronę, ich dobra obsługa, zrozumienie potrzeb czy analityka. Kobiety są ambitne, bardzo kreatywne i często osiągają sukcesy, więc jestem przekonany, że wyzwania związane z e-commerce są dla nich do pokonania, chociaż warto pamiętać, że wymaga to ciągłego uczenia się i rozwoju — mówi Filip Iwański.

Usługi na topie

Kobiety były pytane również o to, jakie produkty lub usługi sprzedają przez internet. W przypadku tych, które zajmują się e-commerce z ramienia pracodawcy, najczęstsze odpowiedzi to książki, płyty, filmy (26 proc.), kosmetyki i perfumy (19 proc.) oraz produkty spożywcze (19 proc.). Natomiast kobiety samodzielnie prowadzące biznes najczęściej sprzedają usługi edukacyjne i szkoleniowe (14 proc.), kosmetyki i perfumy (14 proc.) oraz odzież, dodatki i akcesoria (14 proc.). Wiele z nich zajmuje się sprzedażą usług coachingowych i mentoringowych (12 proc.).

— Jeszcze kilka miesięcy temu e-commerce powszechnie kojarzył się głównie ze sprzedażą fizycznych produktów. Natomiast dzisiaj, w nowej rzeczywistości, wychodzimy poza te ramy myślenia. Ponad połowa naszych respondentek, które rozważają wejście w e-biznes, chce skoncentrować się m.in. na edukacji i coachingu. To segment usług, w których kontakt na żywo wydawał się do tej pory kluczowy, ale pandemia to zmieniła — zauważa Dorota Bachman, współzałożycielka fundacji Kobiety e-biznesu.

Weź udział w cyklu webinarów "Pulsu Biznesu" - "Akademia Lidera" 22 września - 15 grudnia 2020. Sprawdź >>

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Sylwia Wedziuk

Polecane