Kobiety na świecie mają tylko 77 proc. praw mężczyzn

KG
opublikowano: 2023-12-13 10:51

Kobiety sobie poradzą, nie można nam tylko w nierównościowy sposób przeszkadzać. Potrzebujemy takich samych warunków jak mężczyźni i równego traktowania – mówi Agnieszka Konarzewska, dyrektorka departamentu komunikacji marketingowej w Banku BNP Paribas, współzałożycielka programu Kobiety Zmieniające BNP Paribas. Cała rozmowa jest dostępna w materiale wideo. Zapraszamy do oglądania.

Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Każdego roku sytuacja kobiet w pewnych aspektach się poprawia. Ten powiew optymizmu nie znaczy jednak, że lata, a nawet wieki zaniedbań uda się szybko naprawić. Wystarczy spojrzeć na statystyki.

– W zarządach i radach nadzorczych spółek notowanych na GPW jest zaledwie około 15 proc. kobiet. W ostatnich latach ten wskaźnik wcale nie idzie dramatycznie w górę. Przeglądałam też kilka raportów mówiących o równości płci – w 200 badanych krajach średnia wynosi 77 proc., co oznacza, że kobiety mają 77 proc. praw mężczyzn – mówi Agnieszka Konarzewska, dyrektorka departamentu komunikacji marketingowej w Banku BNP Paribas.

Różnorodność i inkluzywność

Menedżerka podkreśla, że różnorodność w organizacji powoduje, że pracownicy są bardziej kreatywni i innowacyjni, co się przekłada m.in. na konkurencyjność przedsiębiorstwa.

– Choć mówimy tu o kobietach, nie zapominamy, że różnorodność dotyczy nie tylko płci. Podkreśliłabym także przestrzeń na różne inicjatywy. Jeżeli dobrze się czujemy w pracy, to jesteśmy w stanie dawać z siebie więcej. W BNP Paribas powstało kilka oddolnych organizacji pracowniczych. Pięć lat temu współtworzyłam program Kobiety Zmieniające BNP Paribas. Tę organizację założyło kilkanaście menedżerek, żeby uwolnić potencjał kobiet, dawać im odwagę, by chciały więcej – mówi Agnieszka Konarzewska.

Program obejmuje już kilkaset kobiet zaangażowanych w różne aktywności, m.in. projekty rozwojowe i mentoringowe.

Kolejną oddolną inicjatywą jest Women Up, program rozwoju zawodowego i biznesowego, którego celem jest m.in. budowanie odwagi kobiet.

– Jest też program dla ojców – Tato, masz to jak w banku – o równym rodzicielstwie. Mamy też Pride, czyli grupę doświadczonych pracowników. Mówię o tym, żeby pokazać, że jeżeli firma daje przestrzeń, pojawiają się oddolnie inicjatywy – wskazuje menedżerka.

Wspomina też zainicjowaną w 2018 r. kampanię Nic się nie dzieje bez kobiet… i pieniędzy. Tą akcją bank chciał wywołać dyskusję na temat roli kobiet i ich rosnącej odpowiedzialności w życiu społecznym i zawodowym. Postawiono wtedy pytanie, dlaczego na polskich banknotach nie ma wizerunków kobiet. Miało pobudzić do refleksji, czy rzeczywiście kobiety w Polsce są równe w każdym obszarze.

Kogo denerwują feminatywy

– W zeszłym roku prowadziliśmy akcję Wspieram feminatywy. Wydawałoby się, że to taki delikatny temat, bo co złego feminatywy człowiekowi zrobiły. Nic. Okazało się jednak, że to była bardzo kontrowersyjna kampania – mówi menedżerka.

Osoby, które komentowały tę akcję BNP Paribas, często mówiły, że feminatywy to współczesny wymysł feministek. Przeczą temu badania językoznawczyni Eweliny Moroń, z którą bank współpracował.

– Feminatywów używano już w XVI w., wówczas pojawiła się np. łotryni, ale największy rozkwit feminatywów przypadł na lata 20. XX w. – wskazuje Agnieszka Konarzewska.

Pojawiały się także komentarze, że pilotka to czapka, a nie kobieta pilotująca samolot.

– Wtedy odpisywałam, że pilot to urządzenie do zmiany kanałów, a nie osoba, która pilotuje samolot – mówi Agnieszka Konarzewska.

W rezultacie tej kampanii powstał największy słownik online’owy feminatywów.

Kolejną akcją banku było zachęcanie szkół do wybierania kobiet na patronki, jeśli jeszcze nie mają patronów. Okazuje się, że 90 proc. patronów szkół podstawowych i ponadpodstawowych to mężczyźni.

– Chodzi o to, by pokazywać młodym ludziom różne wzorce – męskie i żeńskie. Pokazywać, że świat jest różnorodny – konkluduje Agnieszka Konarzewska.

Materiał jest częścią projektu 100 Kobiet Biznesu 2023