Kolejowy start-up przekonał inwestorów

opublikowano: 22-08-2022, 20:00
Play icon
Posłuchaj
Speaker icon
Close icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl

Optymalizujący procesy w kolejnictwie SP Tech Solutions zdobył 5 mln zł na rozwój nowych produktów. Ma plany na kolejną rundę i podbój Jedwabnego Szlaku.

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • w jaki sposób SP Tech Solutions optymalizuje procesy w branży kolejowej
  • jakie korzyści wiążą się z tym dla klientów
  • na co zamierza przeznaczyć pozyskane 5 mln zł
  • jakie ma plany dotyczące ekspansji zagranicznej i kolejnych rund inwestycyjnych

SP Tech Solutions to pierwsza firma w Polsce, która projektuje i wdraża innowacyjne narzędzia do przewozu drużyn trakcyjnych w towarowych przewozach kolejowych. Pomysł na Raily Taxi, bo tak nazywa się usługa, kiełkował w głowie Michałowi Pawłowskiemu, pomysłodawcy i współzałożycielowi spółki, który poznał branżę, pracując na różnych stanowiskach w przedsiębiorstwach kolejowych.

— Organizacja transportu pracowników kolei to ogromny koszt — średni przewoźnik przeznacza na ten cel 150-300 tys. zł miesięcznie. Duzi przewoźnicy płacą w milionach. Dotychczas procesem w sposób manualny zarządzali dyspozytorzy kolejowi, co wiązało się z niską efektywnością. Dzięki zastosowaniu rozwiązań AI oraz algorytmów obliczeniowych optymalizujemy ten proces, dzięki czemu transport drużyn trakcyjnych jest znacznie prostszy i tańszy — mówi Michał Pawłowski.

Wspólne doświadczenie:
Wspólne doświadczenie:
Pomysł na biznes zaczął się konkretyzować w 2018 r., kiedy Piotr Sikorski (z lewej) i Michał Pawłowski pracowali przy projekcie symulatora kolejowego. Rok później założyli spółkę SP Tech Solutions, która wykorzystuje współczesne technologie informatyczne, by optymalizować działalność operacyjną wszystkich klientów kolei.
www.lukaszpietrzak.pl

Poza dostarczaniem systemu Raily Taxi spółka oferuje także przewozy. Cargo Speed International, podmiot zależny SP Tech Solutions, ma własną flotę samochodową i współpracuje z podwykonawcami. Obecnie obsługuje 20 klientów. Są to i państwowe, i prywatne podmioty. Niedawno spółka Cargo Speed wygrała przetarg w firmie Lotos Kolej, jednym z największych przewoźników w Polsce.

— Już możemy mówić o 15-18-procentowym pokryciu rynku przewozów dla cargo. W ciągu roku zamierzamy podwoić nasz udział — mówi Piotr Sikorski, prezes SP Tech Solutions.

5 mln na nowe usługi

W 2021 r. spółka wypracowała prawie 5 mln zł przychodów.

— Teraz nasze miesięczne obroty rosną o około 500 proc. w porównaniu z analogicznym okresem rok wcześniej — twierdzi Piotr Sikorski.

Biznes przykuł uwagę inwestorów. Niedawno poznańska grupa funduszy VC SpeedUp i aniołowie biznesu z Pomarangels zainwestowali w SP Tech Solutions prawie 5 mln zł.

— W sektorze kolejowym jest dużo przestrzeni do digitalizowania procesów. Technologie SP Tech już generują oszczędności dla przewoźników kolejowych i eliminują błędy ludzkie. Wierzymy, że SP Tech z naszym wsparciem i koinwestujących z nami branżowych aniołów biznesu stanie się niekwestionowanym liderem w Polsce i w Europie — komentuje inwestycję Grzegorz Gawlik, partner zarządzający Pomerangels.

Pieniądze zostaną przeznaczone na rozwój technologii, zwiększenie zatrudnienia oraz skalowanie usług.

— Chcemy zastosować algorytmy wypracowane w ramach Raily Taxi w zarządzaniu całym transportem kolejowym. Chcemy też powiększyć nasz zespół o 30 programistów — mówi Piotr Sikorski.

Specjaliści pomogą spółce w rozwoju dwóch nowych usług — Raily Cargo i Raily Terminal. Pierwsza umożliwi zintegrowane zarządzanie zasobami przedsiębiorstw kolejowych, druga usprawni zarządzanie terminalami intermodalnymi.

— Wdrażając takie rozwiązania przewoźnicy optymalizują koszty, a co za tym idzie — zwiększają zyski. System umożliwia ponadto kontrolę procesów i redukcję nadużyć, a na rynku brakuje takich rozwiązań. Szacujemy, że wdrożenie Raily Cargo pozwoli na zwiększenie efektywności ekonomicznej klienta o 4-7 proc., co może oznaczać nawet milionowe oszczędności — twierdzi Michał Pawłowski.

W planach Jedwabny Szlak

SP Tech Solutions ma także w planach ekspansję zagraniczną. W Polsce spółka udostępnia system i świadczy usługi przewozowe. Za granicą zamierza skoncentrować się tylko na sprzedaży licencji na swoje rozwiązanie.

— Chcemy skupić się na państwach Europy Zachodniej. Pierwszym krokiem będą Niemcy. Współpracujemy już z przewoźnikami w Polsce, którzy mają oddziały w Niemczech i są zainteresowani wdrożeniem tam naszych rozwiązań — mówi Piotr Sikorski.

5 mln zł nie wystarczy na realizację wszystkich planów, dlatego menedżerowie przygotowują się do kolejnej rundy inwestycyjnej. W rundzie B zamierzają zebrać znacznie większą kwotę, ale jej nie ujawniają.

— Jeśli zdobędziemy finansowanie, znacznie szybciej zrealizujemy nasze cele. W długoterminowej perspektywie chcemy, aby nasz system objął cały Jedwabny Szlak. Już obecnie współpracujemy z przewoźnikami realizującymi usługi na odcinkach tej trasy, ale docelowo chcemy wdrożyć nasz system na całym łańcuchu logistycznym — mówi Piotr Sikorski.

Potrzeba kompleksowych rozwiązań
Michał Litwin
dyrektor generalny Związku Niezależnych Przewoźników Kolejowych

Rozwiązania optymalizujące procesy są bardzo potrzebne w branży kolejowej, bo to biznes operacyjny. Na rynku jest jeszcze miejsce do wdrażania takich narzędzi i jest to słuszny kierunek rozwoju branży. SP Tech Solutions nie jest jednak pierwszą spółką, która oferuje tego typu technologie — niektóre firmy kolejowe od lat tworzą podobne oprogramowanie, ale na własny użytek. Rodzi się pytanie, czy spółka będzie w stanie zaoferować narzędzie innowacyjne w globalnej skali. Jeśli uda się jej opracować kompleksową usługę, to z pewnością skorzysta na tym cały rynek. Inną ważną kwestią jest jednak to, że nie wszystkie firmy stać na nowoczesne rozwiązania — czasem decydują się na ręczne zarządzanie procesami przez dyspozytorów, którzy zrobią to gorzej niż algorytm, ale taniej.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane