Koniunktura wykuwa strategie

opublikowano: 07-01-2019, 22:00

Doskonała sytuacja na rynku pozwala deweloperom magazynowym snuć śmiałe plany na rok 2019

Utrzymuje się tendencja wzrostu na rynku magazynowym. Jak podawała w raporcie za trzeci kwartał 2018 r. firma Axi Immo, od stycznia do września popyt przekroczył 3 mln mkw. W tym czasie w budowie było 2,16 mln mkw. powierzchni magazynowo-produkcyjnej, z czego 33 proc. deweloperzy planowali oddać do końca ubiegłego roku. Popyt roczny szacowano na 4 mln mkw.

Zainteresowanie najemców nowymi powierzchniami jest bardzo duże. Obecnie w
Polsce w budowie znajduje się około 2 mln mkw. powierzchni magazynowych i przemysłowych.
Zobacz więcej

POPYT:

Zainteresowanie najemców nowymi powierzchniami jest bardzo duże. Obecnie w Polsce w budowie znajduje się około 2 mln mkw. powierzchni magazynowych i przemysłowych. Fot. Bloomberg

Ubiegłoroczne dane napawają deweloperów optymizmem — spodziewają się, że ten pozytywny trend utrzyma się na rynku magazynowym również w 2019 r. Dużą szansą dla sektora jest rozwój branży e-commerce: silny rynek konsumencki i zmieniające się zwyczaje klientów napędzają sprzedaż online i popyt na nowe powierzchnie magazynowe.

— Spodziewamy się również kontynuacji silnego popytu na magazyny handlu detalicznego i branży logistycznej. Wzrost widoczny będzie szczególnie w głównych regionach magazynowych, ale ciągły rozwój sieci drogowej pozwala z optymizmem patrzeć również na wschodzące lokalizacje. Wciąż silny wzrost gospodarczy w Polsce powinien wspierać rynek, nawet jeśli jego tempo spadnie z ponad 5 proc. odnotowanych w trzecim kwartale — mówi Jarosław Czechowicz, dyrektor ds. zarządzania portfelem nieruchomości w Europie Środkowo- Wschodniej firmy Goodman.

Goodman niezmiennie planuje rozwijać swoje centra logistyczne na najważniejszych rynkach magazynowych w kraju (Polska Centralna, Warszawa, Górny i Dolny Śląsk, Kraków, Poznań), ale — jak podkreśla Jarosław Czechowicz — oferta BTS pozwala mu wybudować magazyny dostosowane do potrzeb klienta w całej Polsce.

Zachód, centrum, Śląsk

Atrakcyjność Polski dla wielu zagranicznych przedsiębiorstw podkreśla Piotr Bzowski, dyrektor ds. najmu i rozwoju P3 Logistic Parks w Polsce. Dowodem na to jest lokalizacja wielu centrów dystrybucyjnych firm z branży e-commerce w naszym kraju, szczególnie w pobliżu zachodniej granicy, skąd z powodzeniem obsługiwane są również dostawy na rynek niemiecki.

— Widzimy to doskonale na przykładzie parku P3 Poznań, gdzie w drugiej fazie tego projektu wybudujemy 230 tys. mkw. powierzchni. Obecnie prowadzimy rozmowy z pierwszymi potencjalnymi najemcami i liczę, że po ich pozytywnym sfinalizowaniu pierwszy obiekt uda nam się zrealizować już w przyszłym roku — mówi Piotr Bzowski.

Strategia P3 zwraca się w kierunku miejsc, które mają potencjał międzyregionalny — m.in. w Poznaniu, Warszawie czy Piotrkowie. Bardzo duży potencjał firma dostrzega na Śląsku. Wynika on m.in. z dużej liczby przedsiębiorstw, które chętnie się tam lokują, a także ze znacznej poprawy dostępności transportowej za sprawą ukończenia budowy autostrady A1. Kolejną atrakcyjną lokalizacją jest dla P3 Polska Centralna, gdzie firma już ma park P3 Piotrków w okolicach Piotrkowa Trybunalskiego, a teraz przygląda się okolicom Łodzi. Z kolei Segro zakłada na 2019 r., podobnie jak dotychczas, realizację projektów wyłącznie w szczególnie atrakcyjnych miejscach: regionach, w których znajdują się największe aglomeracje oraz najważniejsze szlaki komunikacyjne i węzły transportowe.

— W pierwszych dwóch kwartałach 2019 r. planujemy oddanie do użytku trzech obiektów o łącznej powierzchni prawie 20 tys. mkw. w Segro Industrial Park Wrocław, Segro Logistics Park Stryków i Segro Logistics Park Łódź — mówi Magdalena Szulc, dyrektor Segro na Europę Centralą.

Na Wschodzie

Zainteresowanie inwestycjami magazynowymi na rynkach wschodzących dotyczy całej Polski, a zwłaszcza regionów wschodnich.

65937540-8c2f-11e9-bc42-526af7764f64
Nieruchomości
Najważniejsze informacje z branży nieruchomości mieszkaniowych i komercyjnych. Wiadomości, komentarze i analizy rynkowe.
ZAPISZ MNIE
Nieruchomości
autor: Dominika Masajło, Paweł Berłowski
Wysyłany raz w tygodniu
Najważniejsze informacje z branży nieruchomości mieszkaniowych i komercyjnych. Wiadomości, komentarze i analizy rynkowe.
ZAPISZ MNIE

Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa.

Kliknij w link w wiadomości, aby potwierdzić subskrypcję newslettera.
Jeżeli nie otrzymasz wiadomości w ciągu kilku minut, prosimy o sprawdzenie folderu SPAM.

— Rynek otrzymał zupełnie nowe możliwości, dzięki zainaugurowaniu przez Panattoni Europe centrów dystrybucyjnych w nowych miejscowościach — np. w Kielcach i Białymstoku — mówi Robert Dobrzycki, dyrektor generalny Panattoni Europe.

Panattoni Europe zamierza nadal dostarczać na rynek zróżnicowane obiekty magazynowe lub produkcyjne w formułach na wynajem, bądź na własność i rozwijać własne parki na głównych rynkach. Jako pierwszy z deweloperów uruchomił nowoczesne centra dystrybucyjne na rynkach wschodzących, takich jak Lublin, Toruń, Bydgoszcz, Kielce, Szczecin, Zielona Góra czy Białystok.

Ostatnia mila

W 2018 r. Panattoni Europe poszerzył ofertę branży powierzchni magazynowych o City Logistics, wpisanych w etap ostatniej mili.

— W Polsce wystartowaliśmy z pięcioma projektami — City Logistics Warsaw I i II, Warsaw Airport, City Logistics Wrocław I oraz Łódź I i zainwestowaliśmy dotychczas 65 mln EUR. W przyszłości wartość ta wzrośnie do 1,2 mld EUR i będzie dotyczyła rynków również w Niemczech, w Wielkiej Brytanii i w Czechach — mówi Robert Dobrzycki.

Wzrost zainteresowania najemców obiektami typu City Logistics dostrzegł też MLP Group.

— Spodziewamy się dalszego wzrostu popytu na takie powierzchnie, dlatego będziemy przygotowywali ofertę w tym zakresie. Naszą strategią pozostaje ponadto inwestowanie na głównych regionach magazynowych w kraju oraz ekspansja na rynku niemieckim — mówi Agnieszka Góźdź, dyrektor działu sprzedaży MLP Group.

Także spekulacyjne

Jak przypuszcza Agnieszka Góźdź, w 2019 r. nadal część inwestycji w sektorze magazynowym będzie realizowanych spekulacyjnie. Przy utrzymującym się niskim wskaźniku pustostanów takie podejście deweloperów jest uzasadnione ekonomicznie z racji możliwości osiągania wyższych marż. Prologis planuje w 2019 r. rozpoczęcie budowy siedmiu obiektów o całkowitej powierzchni ponad 200 tys. mkw. w rejonie Warszawy oraz w Łodzi, Wrocławiu i Poznaniu.

— Dywersyfikujemy ofertę, obserwując trendy na rynku, dlatego wśród realizowanych obecnie inwestycji znajdują się zarówno projekty typu build-to-suit, jak i inwestycje spekulacyjne, które rozwijamy w rejonach o stabilnym popycie i ograniczonej podaży. Na terenie powstającego Prologis Park Poznań III, którego powierzchnia docelowo osiągnie 60 tys. mkw., rozpoczęliśmy budowę magazynu typu Small Business Unit (SBU). Realizujemy inwestycje magazynowe znajdujące się w granicach najlepiej prosperujących miast w kraju — właśnie kończymy budowę pierwszego zaprojektowanego w technologii BIM budynku magazynowego o powierzchni 16,5 tys. mkw. w Prologis Park Łódź — wymienia Paweł Sapek, wiceprezes i szef Prologis w Polsce.

Dzieje się

Trend wzrostowy na rynku nieruchomości magazynowo-przemysłowych wpływa na strategie nie tylko deweloperów. Międzynarodowa firma doradcza Savills utworzyła pod koniec 2018 r. zespół doradztwa inwestycyjnego w sektorze nieruchomości magazynowych i przemysłowych. Firma zatrudniła trzech nowych ekspertów. Z kolei firma Axi Immo została nowym członkiem międzynarodowej sieci firm specjalizujących się w sektorze nieruchomości logistycznych IRELS.

Sprawdź program konferencji "S&OP * Planowanie biznesowe * Prognozy * Strategia działanie", 27-28 lutego 2018 r., Warszawa >>

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Paweł Berłowski

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy