Kosztowna restrukturyzacja w Unilever

Kozmana Magdalena, Reuters
opublikowano: 2000-02-23 00:00

Za granicą

Kosztowna restrukturyzacja w Unilever

Unilever, holenderski koncern produkujący artykuły spożywcze, chemiczne i kosmetyczne, ogłosił plan restrukturyzacyjny, którego koszt wynosi 5 mld EUR (20,3 mld zł). W ciągu pięciu lat Unilever zwolni około 25 tys. osób, co stanowi 10 proc. ogólnego zatrudnienia. Największe zwolnienia zostaną przeprowadzone w Europie, Ameryce Północnej i Południowej.

Po przeprowadzeniu restrukturyzacji koncern zaoszczędzi rocznie 1,5 mld EUR (6,1 mld zł). W 2004 roku jego marża operacyjna ma wzrosnąć do 15 proc. z obecnych 11,1. Unilever chce w ten sposób osiągnąć poziom zysków porównywalny z konkurencją, wśród której najsilniejszy jest Procter & Gamble. W ostatnim kwartale 1999 roku zyski holenderskiego koncernu wzrosły zaledwie o 2 proc., podczas gdy amerykański P & G poprawił swoje wyniki w tym okresie o 11 proc., a francuski Danone — o 14 proc.

Unilever zainwestuje 1,5 mld EUR (6,1 mld zł) w promocję 400 głównych z 1600 marek. Bloomberg, MAK

Lufthansa i Deutsche Post: fuzja logistyki

Niemieckie linie lotnicze Lufthansa negocjują z Deutsche Post fuzję swoich logistycznych spółek: DHL International, Lufthansa Cargo i Air Express International — doniósł wczoraj „Financial Times”. Deutsche Post i Lufthansa posiadają po 25 proc. (plus jedną akcję) udziałów w DHL. AEI został kupiony w ubiegłym roku przez Deutsche Post.

Jeżeli transakcja dojdzie do skutku, powstanie największa na świecie grupa, zajmująca się dostarczaniem przesyłek drogą powietrzną. Obroty nowego koncernu wyniosą około 17 mld DEM (35 mld zł), czyli będą większe od obecnych obrotów amerykańskich Federal Express i United Parcel Services oraz australijskiego TNT.

Negocjacje mają zakończyć się do kwietnia tego roku. W nowej spółce Lufthansa ma posiadać 40 proc. udziałów, zaś Deutsche Post — 60 proc. Inny scenariusz zakłada stworzenie holdingu, to jednak może okazać się mniej korzystne ze względów podatkowych.

Ani Deutsche Post, ani Lufthansa nie chciały komentować wiadomości podanych przez ,,Financial Times”. MAK

Endesa zakłada internetowy portal

Endesa, największa spółka energetyczna w Hiszpanii, stworzy wraz z amerykańskim Commerce One internetowy serwis dla biznesu w Europie, Ameryce Łacińskiej i Północnej Afryce. Endesa zachowa około 80 proc. udziałów w przedsięwzięciu, w którym uczestniczyć będzie także PricewaterhouseCoopers. W przyszłości do spółki mogą dołączyć klienci Commerce One, do których należą: British Telecommunications, Nippon Telephone & Telegraph, General Motors, Royal Dutch Shell i Deutsche Telekom. Endesa spodziewa się, że rocznie będzie obsługiwała około 13 mln zamówień. Reuters, MAK

HypoVereinsbank ogłasza mniejsze zyski

Zysk netto HypoVereinsbank, jednego z udziałowców polskiego Banku Przemysłowo-Handlowego, był mniejszy w 1999 r. o 43,5 proc. w porównaniu z 1998 r. Drugi pod względem wielkości bank na niemieckim rynku zapowiedział, że w tym roku zmniejszy do poniżej 1 mld EUR (4,06 mld zł) zabezpieczenia przed złymi kredytami. W 1999 r. wzrosły one o 49 proc. — do 2,5 mld EUR (10,15 mld zł). Afera ze złymi kredytami spowodowała w październiku 1999 r. utratę pracy przez siedmiu dyrektorów banku. HypoVereinsbank spodziewa się, że w tym roku nic już nie zagrozi jego zyskom. Reuters, MAK

OECD: źle z prywatyzacją w Norwegii

Organizacja Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) zganiła Norwegię za zbyt wolną prywatyzację sektora bankowego, telekomunikacyjnego i naftowego. W grudniu norweski parlament zdecydował o połączeniu w grupę głównych banków norweskich, tak by w powstałym holdingu rząd zachował przynajmniej jedną trzecią udziałów. OECD skrytykowała takie rozwiązanie, uznając, że silna obecność państwa w branży bankowej pogorszy jej konkurencyjność.

Norwegia została jednak pochwalona za plany częściowej prywatyzacji Statoil i Telenora. Reuters, MAK

Deutsche Telekom sprzedaje sieć kablową

Deutsche Telekom sprzeda 55 proc. udziałów w swojej sieci kablowej obejmującej Północną Nadrenię-Westfalię amerykańskiej grupie inwestycyjnej Callahan Assosiates International. Ceny transakcji nie podano. Westfalska sieć kablowa ma 4,2 mln abonentów. Nowy właściciel będzie musiał prawdopodobnie zainwestować około 2,5 mld USD (10,2 mld zł) w jej unowocześnienie. DT chce sprzedać dziewięć regionalnych sieci kablowych, ponieważ wymagają tego przepisy Unii Europejskiej o ochronie konkurencji. Według analityków, sieci kablowe należące do niemieckiego telekomu są warte około 14 mld USD (57,4 mld zł). Uzyskane w ten sposób fundusze DT chce przeznaczyć na dalszą ekspansję w Europie i Stanach Zjednoczonych. O sprzedaży kolejnych sieci DT rozmawia m.in. z UPC i brytyjskim Klesch & Co. Bloomberg, TK