Czytasz dzięki

Lawety wciskają gaz

opublikowano: 06-10-2020, 22:00

We wrześniu Polacy zarejestrowali o 8 proc. więcej sprowadzonych używek niż rok wcześniej. Najwięcej — 12-latków z Niemiec.

W dziewiątym miesiącu 2020 r. zarejestrowano nad Wisłą ponad 88,6 tys. używanych samochodów osobowych i dostawczych (o dmc do 3,5 t) sprowadzonych z zagranicy. To o 8 proc. więcej niż rok temu i ponad dwa razy więcej, niż wynosi liczba wrześniowych rejestracji nowych aut (43,2 tys.). Wrzesień był pod tym względem najlepszym miesiącem roku. Mimo rosnącej liczby importowanych aut rynek nie odbił jeszcze po pandemicznym załamaniu. W ciągu trzech kwartałów tego roku do Polski wjechało 630,5 tys. eksploatowanych samochodów, o 17,5 proc. mniej niż w analogicznym okresie 2019 r. Czy wrześniowy wzrost importu to reakcja na niedawne zapowiedzi podniesienia podatku akcyzowego od sprowadzanych używanych aut?

— Raczej nie. Zapowiedzi są mgliste i brakuje konkretów. Przyczyn wzrostu upatruję raczej w powolnym powrocie importu do sytuacji sprzed pandemii. Oczywiście jeśli pojawią się konkretne propozycje rozwiązań, import drastyczniewzrośnie. Podobna sytuacja miała miejsce pod koniec 2016 r. Zapowiedzi zmiany przepisów w listopadzie zaowocowały ponad 100-tysięcznym wynikiem importu w grudniu — mówi Wojciech Drzewiecki, prezes Samaru.

Średni wiek sprowadzonych do Polski w tym roku pojazdów wyniósł 11 lat i 11 miesięcy. W większości (51,6 proc.) są to auta napędzane silnikami benzynowymi. Diesle stanowią nieco ponad 48,1 proc., a elektryki 0,13 proc. rynku sprowadzanych aut. Wyraźnie zwiększa się zainteresowanie samochodami sprowadzanymi z Ameryki Północnej. Import ze Stanów Zjednoczonych wzrósł w ciągu roku o 13 proc., a z Kanady — aż o 40,2 proc. Niezmiennie jednak najchętniej importujemy używane auta z Niemiec. Z tego kierunku przyjechało w tym roku niemal 52 proc. używanych samochodów. Kolejna w zestawieniu Francja ma już tylko niespełna 10-procentowy udział w imporcie.

We wrześniu Niemcy wyprzedziły Stany Zjednoczone i zostały najważniejszym źródłem importu używanych samochodów elektrycznych do Polski. Sprowadzono ich, odpowiednio, 228 i 201. To głównie zasługa rosnącej popularności modeli BMW i3, ale także modeli Tesli.

Cztery kółka
Newsletter na temat rynku motoryzacyjnego: premiery, nowości, branżowe ciekawostki.
ZAPISZ MNIE
×
Cztery kółka
autor: Łukasz Ostruszka
Wysyłany co dwa tygodnie
Łukasz Ostruszka
Newsletter na temat rynku motoryzacyjnego: premiery, nowości, branżowe ciekawostki.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marcin Bołtryk

Polecane