Spółka Listonic działalność rozpoczynała od własnej aplikacji – listy zakupów o takiej samej nazwie. Z czasem portfolio rozszerzała o kolejne, wspierające użytkowników w codziennym życiu cyfrowe narzędzia. Mowa o aplikacjach: Momly dla kobiet w ciąży oraz Waterful, przypominającej o nawadnianiu organizmu. Do tej grupy produktów firma dopisała w ostatnich miesiącach nowy biznes - serwis sportowy Fangol.pl, który przejęła 10 lat po jego rynkowym starcie. Ma plan reaktywacji projektu. Liczy, że uda się przywrócić dobrą kondycję serwisu sprzed lat.
Reaktywacja sportowego serwisu Fangol
Filip Miłoszewski, współzałożyciel Listonica, przyznaje, że Fangol w chwili negocjowania warunków umowy i akwizycji był w nie najlepszej kondycji, choć nadal miał grupę wiernych odbiorców.
- Fangol, który publikuje piłkarskie newsy w krótkiej formie, wykorzystując obrazki, wideo i memy, przez lata mocno angażował odbiorców. Niegdyś był jednym z czołowych tego typu serwisów w Polsce. Nadal przez sporą grupę internautów jest pozytywnie kojarzony i lubiany. Po dwumiesięcznej przerwie powrócił, aby lipcu 2023 r. dotrzeć do 150 tys. użytkowników, miesięczna liczba odsłon wyniosła 2,3 mln – mówi Filip Miłoszewski.
Dane z badania Gemius/PBI z października 2017 r., opublikowane przez Wirtualnemedia, wskazują, że Fangol miał wówczas niecałe 172 tys. użytkowników i miesięczną liczbę odsłon na poziomie blisko 6,2 mln. W październiku 2018 r. nastąpił już spadek: 104 tys. użytkowników i nieco ponad 5,2 mln odsłon.
Dla Listonica Fangol był okazją inwestycyjną (wartość transakcji nie została upubliczniona). Charakter sportowego serwisu mocno odbiega od dotychczasowych zainteresowań firmy. Listonic może jednak wesprzeć Fangola zapleczem, zasobami, kompetencjami technologicznymi i sprzedażowymi.
- Fangol ma znaną markę, a także dużą grupę kibiców sportowych, którzy przez lata korzystali z serwisu i nadal darzą go sporym sentymentem. Udało nam się zrekrutować do redakcji zespół w oryginalnym składzie i chcemy przywrócić go do dawnej świetności – mówi Filip Miłoszewski.
Plany umocnienia Listonica na rynku
Grupa, w skład której wchodzą dwie spółki – Listonic i Listonic Consulting, w 2022 r. wypracowała 16 mln zł przychodów i rok zakończyła z zyskiem na poziomie ok. 1 mln zł. Trzon biznesu stanowi aplikacja Listonic, ale firma czerpie przychody także z pozostałych produktów i zewnętrznej działalności usługowej, w tym pracy przy tworzeniu rozwiązań IT i aplikacji mobilnych (np. dla Liska czy Rossmanna).
Lista zakupowa Listonic doczekała się 42 wersji językowych, aplikacja została pobrana łącznie ponad 15 mln razy, z czego 2 mln pobrań pochodzi ze Stanów Zjednoczonych.
- Chcemy nadal utrzymywać Listonica wysoko w kategorii list zakupowych, będziemy rozwijać produkt wyposażając go w dodatkowe funkcjonalności. Użytkownicy aplikacji stali się bardziej wymagający i oczekują kompleksowych rozwiązań. Planujemy udostępniać naszym użytkownikom m.in. gazetki promocyjne oraz autorskie zestawienia bieżących promocji w sklepach, dopasowanych do ich indywidualnych oczekiwań. Niedawno zintegrowaliśmy Listonica z platformą Kcalmar, łączącą pacjentów z dietetykami – listy zakupowe mogą być elementem zmiany nawyków żywieniowych. Chcemy w przyszłości przeprowadzić więcej podobnych integracji – zapowiada Filip Miłoszewski.