Zgodnie z danymi HSBC opracowanymi przez S&P Global, we wrześniu 2025 r. wskaźnik PMI dla usług w Indiach spadł do 60,9 punktu z 62,9 punktu w sierpniu, kiedy to osiągnął 15-letnie maksimum. Wynik ten okazał się również nieco niższy od wstępnego szacunku (61,6 punktu).
Mimo wyhamowania, poziom indeksu nadal pozostaje znacznie powyżej granicy 50 punktów, która oddziela wzrost od spadku aktywności gospodarczej. Oznacza to, że indyjski sektor usług nadal rozwija się w solidnym tempie, osiągając drugi najwyższy poziom aktywności od 13 miesięcy.
Eksperci wskazują, że wysoki popyt wewnętrzny oraz inwestycje w nowe technologie wciąż napędzają rozwój sektora, choć część firm boryka się z rosnącą konkurencją i presją na obniżanie kosztów.
Słabszy popyt z zagranicy
Podindeks nowych zamówień utrzymał się na wysokim poziomie, choć był niższy niż w sierpniu. Wzrost zamówień zagranicznych wyraźnie zwolnił – eksport usług rósł najwolniej od marca.
Firmy wskazały, że konkurencja cenowa ze strony zagranicznych dostawców ogranicza ich możliwości zwiększania sprzedaży poza Indiami. Mimo to, przedsiębiorstwa pozostają pewne przyszłości – poziom optymizmu wzrósł do najwyższego od pół roku.
Presja inflacyjna wyhamowuje
Presja kosztowa również zaczęła słabnąć. Zarówno koszty nakładów, jak i ceny usług rosły wolniej niż w sierpniu. Firmy przenosiły wzrost kosztów na klientów w najmniejszym stopniu od marca, co świadczy o łagodzeniu presji inflacyjnej.
Zgodnie z oficjalnymi danymi, inflacja w Indiach wzrosła w sierpniu do 2,07 proc. z 1,61 proc. w lipcu, przerywając dziewięciomiesięczny trend spadkowy. Wciąż jednak mieści się ona w docelowym przedziale 2–6 proc. wyznaczonym przez Bank Rezerw Indii (RBI).
Podczas posiedzenia 1 października RBI utrzymał kluczową stopę repo na poziomie 5,50 proc., uznając obecną politykę pieniężną za odpowiednią dla stabilizacji wzrostu i cen.