Lufthansa walczy o LOT

Magdalena Kozmana
opublikowano: 1999-05-26 00:00

Lufthansa walczy o LOT

Star i Oneworld mają chrapkę na 10 proc. akcji polskiego przewoźnika

PO SĄSIEDZKU: Negocjacje z niemieckim przewoźnikiem są daleko zaawansowane, jednak Hans Scheller, dyrektor przedstawicielstwa tej linii w Polsce, nie chce wyjawiać ich szczegółów.

Ostrą walkę o 10 proc. akcji Polskich Linii Lotniczych LOT zapowiadają dwa światowe alianse: Oneworld i Star. Wiodącą rolę odgrywają w nich dwie linie: British Airways i Lufthansa. Zarząd LOT-u opowiada się za Oneworld. Luft-hansa nie da jednak łatwo za wygraną. O wszystkim rozstrzygnie proponowana cena za 10-proc. pakiet.

W ubiegły piątek Ministerstwo Skarbu Państwa zaprosiło do rokowań firmy zainteresowane zakupem 10 proc. akcji PLL LOT, o wartości nominalnej 100 zł za sztukę. Linie lotnicze, zainteresowane prywatyzacją polskiego przewoźnika, muszą złożyć oferty do 23 lipca. Wśród nich znajdą się British Airways, Lufthansa oraz prawdopodobnie American Airlines i SAS.

— Chociaż zarząd opowiedział się półtora roku temu za aliansem Oneworld i rozpoczął negocjacje z BA, ostateczną decyzję podejmie rząd. Pakiet akcji LOT-u może zostać sprzedany kilku liniom, pod warunkiem, że będą należały do jednego aliansu — powiedział Marek Sidor, wiceprezes zarządu PLL LOT.

Jeden z dwóch

BA są najbardziej zaawansowane w negocjacjach z polskim przewoźnikiem, poza tym ich partnerem w aliansie są AA, z którymi LOT ściśle współpracuje na rynku amerykańskim. Z drugiej strony znajdują się Lufthansa i SAS — mocno osadzone w naszym regionie.

— Obserwujemy prywatyzację PLL LOT z wielkim zainteresowaniem — powiedziała wczoraj powściągliwie agencji Reutersa Monica Goebel, rzecznik prasowy Lufthansy.

10 proc. akcji PLL LOT to tylko wstęp do dalszej ekspansji inwestora strategicznego. MSP chce bowiem, by partner LOT-u podwyższył kapitał akcyjny spółki o 30- -50 proc. Obecnie wynosi on 207,2 mln zł, a potrzeby finansowe ocenia się nawet na 1 mld zł.

Być może na giełdę

W przyszłości dojdzie więc do nowej emisji akcji, którą może w całości objąć inwestor strategiczny, jego partnerzy z aliansu lub inne instytucje finansowe. Akcje mogą też trafić na giełdę, jeżeli inwestor uzna, że jest to właściwy moment.

Organizator

Puls Biznesu

Autor rankingu

Coface

Partner strategiczny

Alior

Partnerzy

GPW Orlen Targi Kielce