Czytasz dzięki

Luka płatnicza zagrożeniem dla firm

opublikowano: 28-09-2020, 22:00

Problem zatorów płatniczych rośnie w całej Europie. To utrudnia wielu firmom szanse na przetrwanie w czasie pandemii.

Europejscy przedsiębiorcy szykują się na recesję — wynika z raportu firmy Intrum dotyczącego płatności. Czytamy w nim, że z powodu opóźnionych płatności najbardziej w czasie pandemii ucierpiały firmy z sektora nieruchomości i budownictwa. Aż 41 proc. spółek z tych branż twierdzi, że zaakceptowało dłuższe terminy zapłaty, żeby uniknąć bankructwa.

Średnia europejska dla wszystkich branż wynosi 35 proc. Recesja będzie miała poważny wpływ także na działalność firm z branży hotelarsko-wypoczynkowej. Tak twierdzi 42 proc. spółek z tej branży. To najwyższy wynik wśród jedenastu branż analizowanych przez Intrum.

Przedsiębiorcy byli także pytani o to, jakie działania podejmują w walce ze skutkami pandemii. Aż 38 proc. firm w celu uchronienia się przed recesją planuje zredukować koszty działalności, a 35 proc. deklaruje, że będzie bardziej ostrożnie podchodzić do zaciągania zobowiązań finansowych. Jeżeli chodzi o przedsiębiorstwa w Polsce, odsetek respondentów, którzy udzielili podobnych odpowiedzi, wynosi odpowiednio 28 proc. i 34 proc. Ponadto 29 proc. firm w Europie chce ograniczyć rekrutacje, podczas gdy rok temu takie plany miało 18 proc. respondentów. W Polsce o zmniejszeniu liczby nowozatrudnionych osób myśli 25 proc. spółek. 43 proc. respondentów dostrzega, że w ciągu następnych dwunastu miesięcy wzrośnie ryzyko ze strony dłużników, a 19 proc. uważa, że ten wzrost będzie znaczący.

— Firmy znajdują się pod coraz większą presją z powodu gorszej płynności finansowej. Dlatego wiele z nich szuka alternatywnych sposobów na uwolnienie gotówki — zwraca uwagę Mikael Ericson, prezes Intrum.

Blisko połowa przedsiębiorców (46 proc.) przyznaje, że powiększająca się luka płatnicza (czyli różnica między oferowanymi terminami płatności a czasem, w którym klienci realnie regulują zobowiązania) jest rzeczywistym ryzykiem dla ich zrównoważonego rozwoju. W Polsce tak twierdzi 49 proc. pytanych spółek. Ponadto aż 51 proc. europejskich firm uważa, że luka płatnicza stanowi zagrożenie dla ich przetrwania w czasie pandemii. Przed kryzysem, w 2019 r., takiej odpowiedzi udzieliło 35 proc. badanych.

— Pomimo wysiłków firm czas między uzgodnionym terminem płatności a faktycznym momentem, w którym jest dokonywana, wydłuża się w całej Europie. Jest to coraz większy problem, bo stawia przedsiębiorstwa w trudnej sytuacji finansowej. Wyjście z impasu może zająć europejskim podmiotom sporo czasu — mówi Mikael Ericson.

Raport Intrum powstał na podstawie danych zebranych z prawie 10 tys. firm z 11 branż i 29 europejskich krajów. Badanie zostało przeprowadzone w maju.

Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
×
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Sylwia Wedziuk

Polecane