MAGO podsumowuje rok: Konsekwencja na zmiennym rynku

Partnerem publikacji jest MAGO
opublikowano: 2025-12-18 11:56

Handel stoi przed wieloma wyzwaniami. Technologia splata się z tradycją, a niepewność gospodarcza staje się nową normą. W tych okolicznościach Grupa MAGO umacnia swoją pozycję na rynkach Europy Zachodniej i kończy rok 2025 z wynikami, które pozwalają patrzeć w przyszłość z ostrożnym optymizmem. O sukcesach mijającego roku i ambitnych planach na 2026 mówią przedstawiciele zarządu polskiego lidera branży wyposażenia sklepów.

Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Po burzliwym okresie pandemii oraz wybuchu wojny w Ukrainie branża retail wciąż dochodzi do siebie. Skutki tych wydarzeń do dziś przekładają się na zauważalną niepewność w procesach inwestycyjnych i decyzyjnych największych sieci sklepów. Choć inflacja spada, a obniżające się stopy procentowe sprzyjają akcji kredytowej i inwestycjom, konsumenci wciąż odczuwają skutki drożyzny, co wpływa na ich zachowania zakupowe. Klienci stali się bardziej świadomi, oglądają każdą wydawaną złotówkę i mają znacznie wyższe oczekiwania wobec detalistów, co wymusza na sieciach handlowych konieczność ciągłego wyróżniania się na tle konkurencji oraz optymalizacji swoich formatów sprzedaży. Zmienił się również paradygmat prowadzenia biznesu. Przez lata rynek skupiał się na wzroście sprzedaży, jednak obecnie biznes przestawił się w stronę optymalizacji kosztów.

- Najwięksi gracze, co jest zauważalną coraz częściej praktyką, zamiast akceptować roczne plany inwestycyjne, podejmują decyzje z kwartału na kwartał, uzależniając je od bieżących rezultatów, które głównie wynikają z czynników zewnętrznych na poziomie krajowym i międzynarodowym. Dla takich dostawców jak MAGO oznacza to konieczność funkcjonowania w warunkach sporych turbulencji, gdzie nagłe wstrzymanie inwestycji przez dużą sieć handlową wymaga elastycznego zarządzania zasobami, których odbudowa w przypadku redukcji byłaby niezwykle trudna i kosztowna – przekonuje Robert Okoński, dyrektor ds. komercji, członek zarządu Grupy MAGO.

Ciekawym zjawiskiem obserwowanym przez zarząd MAGO jest postępująca adaptacja nowych technologii przez tradycyjny handel i rola Polski jako trendsettera na tym polu. Detaliści poszukują też rozwiązań, które pozwolą im uzupełnić braki kadrowe, z którymi handel zmaga się od kilku lat. Tu z pomocą także przychodzi technologia, oferując sklepom zintegrowane strefy płatności, systemy regałowe wymagające mniejszej pracy przy zatowarowaniu oraz narzędzia umożliwiające efektywne, skuteczne zarządzanie zmianą cen.

- Polska niezwykle szybko wprowadza i testuje innowacje, takie jak zautomatyzowane, bezobsługowe strefy płatności czy automatyzacja płatności gotówkowych, wyprzedzając pod tym względem wiele krajów Europy Zachodniej. Wynika to między innymi z renesansu gotówki. Wbrew wcześniejszym przewidywaniom o całkowitym przejściu na płatności cyfrowe, gotówka wraca do łask, co widać na przykładzie krajów skandynawskich, które obecnie zachęcają do jej posiadania ze względów m.in. szeroko pojętego bezpieczeństwa – wyjaśnia Paweł Ziębaczewski, prezes MAGO.

Firma intensywnie inwestuje w innowacyjne technologie automatyzacji procesów sprzedażowych już od dekady, które realnie rozwiązują kluczowe problemy sieci i wpisują się z zauważalny trend transformacji technologicznej i cyfrowej branży. Centralnym punktem oferty technologicznej MAGO jest zaawansowany ekosystem rozwiązań automatycznych i hybrydowych, które zmieniają doświadczenie zakupowe klienta na żywo.

MAGO rozwija linię sklepów automatycznych. Należą do niej 2 produkty - automatyczna witryna sklepowa Nexto Display oraz automatyczny sklep Nexto Select, które po 2 latach pilotażu w najbardziej uczęszczanych miejscach Warszawy, są gotowe do komercjalizacji. Co istotne, po fazie testów oferta ta ewoluowała z pojedynczych placówek w stronę kompletnego modelu biznesowego automatycznej sieci sklepów, który obejmuje zaprojektowany od podstaw łańcuch dostaw i logistykę. Krótko ujmując rozwiązanie stanowiące dodatkowy nowoczesny kanał sprzedaży. Dzięki tym rozwiązaniom merchanci będą mogli umieszczać swoje placówki w najbardziej atrakcyjnych lokalizacjach, nie wymagających dużych przestrzeni oraz personelu.

Równie rewolucyjne podejście firma stosuje w obszarze komunikacji z klientem w miejscu sprzedaży, określanej mianem Digital signage 2.0. Poza inteligentną mobilną kasą bezobsługową, która wyświetla mapę sklepu i aktualne promocje, a także skanuje produkty umieszczane w nim, MAGO dostarcza rozwiązanie, w którym również wózek sklepowy staje się mobilnym nośnikiem treści i interakcji (np. w supermarketach i marketach DIY), a w mniejszych formatach, jak drogerie, inteligentny koszyk działa jako sensor aktywujący spersonalizowane komunikaty na ekranach przy regałach. System ten, wspierany przez inteligentne półki i standy, działa jak CRM na żywo, dostarczając klientom informacje o nowościach i promocjach dokładnie w momencie podejmowania decyzji zakupowej przy półce.

Inwestycyjna ofensywa i francuski sukces

Mimo wyzwań rynkowych, 2025 rok był dla Grupy MAGO czasem intensywnych działań i strategicznych inwestycji, które miały na celu nie tylko utrzymanie pozycji lidera wyposażenia powierzchni handlowych w Polsce i Europie, ale także przygotowanie gruntu pod przyszłe wzrosty. Firma zauważa rosnący trend „made in Europe”, wynikający często z przyjętych strategii klientów, jako odpowiedź na zewnętrzne czynniki geopolityczne. Stanowi to szansę dla europejskich producentów i integratorów, gwarantujących bezpieczeństwo i ciągłość łańcucha dostaw.

W tym celu firma przeszła w ostatnich miesiącach istotne zmiany zarządcze, formując nowy zespół dyrektorów wykonawczych oraz konsolidując strukturę grupy w celu uzyskania większej synergii i lepszego wykorzystania potencjału poszczególnych spółek.

- Dzięki temu MAGO wychodzi do kluczowych klientów z kompleksową ofertą całego ekosystemu, obejmującą zarówno fizyczne wyposażenie, jak i zaawansowane rozwiązania technologiczne oraz marketingowe – mówi prezes Paweł Ziębaczewski.

Jednym z najważniejszych wydarzeń inwestycyjnych mijającego roku było dla Grupy zakończenie rozbudowy fabryki spółki MGL w Rawie Mazowieckiej. Inwestycja ta, warta łącznie z parkiem maszynowym około 30 mln złotych, pozwoliła na podwojenie mocy produkcyjnych w zakresie techniki magazynowej. Nowa hala produkcyjna została wyposażona w nowoczesne linie, co jest elementem szerszej strategii automatyzacji procesów wytwórczych w celu uniezależnienia się od wahań na dynamicznie zmieniającym się rynku. Równolegle firma inwestowała w bezpieczeństwo energetyczne i operacyjne, przeznaczając środki na magazyny energii, instalacje fotowoltaiczne, stacje transformatorowe oraz najnowocześniejsze systemy przeciwpożarowe, co jest kluczowe dla spełnienia rygorystycznych wymogów stawianych przez globalnych partnerów handlowych. Dzięki temu grupa MAGO poprzez świadome i celowane inwestycje może konkurować na nowych rynkach i kontynentach, stając się firmą o coraz mocniejszym i skutecznym zasięgu międzynarodowym. Już ponad połowa przychodów Grupy pochodzi z rynków zagranicznych.

Grupa umocniła swoją obecność na rynkach „starej Europy”. Potwierdzeniem sukcesu, jaki Spółka osiągnęła na rynku francuskim, jest otrzymanie prestiżowego tytułu eksportera roku we Francji.
Po zbudowaniu silnej pozycji na rynkach włoskim i francuskim, w mijającym roku firma uruchomiła oddział odpowiedzialny za obsługę Hiszpanii i Portugalii.

- To wyróżnienie jest zwieńczeniem 15 lat naszej obecności na wymagającym rynku francuskim, gdzie MAGO zbudowało bardzo silną pozycję i cieszy się zaufaniem największych sieci handlowych, będąc pierwszą firmą spoza Francji o tak znaczącym zaufaniu Klientów i rynku – mówi prezes MAGO.

Rok 2025 przyniósł również konkretne ruchy w obszarze fuzji i przejęć. Firma sfinalizowała akwizycję podmiotu technologicznego, z którym współpracowała od kilku kwartałów, a w końcówce roku dopina kolejną transakcję, tym razem dotyczącą wejścia w zupełnie nową branżę, niezwiązaną bezpośrednio z retailem.

- Te działania mają na celu dywersyfikację portfela i zwiększenie bezpieczeństwa całej grupy. Finansowo rok zamknie się wzrostem przychodów, a prognozy na przyszłość zakładają dwucyfrową dynamikę wzrostu. Nie zapominamy jednak o dyscyplinie kosztowej, konsekwentnie realizując naszą strategię również w obszarze poprawy efektywności – wyjaśnia Robert Zdanowski, dyrektor finansowy i członek zarządu Grupy MAGO.

Rok EuroShopu i dywersyfikacji

Plany MAGO na 2026 r. są ambitne i wielowymiarowe, a ich centralnym punktem są targi EuroShop w Düsseldorfie. Dla branży wyposażenia sklepów jest to wydarzenie rangi olimpijskiej, odbywające się raz na trzy lata. Na powierzchni 1000 m kw. MAGO zaprezentuje się tam w dwóch odsłonach - na tradycyjnym stoisku oraz w hali technologicznej, pokazując pełne spektrum swoich możliwości. Główny nacisk zostanie położony na prezentację całego ekosystemu sklepowego, w tym rozwiązań hybrydowych łączących świat online i offline. Firma pokaże m.in. nową generację cyfrowej komunikacji z klientem w miejscu sprzedaży, która pozwala na dostarczanie spersonalizowanych treści i ofert na ekranach przy regałach lub na wózkach sklepowych, dokładnie w momencie, gdy klient podejmuje decyzję zakupową. Ponadto, po fazie intensywnych testów, zaprezentowana zostanie kompletna koncepcja automatycznego sklepu, obejmująca nie tylko samą placówkę, ale cały łańcuch dostaw i logistykę.

- To wydarzenie wyznaczy kierunki naszego rozwoju i inwestycji w najbliższych latach - komentuje Robert Okoński , dyrektor ds. komercji, członek zarządu Grupy MAGO.

Strategia na 2026 r. zakłada dalszą, intensywną ekspansję na rynkach zagranicznych. Kluczowymi kierunkami długoterminowego rozwoju będą Niemcy oraz Skandynawia. Ważnym elementem strategii pozostaje również Ukraina, gdzie pomimo trwającej wojny, MAGO utrzymuje swój oddział i strukturę, przygotowując się do intensywnego wsparcia odbudowy i rozwoju tego rynku po ustabilizowaniu sytuacji politycznej. Firma zamierza też wykorzystać pojawiające się okazje akwizycyjne, wynikające z problemów sukcesyjnych w europejskich firmach rodzinnych.

Istotnym novum w strategii na 2026 r. jest komercjalizacja technologii roll formingu poza branżą retail. MAGO zamierza wykorzystać swoje unikalne kompetencje w zakresie zaawansowanej obróbki stali, aby produkować komponenty dla innych sektorów gospodarki.

- Jest to świadomy ruch dywersyfikacyjny, mający na celu wypełnienie zwiększonych mocy produkcyjnych oraz uniezależnienie kondycji firmy od koniunktury w jednej tylko branży – wyjaśnia Robert Zdanowski.

Wewnątrz organizacji rok 2026 upłynie pod znakiem dalszej cyfryzacji i wdrażania sztucznej inteligencji. Po etapie szkoleń i budowania świadomości wśród pracowników firma planuje implementację narzędzi AI.

Zarząd MAGO stawia sprawę jasno – po okresie inwestycji w infrastrukturę i ludzi, nadchodzi czas monetyzacji tych zasobów i budowania trwałej przewagi konkurencyjnej na globalnym rynku.