Małe spółki dalej rosną, duże już nie

Łukasz Bugaj, DM BOŚ
opublikowano: 22-09-2014, 19:17

Miniony tydzień kończył się dla GPW w bardzo dobrych nastrojach, na co swój wpływ miała zapewne chęć wysokiego rozliczenia wrześniowej serii kontraktów.

Dzisiaj rozpoczęło się nowe trzymiesięczne rozdanie, już grudniowej serii. Za sprawą obaw o kondycję chińskiej gospodarki było ono spadkowe.

Dzisiejsza sesja dobitnie pokazała, że na warszawskim parkiecie współistnieją ze sobą dwa różne segmenty, na które wpływ mają odmienne czynniki. Mowa o sektorze spółek dużych, dla których ważny jest kapitał zagraniczny i którego wyniki nierzadko są bardziej uzależnione od globalnej gospodarki, a nie tej lokalnej. Drugi sektor to spółki mniejsze, którego notowania w większości zależą od kapitału krajowego i którego zyskowność w większym stopniu uzależniona jest od kondycji rodzimej gospodarki. Dzisiaj triumfy święcił ten drugi obszar rynku, co stało w wyraźnym kontraście do spadków widocznych w spektrum blue chipów.

Największym spółkom ciążyły zniżki cen miedzi, które negatywnie wpływały na wycenę akcji KGHM’u. Miedź z kolei taniała w wyniku obawy, że publikowany jutro wstępny odczyt wskaźnika PMI dla chińskiego przemysłu spadnie poniżej newralgicznego poziomu 50 pkt. Na dodatek w trakcie weekendowego spotkania ministrów finansów państw G20, przedstawiciel Państwa Środka stwierdził, że rząd nie zmieni prowadzonej polityki gospodarczej z powodu słabego odczytu pojedynczego wskaźnika. Inwestorzy zinterpretowali to jako niechęć do stymulacji gospodarki, mimo serii odczytów świadczących o jej nie najlepszej kondycji. Ostatecznie walory miedziowego konglomeratu straciły na wartości ponad 4% i to przy dużym obrocie, który wyniósł niemalże jedną trzecią całej dzisiejszej aktywności na rynku.

Zdecydowanie lepiej radziły sobie spółki mniejsze, których indeks WIG250 zyskał prawie 1% i to mimo coraz powszechniejszych opinii o możliwości przedłużenia się stagnacji gospodarczej w kraju. Jak widać inwestorzy są nieco innego zdania i sądzą, że mimo pewnego spowolnienia, krajowa gospodarki będzie dalej się rozwijała, a pomagać jej będzie wciąż prężny eksport.              

To musisz wiedzieć dziś rano
Codzienny newsletter z najważniejszymi informacjami dla inwestorów.
ZAPISZ MNIE
×
To musisz wiedzieć dziś rano
autor: Kamil Zatoński
Wysyłany codziennie
Kamil Zatoński
Codzienny newsletter z najważniejszymi informacjami dla inwestorów.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Łukasz Bugaj, DM BOŚ

Polecane