Od dekad scenariusz jest podobny. W kryzysie najmocniej obrywa branża marketingowa, tu nożyce tną bezwzględnie. W tym roku rynek reklamy realnie skurczy się o kilka procent. Najbardziej znani i doświadczeni marketingowcy w Polsce uważają jednak, że cięcie wydatków w tym segmencie w czasach dekoniunktury to wpadanie w błędne koło, zabijanie własnego biznesu, m.in. dlatego powołali do życia stowarzyszenie Marketing 4 Business (M4B). I przekonują, że efektywny marketing w kryzysie można wykorzystać nie tylko do kuszenia usługami parabankowymi.
Łatwo już było
— Jeszcze dekadę temu w świecie marketingu było prościej, wszyscy żyli w świecie wzrostu, sukcesu, prostych kalkulacji i prostych strategii. Od kilku lat to się dynamicznie zmienia, ogląda się każdy grosz przeznaczany na marketing. Niektórzy marketerzy nie byli przygotowani na te zmiany, nie wiedzieli, jak działać efektywnie z niższymi budżetami. To był egzamin, który nie wszyscy zdali. Marginalizacja marketingu wynika też z faktu, że za mało mówi się o firmach, gdzie marketing to dział odpowiedzialny za część biznesu, za analitykę, dane, utrzymanie klienta, a nie tylko za reklamę, którą trzeba zatwierdzić — przekonuje Wojciech Pronobis, prezes M4B, do niedawna szef marketingu w PZU.
Zdaniem Beaty Mońki, członkini stowarzyszenia i jednocześnie prezes Canal+ Cyfrowego, fakt, że marketingowcy mają coraz mniejszy udział w zarządzaniu biznesem,nie jest racjonalną zmianą, lecz krótkowzrocznością.
— W dobie koncentrowania się firm na konsumencie nie ma biznesu bez marketingu. A im lepsza korelacja między nimi, tym lepsze wyniki firmy — podkreśla Beata Mońka. Wtóruje jej ten, który podczas promocji w czasach bankowych łowów złapał całkiem sporo. Wojciech Sobieraj, bo o nim mowa, zrezygnował ze służbowego auta i przywilejów, byleby tylko utrzymać wysoki budżet na marketing.
Tyson z cukrem
Kolega Sobieraja z branży finansowej — Sebastian Buczek, prezes Quercus TFI, podkreśla, że Alior Bank to świetna promocja dobrej, marketingowej roboty. Ale w Quercusie nie zatrudnia speca od marketingu.
— Nie stać nas na to, więc to ja jestem nieoficjalnym szefem jednoosobowego działu marketingu. Promujemy się w mediach, dzieląc się specjalistyczną wiedzą. Jednak gdybyśmy mieli miliony jak Alior, nie zawahalibyśmy się ich użyć na dział marketingu. Obserwuję jednak, że wiele firm przesuwa teraz środek ciężkości na bezpośrednie wsparcie sprzedaży. Wolą dać premię handlowcom niż banery w internecie — przekonuje Sebastian Buczek.
Zdaniem Wojciecha Pronobisa, wielu menedżerów frustruje fakt, że długofalowe strategie marketingowe przestały się sprawdzać. W branży dominuje pogląd, że zamiast planowania warto nastawić się na adaptowanie się do zmiany, permanentne wykorzystywanie szans i luk. Tak jak robi to np. Wiesław Włodarski, właściciel FoodCare. Gdy nie tak dawno stracił prawa do produkcji energetyka Tiger, wielu postawiło na Włodarskim kreskę. Tymczasem małopolski przedsiębiorca wynajął Mike’a Tysona do promocji energetyka Black i reaktywował przysypaną kurzem markę Frugo. Sprzedaż idzie świetnie, choć oba napoje to głównie woda i cukier. I marketing w szerokim tego słowa znaczeniu, od organizacji działu handlowego po baner na wieżowcu w centrum Warszawy.
— Marketing jest najważniejszy. Korporacje mają nad nami przewagę ludzi i pieniędzy, my musimy być bardziej pracowici i kreatywni. Problem w tym, że w Polsce jest może z pięciu marketingowców na światowym poziomie — uważa Wiesław Włodarski. [KAJ]
Założyciele Marketing 4 Business
Wojciech Pronobis (niezależny konsultant), Agnieszka Hryniewcz-Bieniek (Google Poland), Piotr Bubak (Grupa Onet.pl), Beata Mońka (Canal+ Cyfrowy), Katarzyna Wojniak (BNP Paribas), Bartosz Dobrzyński (Play), Jacek Balicki (Samsung Electronics Polska), Piotr Chęcielewski (Carlsberg Polska), Leszek Kurnicki (PKN Orlen), Jowita Michalska (Polkomtel), Paweł Patkowski (Orange Polska), Joanna Pędzińska (do niedawna LOT), Michał Sosnowski (Orange Polska), Marek Staniszewski (Canal+ Cyfrowy), Paweł Szarkowski (Polska Telefonia Cyfrowa), Agnieszka Węglarz (Polkomtel), Grzegorz Wyrzykowski (ING Bank Śląski), Marta Życińska (Grupa PZU).
Warsztaty Mobile Marketing
Jak znaleźć przepis na skuteczną kampanię i jak przy użyciu kanału mobile zbudować długotrwałą relację z klientem, dowiedzą się państwo podczas warsztatów 18-19 września w Warszawie. Szczegóły: konferencje.pb.pl