Masarnie pod specjalnym nadzorem

opublikowano: 24-09-2019, 22:00

PIP zapowiada akcję poprawy BHP w zakładach przetwórstwa mięsnego. Będzie edukować, ale też kontrolować.

Inspekcja pracy ruszy za chwilę z kampanią informacyjno-kontrolną „Dobry przepis na bezpieczeństwo”. Obejmie nią zakłady branży mięsnej, przede wszystkim firmy, które zajmują się przetwarzaniem i konserwowaniem, a także producentów wyrobów z mięsa, w tym drobiowego. Akcja jest przewidziana na lata 2019-21. Zostanie zainaugurowana oficjalnie 30 września podczas Międzynarodowych Targów Technologii Spożywczych Polagra-Tech w Poznaniu.

Celem kampanii jest zmniejszenie zagrożeń w masarniach i ubojniach, poprawa stanu przestrzegania prawa pracy, w szczególności bezpieczeństwa i higieny pracy. Ponadto Państwowa Inspekcja Pracy (PIP) zapowiada, że pracodawcy będą mogli dostosować swoje zakłady do obowiązujących przepisów, biorąc udział w programie prewencyjnym, opartym m.in. na samokontroli.

Szczegóły kampanii pracodawcy znajdą na stronie www. bhpnatak.pl. Umieszczone tam będą m.in. bezpłatne poradniki, informacje o planowanych przez PIP kontrolach i zasadach udziału w programie prewencyjnym.

PIP wyjaśnia, że przetwórstwo mięsa jest uważane za branżę szczególnie niebezpieczną ze względu na liczne zagrożenia wypadkowe. W latach 2013-17 w zakładach tego sektora w wypadkach przy pracy poszkodowanych zostało 235 osób, w tym 12 poniosło śmierć, a 65 odniosło ciężkie obrażenia ciała. Ich powody były różne — przeważały błędy ludzkie i zaniechania organizacyjne. Do 42 proc. tych zdarzeń przyczyniło się głównie nieprawidłowe zachowanie się pracowników, a do 40 proc. — niewłaściwa organizacja pracy. Zastosowanie niewłaściwych urządzeń zabezpieczających lub ich brak był źródłem 18 proc. zbadanych przez inspekcję wypadków.

Jak podaje PIP, nadal zdarza się, szczególnie w małych zakładach, że w produkcji eksploatowany jest sprzęt, który nie spełnia minimalnych wymagań bezpieczeństwa. Są niekompletne i nie w pełni sprawne. Ponadto wiele czynności jest wykonywanych ręcznie, np. załadunek surowca do maszyn, transport surowców i półproduktów między kolejnymi etapami produkcji. To wiąże się z dużym wydatkiem energetycznym ponoszonym przez pracowników, a ich zmęczenie powodujące dekoncentrację stanowi poważne zagrożenie wypadkiem.

W bazie danych inspekcji pracy i Zakładu Ubezpieczeń Społecznych (ZUS) zidentyfikowano ok. 2,8 tys. podmiotów, których działalność obejmuje przetwórstwo mięsa.

Puls Firmy
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
×
Puls Firmy
autor: Sylwester Sacharczuk
Wysyłany raz w tygodniu
Sylwester Sacharczuk
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Iwona Jackowska

Polecane