Microsoft wspiera cyfrową transformację w sieci Żabka

Komunikat partnera
opublikowano: 18-09-2018, 22:00

Gdy zabiegany klient 5.0 wpada do sklepu to pragnie być szybko i wygodnie obsłużony. Naprzeciw jego potrzebom wychodzi sieć sklepów Żabka, która we współpracy z Microsoftem proponuje mu nasycony technologiami sklep jutra

Sieć Żabka ma już 20 lat. Dwie dekady działalności to wystarczający czas do rozpoznania potrzeb klientów XXI wieku, którzy chętnie korzystają z różnorodnych kanałów komunikacji cyfrowej. Jest to również solidna podstawa do budowy sklepów w formacie convenience, zakładającym dostarczanie klientom wszelkich udogodnień. Zmianom wizualnym i asortymentowym towarzyszy dziś w Żabce wprowadzanie w użycie najnowocześniejszych technologii.

Zasadę działania sklepu jutra zaprezentowali Tomasz Blicharski, wiceprezes zarządu ds. finansowych i rozwoju Żabka Polska i Jarosław Sokolnicki, head of industry solutions w Microsoft Polska.
Zobacz więcej

HANDEL PO NOWEMU:

Zasadę działania sklepu jutra zaprezentowali Tomasz Blicharski, wiceprezes zarządu ds. finansowych i rozwoju Żabka Polska i Jarosław Sokolnicki, head of industry solutions w Microsoft Polska. FOT. ARC

Żabka w transformacji

Partnerem technologicznym Żabki jest Microsoft wraz z 10 firmami partnerskimi — ich dedykowane branży handlowej rozwiązania stanowią podstawę do cyfrowej transformacji Żabki. „Sklep jutra” śmiało wykorzystuje zestaw narzędzi technologicznych do optymalizowania zarówno logistyki całej sieci handlowej jak i konkretnych sklepów, a także do zarządzania dostępnością towaru w sklepie, wspierania samego procesu zakupów i budowania takiego doświadczenia klienta, by chętnie wracał do Żabki.

Współpracujące ze sobą technologie wykorzystują m.in. sztuczną inteligencję, która — stosownie do oczekiwań nabywcy — wybiera z zasobów danych takie informacje i komponuje taki przekaz, który ułatwia znalezienie w sklepie potrzebnego produktu, a także pomaga franczyzobiorcy zarządzać sklepem.

Technologia personalizacji

Żabka chce się komunikować z każdym klientem cyfrowo i obsługiwać go w sposób spersonalizowany. Zakłada to sprawne przetwarzanie olbrzymich ilości danych, nie tylko dzięki mocy obliczeniowej chmury Microsoft Azure, ale też systemom zaawansowanej analizy różnych informacji, np. dotyczących poprzednich zakupów, geolokalizacji, czy akurat dostępnych produktów i promocji.

Efekty pracy olbrzymiego systemu technologicznego dostępne są w aplikacji mobilnej Żabki, która pełni funkcję kanału komunikacji z klientem 5.0. i zarazem narzędzia programu lojalnościowego. Jej głównym zadaniem jest dostarczanie zindywidualizowanej oferty na telefon konkretnemu klientowi, w konkretnym miejscu i czasie.

Komunikacja z nabywcą przez telefon to jedynie wstęp i zaproszenie do odwiedzenia najbliższego sklepu. Tam przywitają go witryny z informacjami o dostępnych produktach i z zachętami do wpadnięcia na kawę lub napoje chłodzące latem, czy przekąski kibica przed zbliżającym się meczem. Spersonalizowany przekaz jest możliwy dzięki pracy mechanizmów sztucznej inteligencji, które na bieżąco analizują dane z różnych źródeł, np. o pogodzie, o porze dnia, o wydarzeniach w okolicy, itp. Wynikiem pracy całego systemu jest dobór odpowiednich informacji i komponowanie przekazu adresowanego do konkretnej osoby, w danym miejscu i czasie.

Inteligentny sklep

Punkty Żabki będą wyposażone w inteligentne półki, które rozpoznają konkretnego klienta i na podstawie analizy jego historii zakupowej oraz rozpoznanych preferencji proponują mu produkt za pomocą ekranów umieszczonych przy półkach lub przez elektroniczne listwy cenowe. Jeśli jest to ta pora dnia, gdy klient w drodze na siłownię wpada do sklepu po przekąski, półka wyświetli mu informacje o produktach objętych promocją. Na ekranach wyświetlą się też dodatkowe informacje o dacie przydatności do spożycia, składzie czy kraju pochodzenia produktu. Jednocześnie, w czasie rzeczywistym, sklep i dostawcy otrzymają informację, że towar „zszedł” z półki.

Połączenie technologii cyfrowych wyświetlaczy (ang. Digital Signage) i inteligentnych półek umożliwia Żabce poprawianie doświadczeń zakupowych klienta. W tym samym czasie korzyści z działania tych technologii czerpią też franczyzobiorca, dostawcy i centrum zarządzające całą siecią sklepów. Możliwe staje się bieżące kontrolowanie poziomu zaopatrzenia poszczególnych sklepów i planowanie dostaw. Docelowo półka ma samodzielnie tworzyć zamówienia i podpowiadać optymalne rozmieszczenie towarów.

Partnerem publikacji jest Microsoft

 

Twórcy sklepów jutra

Sklep jutra współtworzą rozwiązania technologiczne 10 firm partnerskich Microsoftu, z których siedem firm to polscy dostawcy.

Synerise dostarcza platformę omnichannel i narzędzie marketingowe łączące w sobie dane online z pobieranymi z zewnątrz w trybie offline. Narzędzie automatyzuje działania marketingowe i wspiera proces sprzedaży w internecie.

One2tribe wnosi aplikacje społecznościowe — gry massive multiplayer, aplikacje lifestyle, które są w istocie narzędziami motywowania zbudowanymi na bazie psychologii behawioralnej i mechanizmach grywalizacji w biznesie.

Future Mind — firma programistyczna wyspecjalizowana w tworzeniu sieci Internetu rzeczy klasy enterprise dla firm i dla startupów.

Ueno — agencja kreatywna tworząca m.in. narzędzia technologiczne do tzw. zarządzania doświadczeniem klienta, np. w aplikacjach mobilnych.

Clouds on Mars dostarcza narzędzia do analizy dużych zbiorów danych w czasie rzeczywistym w celu optymalizowania decyzji biznesowych.

Plastream wnosi platformę analityczną wyposażoną w sztuczną inteligencję, sieci neuronowe i technologie uczenia maszynowego, która rozpoznaje obiekty, twarze i produkty na zdjęciach i filmach wideo — tu rozpoznaje też dźwięki. Znajduje zastosowanie w handlu online, tzw. targetowaniu reklam i generowaniu leadów.

Nanovo pomaga zarządzać multimediami w lokalnej sieci i w sieciach, np. sklepów sprzedaży detalicznej.

WiseShelf wnosi rozwiązanie do optymalizowania ekspozycji produktów w sklepie i zarządzania produktami dostępnymi na tzw. inteligentnych półkach.

Spark Beyond dostarcza silnik badawczy, zdolny do zadawania pytań i odkrywania złożonych wzorców danych, by na tej podstawie wyjaśniać i optymalizować procesy, a także je przewidywać.

NoaTech umożliwia opracowywanie, wdrażanie i integrowanie sprzętu w sieciach internetu rzeczy, a także projektowanie konstrukcji mechanicznych i robotycznych.

 

ROZMOWA Z MICHELEM VAN DER BEL, WICEPREZESEM MICROSOFT NA EUROPĘ, BLISKI WSCHÓD I AFRYKĘ

Czy jest tak, że firmy muszą przejść transformację cyfrową, bo po prostu innej drogi nie ma?

Cyfrowa transformacja to potężny silnik napędzający produktywność, innowacyjność i wzrost gospodarczy. We współczesnym świecie zdominowanym przez technologię firmy muszą się transformować, by sprostać oczekiwaniom klientów. W erze cyfrowej, działanie według dotychczasowych wzorców jest niewystarczające. Liderzy biznesowi we wszystkich branżach rozumieją, że cyfrowa transformacja jest nieuchronna. Dostrzegają też, że niesie z sobą nowe możliwości, a nie zagrożenia.

Czy i Microsoft dostrzega dla siebie nowe możliwości wynikające z cyfrowej zmiany?

Microsoft przechodzi własną transformację i dlatego, podejmując współpracę z klientami, czerpiemy przede wszystkim z naszych doświadczeń i dzielimy się tym, co sami już osiągnęliśmy w tym zakresie. Microsoft ma również ponad 72 tys. partnerów rozwiązań chmurowych (cloud), którzy są gotowi wspierać klientów w ich transformacji na każdym etapie ich biznesowej podróży.

Czy w sieci detalicznej Żabka wsparcie to zmierza do wykonania pierwszych kroków na drodze cyfrowej transformacji?

Żabka jest najlepszym przykładem wizjonerskiego podejścia do działania w branży handlu detalicznego. Firma przeprowadza transformację swojej sieci sklepów typu convenience z korzyścią dla doświadczeń zakupowych swoich klientów. Jestem pod wrażeniem ich wizji sklepu przyszłości. Wizja ta jest bliżej realizacji, niż nam się wydaje. Cieszę się, że taka firma jak Żabka sięga po nowe technologie dla zwiększania lojalności klientów, dla zapewnienia im takiego doświadczenia, żeby każdy z nich był klientem powracającym.

Skąd pewność, że nasycając technologiami swoją działalność handlową Żabka zaskarbi sobie serca klientów?

Zmieniające się nawyki klientów silnie oddziałują na branżę handlu detalicznego Obecnie mamy do czynienia z czterema pokoleniami klientów. Każde z nich reprezentuje odmienne podejście do technologii. Z tego powodu firmy muszą oferować im dopasowane do ich potrzeb doświadczenie, a technologia sztucznej inteligencji może pomóc w przewidywaniu ich oczekiwań. W tym sensie dane są niczym energia elektryczna napędzająca współczesne skuteczne biznesy. Nieuchronnie firmy muszą się zmieniać wraz ze swoimi klientami. Wyraźnie widać to na przykładzie Żabki, która należy do licznego grona innowacyjnych polskich firm, z którymi mamy szansę współpracować na polskim rynku.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Komunikat partnera

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Wyniki spółek / Microsoft wspiera cyfrową transformację w sieci Żabka